Šarenilo romske kulture: „Todo Mundo 2024” je završen

Šarenilo romske kulture: „Todo Mundo 2024” je završen

Dvanaesti festival „Todo Mundo” održan je u Beogradu, od 20. do 22. septembra 2024. godine, na nekoliko lokacija. Program je bio posvećen Romima i romskoj muzici, obuhvativši šest koncerata, javni razgovor, mentorske sesije, dodelu nagrade i međunarodnu konferenciju.

. . .

Ne može se reći da je tako nešto neophodno, ali jeste lepo i dopadljivo da jedan muzički festival objedini program nekog svog izdanja određenom temom. Tako je i „Todo Mundo” nekoliko puta od sebe pravio „priču” koje teče kroz koncerte, pa i druge programske sadržaje. Iskusni Todomunđani se mogu prisetiti festivalskih fokusa na afričkoj (2012), balkanskoj (2014) i mađarskoj muzičkoj sceni (2019), odnosno na ženama (2021) i Romima, koji su predstavljali tematsku nit najnovijeg, dvanaestog izdanja festivala.

Osmišljavanje programa je pomogla činjenica da je naše Udruženje „Ring Ring” od 2022. partner u evropskom projektu „Sounds of Europe”, tako da smo i ove godine posegli za portfolijima partnera iz različitih zemalja Evrope. Birali smo umetnike i grupe i konačno kreirali spisak sve samih izvođača romske muzike: Ća Limberher, Julija Kozakova, Romano Drom i Terne Čhave. Trebalo je, nakon toga, dodati i prigodan „domaći” koncert, a odluka je bila jednostavna: beogradska grupa Kal, koja nikada do sada nije nastupala na „Todo Mundu”.

I nije to sve, kad je reč o romskoj temi – javni razgovor sa Julijom Kozakovom u Muzikološkom institutu SANU takođe je bio u znaku Roma, baš kao i međunarodna konferencija „Romi i muzika: sloboda, prilagođavanja, osvajanja”…

SVE ŠTO NISMO ZNALI O SLOVAČKIM ROMIMA

Prvi događaj u okviru ovogodšnjeg festivala odigrao se u kancelariji 410 Muzikološkog instituta SANU. Javni razgovor sa Julijom Kozakovom predstavlja nastavak niza razgovora sa umetnikom koje je festival „Todo Mundo” do sada uspešno razradio sa idejom da etnomuzikološkoj zajednici (uz otvorenost i ka široj publici) ponudi priliku da se kroz direktan kontakt zbliži sa predstavnikom određene muzičke tradicije ili žanra.

Ovakvi razgovori su do sada organizovani na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, u uvek lepoj saradnji sa Katedrom za etnomuzikologiju, a 2024. godine smo odlučili da to učinimo na Muzikološkom institutu. Razgovor sa Julijom Kozakovom, održan u petak, 20. septembra, rano popodne, vodila je etnomuzikolog Marija Dumnić Violotijević, viši naučni saradnik Instituta.

Okupljeni su uživali u raskošnoj količini informacija i zanimljivim činjenicama kako iz profesionalnog života Julije Kozakove, naročito u vezi sa njenom ljubavlju prema romskom nasleđu rodne Slovačke (sama Julija nije Romkinja, već Slovakinja), tako i podacima o romskoj tradicionalnoj muzici i kulturi Slovačke i okolnih zemalja.

Tema naslovljena „Reinterpretacija tradicionalnih pesama Roma iz Centralne Evrope” pokazala se kao veoma inspirativna i za publiku, tako da je čitav događaj trajao mnogo duže od planiranog.

ČVRSTO I NEŽNO VEČE

Te večeri smo u Jevrejskom kulturnom centru odslušali prva dva koncerta na festivalu. Najpre je beogradski bend Kal po sali razlio čvrstu svirku i snažnu energiju, skladno kombinujući tipične rok instrument poput električne gitare, bas gitare i bubnjeva, sa izvorima zvuka karakterističnim, pored ostalog, za milje narodne, pa i romske muzike: harmonika i violina. Atmosferu je vodio frontmen Dragan Ristić (vokal, gitara), uvek sa naglašenom željom da podstakne što više ljudi na ples.

A potom – nakon druženja uz cigarete i pivo u holu i ispred JKC-a – odigrala se potpuna suprotnost koncertu Kala. Okupljene su sada omađijali intimnost i toplina. Belgijski muzičar Ća Limberher je svirkom i glasom, pletući niti emocionalne nežnosti i prefinjenog humora, vodio svoj belgijsko-britansko-mađarsko-rumunski Kalotaszeg Trio, u kom su još Toni Rudi (brač) i Vilmoš Čikoš (kontrabas), autentični predstavnici stila. Reč je o zvuku Transilvanije i tamošnje oblasti Kalotaseg. Ali, reč je i o divnom, živopisnom Ćaovom pripovedanju, zahvaljujući kom je publika još dublje mogla da razume muziku ovog specifičnog područja.

