ČETVRTAK, 19. maj 2022.

Jevrejski Kulturni Centar „Oneg Šabatˮ, 20 č:

• Trio DDK (CH/D)

ddk trio

Trio DDK, 2021 (foto: GMEA-CNCM)

Trio DDK čine jedne od vodećih ličnosti evropske scene improvizovane muzike: Žak Demijer (klavir), Aksel Derner (truba) i Jonas Koher (harmonika). Svoju premijeru imali su na festivalu Météo Mulhouse u Francuskoj, 2014. godine, a nakon toga nizali su se nastupi širom Evrope, kao i u Rusiji i Japanu. Pristup ovog trija podrazumeva potpuno prepuštanje datom trenutku i otvorenost muzičara ka iznenađenjima i neočekivanim situacijama. Ne obazirući se na bilo kakve stilske idiome, članovi trija stvaraju muziku kroz intenzivno međusobno slušanje, krećući se u širokom dinamičnom opsegu, od tišine do zvučnih erupcija. U septembru 2019. godine, Trio DDK je, u saradnji sa švajcarskim ansamblom Contrechamps, izveo premijeru dela Biotope, čiji je autor upravo član sastava, Žak Demijer. Trio je do sada objavio LP-izdanja Floating Piece of Space (Cave12, 2016) i Cone of Confusion (Bruit, 2018).

• Endi Mor i Toni Bak (GB/AUS)

andy moor and tony buck

Endi Mor i Toni Bak (foto: Bani Khoshnoudi)

Rodom iz Londona, Endi Mor je svoj muzički život započeo u Edinburgu, svirajući gitaru u bendu Dog Faced Hermans, koji je krasila višeslojna eklektičnost, kroz kombinacije energičnog post pankatradicionalnih melodija i improvizacija. Godine 1990. preselio se u Amsterdam zahvaljujući pozivu da se priključi holandskom sastavu The Ex. Godine 1995. osnovao je grupu Kletka Red, sa Tonijem Bakom, Džoom Vilijamsom i Leonidom Sojbelmenom, gradeći fuziju tradicionalnih klezmer, grčkih i ruskih pesama i njihovih mahnitih stilova sviranja. U skorije vreme, Endi sarađuje sa muzičarima različitih umetničkih predistorija i iz oblasti koje su drugačije od njegove bazične, ukorenjene u britanskom post panku 80-ih. U Endijeve najnovije projekte spadaju: kvartet Lean Left quartet (sa Kenom Vandermarkom, Terijem Eksom i Palom Nilsen-Lavom), trio Decade (umetnici iz Berlina: Alva Noto i An-Džejms Šaton), kao i trio Heretics (sa An-Džejms Šaton i Terstonom Morom). Toni Bak uživa ugled jednog od najkreativnijih i najpustolovnijih izvoza Australije, sa ogromnim iskustvom ostvarenim širom planete. Kao bubnjar, perkusionista, improvizator, gitarista, video-umetnik i producent, Toni je uključen u niz neverovatno raznolikih projekata, ali je verovatno širom sveta najpoznatiji kao član trija The Necks. Pored sastava The Necks, Toni svira, nastupa na turnejama i snima sa umetnicima kao što su Džon Rouz, Otomo Jošihide, Džon Zorn, Tom Kora, Fil Minton, Kejdži Haino, Evan Parker, The Machine for Making Sense, Li Ranaldo, Ne Zhdall, The EX, Kliford Džordan, Ground Zero. Nakon studija i prvih profesionalnih iskustva u Australiji, proveo je neko vreme u Japanu, gde je oformio sastav Peril sa Otomom Jošihideom i Katoom Hidekijem, pre nego što se sredinom devedesetih preselio u Evropu.

PETAK, 20. maj 2022.

Drugstore, 21 č:

• Gordan (SRB/D/A)

gordan

Gordan (foto: Denis Laner)

Trio Gordan čine berlinski muzičari Andi Šteher (bubnjevi) i Gido Mebijus (bas i elektronika), kao i tradicionalna umetnica iz Srbije, Svetlana Spajić. Njihov debi album Down in the Meadow (Morphine Records, 2021) doživeo je hvalospeve međunarodne kritike, a pojedini kritičari su ga uvrstili i u najbolje albume u 2021. godini. Trio Gordan je tokom pandemije kreirao redak koncept, u kome se može prepoznati izvorna muzika Srbije i Balkana, ali ne onako kako smo navikli, u jednostavnim, pitkim aranžmanima, kakvi se često mogu čuti na Zapadu. Jer, Svetlana Spajić, kao vodeći interpretator tradicionalne srpske pesme, ujedno je otvorena za neuobičajene saradnje sa stranim i domaćim umetnicima i sastavima; pomenimo samo Boba Vilsona, Marinu Abramović, Izabel Ditua, Franca Haucingera, zeitkratzer, Blank Disc, Borisa Kovača… Berlinski deo trija Gordan, Šteher i Mebijus, objavili su do sada i svoje brojne solo i grupne radove za Dekorder, Karaoke Kalk, Clapping music, Karl Records, Shitkatapult. Njih dvojica nastupaju i kao duo G.A.M.S.