MENTORSKE SESIJE

Sunčana subota, 21. septembra, okupila nas je najpre usred dana u Bašti Hotela „Rex”, gde su prvi put u okviru festivala „Todo Mundo” održane mentorske sesije. Naši delegati – Martina Van Nijuland (Holandija/Poljska), Ćiro De Roza (Italija) i Kristijan Plifke (Nemačka), iskusni profesionalci na evropskoj world music sceni, razgovarali su uz kafu i pirkanje povetarca sa zainteresovanim muzičarima oko njihovih planova, razvoja, karijere itd. Sa izuzetkom Julije Kozakove, na mentorske sesije su se odazvali domaći muzičari i to različitih žanrovskih opredeljenja.

HOP, PA HEVI

I drugo veče u JKC-u su obeležila dva sasvim različita koncerta. Julija Kozakova, nepoznato ime beogradskoj publici, iznenadila je atraktivnošću svoje pojave i lepršavošću interpretacije, a uz izvanredan, autentičan zvuk njenog pratećeg, romskog benda Manuša, Julija je razgalila publiku. Osmesi, tapšanja, uzvici i ona pozitivno nastrojena zviždanja pratili su svaku romsku pesmu i instrumentalnu improvizaciju na sceni. Duh romskog nasleđa Srednje Evrope i živopisnost te žičane tradicije, ozarili su publiku, koja je posle pauze trebalo da se emotivno prilagodi drugačijem raspoloženju – nastupu Lenharta Tapes-a i Tijane Stanković.

Pre ovog jedinog neromskog koncerta na 12. festivalu „Todo Mundo”, mi smo kao predstavnici World Music asocijacije Srbije dodelili godišnju nagradu Povelja sa statuetom „Vojin Mališa Draškoci” Vladimiru Lenhartu za njegov posvećen umetnički rad i unikatne rezultate na planu spajanja raznolikih oblika narodnog i kulturnog nasleđa sa savremenim zvučnim oruđima (vokmeni, audio-kasete) i izrazima.

Usledio je prepoznatljivi nojz Lenharta Tapes-a, satkan od lepote, moći, sugestivnosti, uzbudljivosti, besa i mnogih drugih lica šuma, a „fasilitator” Lenhartove umetničke poruke – njegova dugogodišnja saradnica, vokalistkinja i violinistkinja Tijana Stanković, mađioničarski je vešto i zadivljujuće vladala svojim instumentalnim i glasovnim vokabularom.

Njihov zajednički nastup je bio očekivano ubedljiv, a jedna nova, još neobjavljena numera „preti” da postane hit, u okvirima ovog „industrijskog zvuka”, naravno.

POGLEDI NA ROME

Završni dan 12. festivala, nedelja, 22. septembar, imao je u pratećem delu programa najpre međunarodnu konferenciju, četvrtu u organizaciji Udruženja Ring Ring i to u okviru festivala Todo Mundo. Tema „Romi i muzika: sloboda, prilagođavanja, osvajanja” okupila je, tokom dve sesije, devetoro govornika, veoma iskusnih i istaknutih ljudi i profesionalaca, muzičara, menadžera, izdavača, organizatora, etnologa, etnomuzikologa itd. Među učesnicima su bili pripadnici različitih naroda, pa tako i Romi.

Govornici su došli iz devet evropskih zemalja, svako sa svojim specifičnim znanjem i iskustvom, perspektive su bile raznovrsne i svaka je podstakla pitanja publike.

Na konferenciji, održanoj u Jevrejskom kulturnom centru, učestvovali su: Martina Van Nijuland (Holandija/ Poljska), Ćiro De Roza (Italija), Ća Limberher (Belgija), Julija Kozakova (Slovačka), Kristijan Plifke (Nemačka), Dušan Sviba (Češka), Antal Kovač (Mađarska), kao i Dragan Ristić, Maša Vukanović i Marija Dumnić Vilotijević iz Srbije.

EKSPLOZIJA RITMA I VEDRINE

Sam kraj festivala nije mogao biti energičniji! Koncerti održani u JKC-u, koliko god bili različiti, podstakli su sličnu atmosferu i rasplesano raspoloženje u publici. A imali su još jedan zajednički imenitelj: romsku muziku Srednje Evrope, najpre mađarske, a potom češke.

Romano Drom je veliko ime mađarske muzičke scene, koje nije nepoznato ni srpskoj koncertnoj publici, mada je svakako bilo potrebno iznova na terenu „objasniti” svoju izuzetnost. Međutim, stvar se razvijala neometano. Iskričava svirka i poletni glasovi muzičara na sceni preneli su duh nasleđa Vlaških Roma iz Mađarske, onu neodoljivu pokretljivost vrele akustične svirke i upečatljivo „praskanje” glasova. Veselost i razdraganost publike je bila očigledna.

Potom je, uz manje tradicionalan, a više rokerski pristup, češki bend Terne Čhave, takođe veliko ime na sceni svoje zemlje, podigao publiku na još energičnije noge. Reakcije su bile sjajne, iako je reč o premijeri u Srbiji, mada su predvodnici rasplesanog raspoloženja dolazili iz redova Češkog centra Beograd i njihovih prijatelja – Čeha i ljubitelja češke kulture.

Vrhunac večeri i čitavog festivala bilo je zajedničko izvođenje nekoliko pesama, tokom kojih su na sceni grupi Terne Čhave bili pridruženi članovi Romano Drom-a. Eksplozija ritma i vedrine!

Festival „Todo Mundo” organizuje Udruženje „Ring Ring” u saradnji sa Muzičkim informativnim centrom Srbije.

Dvanaesti „Todo Mundo” su podržali: „Sounds of Europe” (Kreativna Evropa), Ministarstvo kulture Republike Srbije, Collegium Hungaricum Beograd, Ministarstvo kulture Češke Republike, Češki centar Beograd, EFFEA/World Music Festival Bratislava, European Folk Network/European Folk Day, World Music asocijacija Srbije, Jevrejski kulturni centar „Oneg Šabat” i magazin „Etnoumlje”.

. . .

🔗  Todo MundoVebsajt   ǀ   YouTube   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram

🔗  Todo Mundo 2024Reportaža u magazinu Etnoumlje

 

„Todo Mundo 2024” u duhu romske muzike

„Todo Mundo 2024” u duhu romske muzike

Dvanaesto izdanje festivala Todo Mundo obuhvata šest koncerata, međunarodnu konferenciju, mentorske sesije i razgovor sa umetnikom. Festival će biti održan u Beogradu, od 20. do 22. septembra 2024. godine.

. . .

U vreme kada su deca i roditelji već naviknuti na školski ritam, a jesen preuzima štafetu od leta, festival „Todo Mundo” daruje publici svoje dvanaesto izdanje, koje je u velikoj meri posvećeno muzici Roma.

Tokom tri festivalska dana – Pokreni!, Zavrti! i Poskoči! – odvijaće se dnevni i večernji sadržaji. Glavni, večernji program čini šest koncerata” (Jevrejska 16).

Koncertni program (20.09) otvoriće beogradski bend Kal – dobro poznat i domaćoj i međunarodnoj publici – sa prepoznatljivim, čvrstim ritmovima, snažnom energijom i ubedljivim vokalom frontmena Dragana Ristića. Veče će biti zaokruženo u sasvim drugačijem raspoloženju, koncertom Ćaa Limberhera (Tcha Limberger) i njegovog Kalotaszeg Trija.

Velika ljubav violiniste i vokaliste Limberhera prema muzici Karpata, Transilvanije, Rumunije i Mađarske, uvela je ovog izuzetnog, veštog i versatilnog umetnika u krug vrhunskih interpretatora romskog nasleđa regije koja je prilično udaljena od njegove rodne zemlje, Belgije.

U Ćaovom triju sviraju dvojica romskih muzičara: Toni Rudi Junior (viola) i Vilmos Čikoš (kontrabas).

Drugo veče (21.09) otpočinje nastupom blistave mlade slovačke pevačice Julije Kozakove (Júlia Kozáková) i petočlanog romskog instrumentalnog sastava Manuša, koji zajedno sa Julijom gradi lepršavu, ushićujuću atmosferu, sa dubokim korenima u tradiciji slovačkih Roma. Juljiin topao, pokretljiv alt savršeno podržavaju violina, cimbalo, viola, kontrabas i gitara.

Nakon koncerta Julije i Manuše sledi uručenje nagrade „Vojin Mališa Draškoci” za 2024. godinu, koju World Music asocijacija Srbije dodeljuje ovoga puta Vladimiru Lenhartu, poznatijem na sceni pod imenom Lenhart Tapes.

Jedinstveni domaći muzičar, Lenhart je virtuoz na vokmenima, koji semplujući zvuke sa audio-kaseta kreira istovremeno klupski i eksperimentalni izraz. Po dobijanju nagrade, Lenhart Tapes će zajedno sa vokalistkinjom Tijanom Stanković održati koncert.

Završno muzičko veče (22.09) obeležiće nastupi legandarnih bendova iz Mađarske i Češke – Romano Drom i Terne Čhave. Oba benda stvaraju moderan džipsi zvuk, koji u slučaju grupe Terne Čhave ima i svoj poseban slogan: It’s only Rom’n’Roll. Drugačije od njih, Romano Drom gradi modernost na bazi tradicije Vlaških Roma, koju bend sa pažnjom neguje, ali i osavremenjuje. Koncertom u Beogradu i čitavom ovogodišnjom turnejom, Romano Drom obeležava 25 godina uspešnog rada.

Prateći program festivala „Todo Mundo” obuhvata nekoliko događaja. U saradnji sa Nacionalnim komitetom Srbije ICTMD i Muzikološkim institutom SANU, biće održan razgovor sa Julijom Kozakovom (na engleskom jeziku), na temu: „Reinterpretation of Traditional Songs of Romani from Central Europe”. Intervju će se odvijati u Muzikološkom institutu (Kneza Mihaila 36/4), 20. septembra, sa početkom u 12 sati.

U subotu, 21. septembra, počev od 11 sati, u bašti Hotela „Rex” biće održane mentorske sesije domaćih i stranih delegata sa muzičarima. Svoje učešće muzičari moraju unapred da prijave putem mejla: todomundofestival@gmail.com.

Dnevni program festivala obuhvata i međunarodnu konferenciju, na engleskom jeziku, pod naslovom: „Roma People and Music: Freedom, Adaptation, Taking Over”. Konferencija je zakazana za 22. septembar, sa početkom u 11 sati, u Jevrejskom kulturnom centru.

Programom poslednjeg dana, festival se, kao i prošle godine, priključuje proslavi „Evropskog dana narodne umetnosti” (European Folk Day), samo dan ranije, uoči pravog datuma, 23. septembra.

Cena ulaznice iznosi 1.000 dinara za svako pojedinačno koncertno veče. Cena festivalskog kompleta iznosi 2.500 dinara. Ulaznice je moguće nabaviti preko sajta i na prodajnim mestima Tickets.rs. Ulaz na prateće sadržaje je slobodan.

Organizator festivala „Todo Mundo” je Udruženje „Ring Ring” u saradnji sa Muzičkim informativnim centrom Srbije. Festival su podržali: Sounds of Europe, Ministarstvo kulture Srbije, Collegium Hungaricum, EFFEA, World Music asocijacija Srbije, Češki centar Beograd i Ministarstvo kulture Češke.

. . .

🔗  Kompletan program „Todo Mundo 2024” na početnoj stranici festivala

🔗  Facebook Događaj „Todo Mundo Festival 2024”

🔗  YouTube:  Kal   ǀ   Tcha Limberger   ǀ   Julia Kozakova   ǀ   Lenhart Tapes feat. Tijana Stanković   ǀ

Romano Drom   ǀ   Terne Čhave

 

Različitosti koje inspirišu: „Todo Mundo 2023” je završen

Različitosti koje inspirišu: „Todo Mundo 2023” je završen

Jedanaesti festival Todo Mundo održan je u Beogradu, od 21. do 23. septembra 2023. godine, na različitim lokacijama. Program je obuhvatio pet koncerata, jedan di-džej nastup, međunarodnu konferenciju i javni razgovor sa dvojicom članova mađarske grupe Erdőfű.

. . .

Jedanaesto izdanje festivala Todo Mundo je bilo potpuno u skladu sa osnovnom idejom postavljenom na samom početku, 2012. godine – intrigantan i raznovrstan koncertni i prateći program, koji odgovara izazovnosti i raznovrnosti world music poližanra, zabavni, umetnički, istraživački i edukativni pristup, te blizak kontakt sa publikom.

Iako je kampanja za 11. izdanje počela ranije nego ikada, tri dana festivala su proletela kroz nas velikom brzinom i intenzitetom koji daje novu, pokretačku energiju.

Kada je krajem 2022. godine objavljeno da je 23. septembar odabran za Evropski dan narodne umetnosti (European Folk Day), mi smo odmah za taj dan dogovorili nastupe dva sastava, koji se potpuno uklapaju u prvo obeležavanje ovog važnog datuma. Obe grupe – Erdőfű (Mađarska) i Janusz Prusinowski Kompania (Poljska) ugostili smo zahvaljujući međunarodnom projektu „Sounds of Europe”, u kojem je naše Udruženje Ring Ring partner i deo tima sa još 12 festivala iz 10 zemalja Evrope.

Zatim, tokom ugovaranja nastupa Bombina u Novom Sadu (festival Pocket Globe), otvorila se mogućnost da sa istim agentom dogovorimo i nastup Vjea Farke Turea (Vieux Farka Touré) u Beogradu. Nastup Albe Karmone (Carmona) suštinski je dogovoren tokom zajedničkog putovanja autobusom sa njenom agentkinjom ka Napulju i festivalu Napoli World.

Kada napravite takav program, onda se zamislite i zapitate: „Da li ove muzičare poznaje publika u Srbiji? Koliko je stvarno popularan Vje ili se samo zna za njegovog slavnog oca Alija Farku Turea? Da li je flamenko dovoljno popularan da napuni salu? Koliko je tradicionalna muzika Mađarske i Poljske privlačna domaćoj publici?”

To je čekalo svoju potvrdu u septembru. Samo su dve nepoznanice ostale kad smo počeli sa kampanjom: Koga od domaćih autora ubaciti u program i, naravno, kakav će biti „last minute” budžet, ta hronična boljka većine manifestacija u Srbiji.

Za domaćeg autora smo odabrali DJ Killo Killo, našeg međunarodno najpoznatijeg world music di-džeja, obožavaoca i poznavaoca afričke muzike. To smo smatrali kao više nego prigodno rešenje za nastavak večeri nakon koncerta Vjea Farke Turea, i to u klubu Zappa Baza, sa kojim smo sad prvi put sarađivali.

Taj izbor za otvaranje festivala (21.09) pokazao se kao pun pogodak. Publika se odazvala u velikom broju, kako oni mlađi, tako i stariji, među kojima je bilo i nekoliko legendi beogradskog muzičkog novinarstva. Svi oni zajedno potvrdili su da muzika Malija lako izaziva na ples sve generacije. Na sve to, saradnja sa svetskom zvezdom, kakva Vje svakako jeste, nije bila nimalo komplikovana. Vje i njegovi muzičari su ljubazni, jednostavni i srdačni u razgovorima sa medijima i publikom (mislimo da su potrošili dva markera potpisujući ploče i diskove).

Sledeće večeri (22.09), povratak u naše dugogodišnje okruženje, Jevrejski kulturni centar, predstavljao je novi izazov. Da li će se dve različite publike – ljubitelji flamenka i poštovaoci zvuka harmonike – potpuno raslojiti ili će kvalitetna i intrigantna muzika naterati sve da ostanu u sali na oba koncerta? I da, na našu radost, desilo se upravo to drugo. Belofour, austrijski harmonikaški kvartet je i ljubitelje flamenka zakucao za stolice, da bi ih Alba Karmona i Hesus Gerero (Jesús Guerrero) sa lakoćom posle tu zadržali, a na kraju i podigli na noge.

Sam Evropski dan narodne umetnosti je obeležen sa nekoliko akcija tokom trećeg, poslednjeg festivalskog dana (23.09). Pored večernjih nastupa grupa Erdőfű i Janusz Prusinowski Kompania, dobrih poznanika sa međunarodne scene, u toku dana je, u RTS Klubu – Galerijskom prostoru Radio Beograda, održana još jedna u seriji međunarodnih muzičkih konferencija, koje organizujemo već treću godinu zaredom u okviru festivala Todo Mundo.

Tema, sasvim odgovarajuća „Tradicija danas, u muzici sveta”, sama se nametnula, uz učešće eksperata, muzičara, organizatora i naučnika iz šest evropskih zemalja: Daina Zalane (Zalāne), Marton Eri (Márton Éri), Marija Dumnić Vilotijević, Alba Karmona, Januš Prušinovski, Ana Sors, Mirjana Raić Tepić, Šoma Šalamon, Joana Vjedro-Žak (Joanna Wiedro-Żak), kao i stalni domaćini, organizatori festivala Todo Mundo, Marija Vitas i Bojan Đorđević.

Pored ovog dodatka programu, festival je, kao i 2022. i 2016. godine, u saradnji sa Katedrom za etnomuzikologju FMU u Beogradu, ponudio i razgovor Šome Šalamona i Martona Erija sa profesorima i studentima, na temu mađarske tradicionalne muzike, tanchaza, nasleđa Transilvanije itd.

I ovaj put su volonteri dali svoj doprinos, a mediji su nas prilično snažno podržali.

Kao i svake godine, sveže ostvareni festival nam je zamajac da krenemo u kreiranje sledećeg izdanja i da privučemo i novu, kao i sve mlađu publiku, ali i promovišemo festival širom sveta, kako na festivalima, konferencijama, tako i preko društvenih mreža.

 

Od pustinjskog bluza do flamenka: „Todo Mundo 2023”

Od pustinjskog bluza do flamenka: „Todo Mundo 2023”

Jedanaesti festival Todo Mundo donosi pet koncerata, di-džej nastup i međunarodnu konferenciju. Biće održan u Beogradu, od 21. do 23. septembra 2023.

. . .

Prelaz iz leta u jesen, u glavnom gradu Srbije, biće i ove godine obeležen festivalom Todo Mundo, i to koncertima na dve lokacije i međunarodnom konferencijom. Programski, dani su koncipirani i imenovani kao: „Razmrdavanje”, „Gradske priče” i „European Folk Day”.

Već smo navikli da na ovom festivalu redovno slušamo bisere muzike sveta (world music), iz krajeva koji su pre novog doba umreženog internetom bili nazivani „egzotičnim”. Ove godine, glavna zvezda festivala je Vje Farka Ture (Vieux Farka Touré) iz Malija, umetnik koji uveliko nastupa na svim kontinentima, sa aktuelnom turnejom u trajanju od preko šest meseci, pri čemu su već rasprodati koncerti u Engleskoj zakazani za maj 2024. Magazin „Rolling Stone” je pet zvezdica dodelio najnovijem Vjeovom albumu „Les Racines” (Koreni), još jednom sjajnom izdanku tzv. pustinjskog bluza.

Sin legendarnog malijskog muzičara Alija Farke Turea, Vje će otvoriti jedanaesti Todo Mundo festival nastupom u Zappa Bazi, u četvrtak, 21. septembra. Nakon koncerta njegovog trija, publiku će dodatno razmrdati jedan od najangažovanijih domaćih di-džejeva u krugu onih koji su inspirisani etno zvukom – DJ Killo Killo (Vojislav Malešev) iz Novog Sada. Njegov set će obuhvatiti afrobit, etiopski džez, kao i nove, moderne teme inspirisane Afrikom.

Preostale dve večeri biće održane u Jevrejskom kulturnom centru Oneg Šabat, 22. i 23. septembra. Veče „Gradske priče” otvoriće bečki kvartet harmonika Belofour, čija je muzika inspirisana kako samim Bečom, tako i Balkanom, tangom, klasičnom i džez muzikom, donoseći vrhunsku umetnosti, virtuoznost i zabavu!

Biće to njihov premijerni nastup u Srbiji, što važi i za koncerte ostalih stranih umetnika na ovogodišnjem festivalu, pri čemu je u nekim slučajevima reč o premijerama u regionu.

Jedna od svakako najpopularnijih „egzotičnih” muzika je flamenko iz Španije, odakle nam stalno stižu neka nova imena, izvođači i autori. Na festivalu Todo Mundo će svoj pristup flamenku i drugim hispanskim i latinoameričkim žanrovima predstaviti duo pevačice Albe Karmone (Carmona) i gitariste Hesusa Gerera (Jesús Guerrero), koji će nam ujedno pokazati zašto u Evropi raste interesovanje za njihov duo.

Plesni karakter muzike jeste očigledno obeležje ovogodišnjeg Todo Munda. To važi i za poslednje veče, tokom kog se festival priključuje proslavi „Evropskog dana narodne umetnosti” (European Folk Day), zvanično vezanoj baš za 23. septembar i to počev od ove godine. Zahvaljujući programu treće večeri festivala, nazvane upravo „European Folk Day”, Beograd je upisan i na tu evropsku mapu!

Obeležavanje „Evropskog dana narodne umetnosti” biće započeto međunarodnom konferencijom „Tradicija danas, u muzici sveta”, koja će biti održana u RTS Klubu – Galerijskom prostoru Radio Beograda počev od 11 sati, a okončano koncertima u večernjim časovima.

Među brojnim sjajnim etno grupama iz Mađarske, sastav Erdőfű je skrenuo pažnju izuzetnim albumima objavljenim u protekle tri godine, koncertima i vrlo posećenim tanchaz-večerima, a nedavno je nominovan za nagradu „Najbolja nova grupa Evrope”, po izboru predstavnika nekoliko festivala okupljenih oko projekta „UpBeat”.

Još iskusniji, a u svetskim okvirima mnogo poznatiji jeste poljski sastav Janusz Prusinowsky Kompania, koji na sličan način pristupa folklornoj tradiciji, autentično i osvežavajuće. Vođa sastava Januš Prušinovski jedan je od vodećih istraživača i promotera poljske izvorne muzike, ali i istaknuti violinista.

Kompaktan i ekskluzivan, program jedanaestog festivala Todo Mundo omogućiće domaćoj publici istinsko uživanje u koncertima vrhunskih, priznatih muzičara raznolikih umetničkih izraza.

Cena pojedinačne ulaznice iznosi 1.500 dinara za prvo veče (21. septembar) odnosno po 1.000 dinara za drugo i treće veče (22. i 23. septembar). Cena festivalskog kompleta iznosi 3.000 dinara. Za prvo veče, pojedinačne ulaznice je moguće kupiti u Zappa Baru (Kralja Petra 41) i preko sajta Tickets.rs, dok je komplet, kao i pojedinačne ulaznice za drugo i treće veče moguće nabaviti isključivo preko sajta Tickets.rs. Ulaznice se mogu kupiti i na samom ulazu, pre početka svake večeri.

Organizator festivala Todo Mundo je Udruženje Ring Ring u saradnji sa Muzičkim informativnim centrom Srbije. Festival su podržali: Ministarstvo kulture, Grad Beograd, Sounds of Europe/Kreativna Evropa, Ambasada Španije, Collegium Hungaricum Beograd, Austrijski kulturni forum, Instytut Adama Mickiewicza i RTS/Radio Beograd 3.

 

Vje Farka Ture prvi put u Beogradu: Festival „Todo Mundo”

Vje Farka Ture prvi put u Beogradu: Festival „Todo Mundo”

Veliko ime muzike Malija, Vje Farka Ture prvi put će nastupiti u Srbiji, i to na otvaranju 11. world music festivala Todo Mundo u Beogradu, u klubu Zappa Baza, 21. septembra 2023. godine.

. . .

Nije lako biti sin svetski priznatog muzičara, naročito ako postoji žar da se ide putevima očeve profesije. Takva sudbina je zadesila Vjea Farku Turea (Vieux Farka Touré), gitaristu, pevača i kompozitora iz Malija koji sa puno uspeha gradi međunarodnu karijeru, istovremeno pomerajući granice tradicionalne muzike Zapadne Afrike i duboko poštujući nasleđe, te umetnički izraz svog oca, velikana muzike Malija, Alija Farke Turea (1939 – 2006).

Na sreću svih ljubitelja world muzike i, posebno, pustinjskog bluza, Vje Farka Ture (1981) nije u mladosti poslušao oca, već se po uzoru na njega, u tajnosti okrenuo muzici i gitari, posvećeno vežbajući i ubrzano napredujući. Sve je leglo na svoje mesto, tako da je Ali čak bio gost na sinovljevom debi-albumu „Vieux Farka Touré” (2006), praveći neke od svojih poslednjih snimaka pred kraj života.

U narednim godinama, nanizaće se još pet Vjeovih solo studijskih albuma: „Fondo” (2009), „The Secret” (2011), „Mon Pays” (2013), „Samba” (2017) i najnoviji „Les Racines” (2022) koji donosi Vjeovo ponovno duboko uvezivanje sa tradicijom songajske muzike sa severa Malija.

Ova žudnja za korenima i istorijom rezultirala je nizom od deset autorskih kompozicija, izvedenih na tradicionalnim i modernim instrumentima, usmerenih na raznovrsne teme kakve su međusobno razumevanje i zajedništvo ljudi, privrženost i vernost, te ljubav prema porodici.

Mada je Vje Farka Ture na sebe skrenuo pažnju najpre kao izvanredan gitarista – stekavši na muzičkoj sceni prigodnu odrednicu „Saharski Hendriks” – on se ubrzo razvio u kompletnog muzičara, koga krase i prepoznatljivi vokal kao i nadahnut kompozitorski rad.

Stalno je na turnejama i u zanimljivim saradnjama, a kao posebno atraktivno mesto u karijeri izdvaja se njegov nastup na svečanom otvaranju Svetskog prvenstva u fudbalu u Južnoafričkoj Republici (2010).

vje farka ture

Vje Farka Ture (foto: Kiss Diouara)

Muzika Malija je godinama veoma popularna širom sveta, pa tako i u Srbiji. Beogradska publika je do sada imala prilike da uživo sluša sastave i umetnike kao što su Tinariwen, Tamikrest, Baseku Kujate, Habib Koate, Afel Bokum, Tartit, Balake Sisoko…

U ovaj fascinantan spisak upisaće se i Vje Farka Ture, koji će 21. septembra u beogradskom klubu Zappa Baza nastupiti sa svojim triom, u kom su i Adama Kone (bubnjevi i kalabaš) i Maršal Henri (bas gitara).

Nakon koncerta tria Vjea Farke Turea svoj set će imati DJ Killo Killo, poznato ime domaće scene, koji je najavio da će u svom prigodnom setu najviše pažnje posvetiti upravo muzici Afrike.

Ulaznice je moguće nabaviti u klubu Zappa Bar (Kralja Petra 41), kao i preko sajta tickets.rs po ceni od 1500 dinara. Komplet ulaznica za ceo festival (5 koncerata i 1 di-džej set), moguće je nabaviti po ceni od 3000 dinara preko sajta tickets.rs.

Organizator koncerta Vjea Farke Turea, kao i celog festivala „Todo Mundo” je Udruženje „Ring Ring”. Koncert se ostvaruje uz podršku Grada Beograda.

Linkovi:

Vje Farka Ture Veb-sajt ǀ VFT Facebook ǀ VFT Instagram ǀ VFT YouTube ǀ Todo Mundo Program 2023

 

 

Nagrada festivala „Budapest Ritmo” u ruke porodici iz Srbije

Nagrada festivala „Budapest Ritmo” u ruke porodici iz Srbije

Priznatim kulturnim radnicima iz Srbije, Bojanu Đorđeviću i Mariji Vitas dodeljeno je prestižno priznanje Budapest Ritmo Award. Nagrada je uručena 13. aprila 2023, u glavnom gradu Mađarske, na čuvenom world music festivalu Budapest Ritmo.

. . .

Svoje prvo izdanje, festival Budapest Ritmo imao je 2016. godine. Reč je o manifestaciji koju sa puno uspeha i ambicija vodi i razvija udruženje Hangvető, poznato po mnogim kvalitetnim evropskim projektima, između ostalog i po višegodišnjem projektu „MOST – The Bridge For Balkan Music”.

Ovaj nadaleko čuveni projekat (2020 – 2023) učinio je balkansku world music scenu značajno vidljivijom i pomogao je brojnim umetnicima, festivalima, koncertnim prostorima i muzičkim ekspertima na podizanju svog rada na viši nivo, davši im ozbiljan „vetar u leđa”. Neka od imena iz Srbije koja su dobila podršku „MOST”-a su: Naked, Rodjenice, Shira utfila, Lenhart Tapes, Alice in WonderBand, Etnofest, Todo Mundo, Zeman Fest, Malomfesztivál, Kvaka 22…

Sam festival Budapest Ritmo, koji je od 12 – 15. aprila 2023. imao osmo izdanje, svake godine nudi raskošan program sastavljen od koncerata, konferencija, filmskih projekcija i drugih pratećih aktivnosti, u koje spada i dodela nagrade „Budapest Ritmo Award” istaknutim pojedincima, za njihov značajan doprinos world music sceni.

Dosadašnji dobitnici su: Ben Mandelson (2017), Simon Broughton (2018), Hilde Björkum (2019) i Helen Sildna (2022). Listi su se ove godine, kao peti dobitnici nagrade, priključili kulturni radnici iz Srbije, Bojan Đorđević i Marija Vitas, životni i profesionalni partneri.

Nagradu su, simbolično, primili zajedno sa svojom ćerkom, maloletnom M. Đ, koja je od prve godine života redovno prisutna na festivalima širom Evrope, pa tako i na skoro svim dosadašnjim izdanjima festivala Budapest Ritmo.

Bojan Đorđević i Marija Vitas nagrađeni su za svoj predani, dugogodišnji rad na world music sceni, koji podrazumeva i kontinuiranu promociju tradicionalne muzike, kulturnog nasleđa i world music scene Srbije i Balkana.

Njihov rad je veoma razgranat i obuhvata različite aktivnosti: magazin Etnoumlje, emisija Disco 3000 (Radio Beograd 3), world music festivali Todo Mundo (Beograd) i Pocket Globe (Novi Sad), festival Ring Ring (Beograd), Muzički informativni centar Srbije, World Music asocijacija Srbije, pisanja o muzici za razne domaće i strane medije, terenski rad, Balkan World Music Chart, projekti u vidu muzičkih albuma i knjiga, promocija umetnika u inostranstvu itd.

Priznanje „Budapest Ritmo Award” uručeno im je 13. aprila 2023, na drugoj festivalskoj večeri, u popularnom budimpeštanskom klubu Szimpla Kert, u prisustvu brojnih delegata festivala Budapest Ritmo, muzičara, novinara i predstavnika udruženja Hangvető.

 

This site is registered on wpml.org as a development site.