•  Rabija Beaini (D/RL)

rabih beaini

Rabija Beaini (foto: Evgeniya Manerova)

Producent i di-džej, rodom iz Libana, Rabija Beaini (ranije poznat pod umetničkim imenom Morphosis), prepoznatljiv je po svom punktualističkom, maštovitom, analognom tehno-izrazu. U proteklim godinama, Beainijeva etiketa Morphine usmerila se na neke od ključnih (često zanemarenih) glasova u avangardnoj elektronskoj i transnacionalnoj muzici. Kao Morphosis, Beaini je od 90-ih brusio svoj zanat u području tehno andergraunda. Radeći kao di-džej, preseljenjem u Italiju, 1996. godine, Beaini počinje da se usmerava i na studijsko eksperimentisanje. I to će se zaista pokazati kao uspešno eksperimentisanje – malo je ljudi koji su uspeli da stvore tu vrstu emotivnog, istraživačkog tehna kakav je Beaini ostvario, objavljujući radove za izdavače, među kojima su: Sistrum Recordings (Detroit), M>O>S (Amsterdam) i Styrax (Berlin). Njegova dva novija albuma, Albidaya, za libansku etiketu Annihaya, i Dismantle/Music For Vampyr, za Honest Jon’s, nadovezuju se na Beainijev hvaljeni debi album What Have We Learned (Delsin, 2011). Beainijeve autentične muzičke sposobnosti i raznovrsni uticaji— od krautroka do novog talasa — odražavaju se na njegove inventivne, mračne i emotivne produkcije, te impresivne di-džej setove. Pomenuti uticaji su takođe jasni i u Beainijevim produkcijama sa ansamblom improvizatora Upperground Orchestra, koji ispituje prostor između elektronike, tehna i improvizovanog džeza.

SUBOTA, 21. maj 2022.

Jevrejski Kulturni Centar „Oneg Šabatˮ, 20 č:

•  The Fruitful Darkness (I/AUS)

the fruitful darkness

The Fruitful Darkness (promotivna fotografija)

Saksofonista Đani Đebija (saksofon i elektronika), poznat po svojim već decenijama dugim solo istraživanjima, ovom svom projektu priključuje australijskog bubnjara Tonija Baka, poznatog javnosti po tome što je deo legendarnog benda The Necks. The Fruitful Darkness je otvoreni projekat/koncept koji je kreirao Đebija. Inspirisan istoimenim naslovom knjige antropološkinje i učiteljice zena Džoan Halifaks, on je izvodio ovaj projekat/koncept kao solista ili u duu sa basistom Masimom Pupilom (za festival Wall of Sounds u Palermu) pre nego što je pozvao u duo Tonija Baka, s kojim je nastupio 2021. na festivalu Jazz is Dead u Torinu, kada su doživeli iznenađujući uspeh. Inspiracije koje dolaze iz brojnih iskustava ove dvojice muzičara povezane su u mešavini plemenskih ritmova, složenih dron zvukova, hipnotičkih tekstura, poput šamanskih, kao i uticaja koji dolaze iz indijske muzike. Mračni ambijent susreće se s radikalnom improvizacijom na novim prostorima. Sve je to obeleženo snažnim Bakovim ritmičkim figurama i veštim korišćenjem tehnike kružnog disanja čiji je Đebija jedan od neprikosnovenih majstora.

• GGRIL (CDN)

ggril

GGRIL (foto: Marie-Pierre Morin)

GGRIL GGRIL je veliki ansambl improvizatora koji dolazi iz malog grada Rimouski u istočnom Kvebeku. Njihova neoubičajena kombinacija električnih i akustičnih instrumenata stvara jedinstvenu zvučnu paletu, gradeći novo, razigrano iskustvo. GGRIL postoji od 2007. godine, i ove godine slavi 15. godišnjicu sa 7. albumom, ambiciozno zamišljenim SOMMES, koji se sastoji od 3 diska, na kojem je 12 narudžbina od 12 različitih kompozitora, uz učešće dvadesetjednog muzičara i ukupno 211 minuta muzike. SOMMES pokazuje da je GGRIL na vrhuncu svoje kreativne snage. Za program koncerata na svojoj SOMMES turneji, GGRIL je odabrao amalgam dela, koncepata i improvizacija koje je ansambl istraživao u poslednjih nekoliko godina. Četrnaest muzičara predstaviće kompozije sa albuma, kao i organizovane improvizacije i kompozicije članova grupe. Nikad identične, izvedbe GGRIL-a zamišljene su kao putovanje na kojem slušalac može uroniti u svemir GGRIL-a kroz autentično i neočekivano iskustvo. Postava: Catherine S. Massicotte (violina), Clarisse Bériault (oboa), Emie Lachapelle (alt saksofon), Éric Normand (električni bas), Isabelle Clermont (električna harfa), Luke Dawson (kontrabas), Marc-Antoine Mackin- Guay (bariton gitara), Olivier D’Amours (električna gitara), Pascal Landry (klasična gitara), Patricia Ho-Yi Wang (violina), Robin Servant (harmonika), Sébastien Côrriveau (bas klarinet), Thomas Gaudet-Asselin (električni bas) i Tom Jacques (udaraljke).

SREDA, 25. maj 2022.

Jevrejski Kulturni Centar „Oneg Šabatˮ, 20 č:

•  Jasna Jovićević Quinary (SRB)

jasna jovićević

Jasna Jovićević (foto: Sabina Kojić)

Kompozitorka i saksofonistkinja Jasna Jovićević istražuje kreativni proces u komponovanju i improvizaciji, percepciji i produkciji zvučnih frekvencija i kontekstualizovanih muzičkih struktura koje na poseban način utiču na duh i telo. Muzika sastava Jasna Jovićević Quinary konceptualna je programska muzika, napisana za gudački kvartet, saksofone, bas klarinet, flautu, space drum i glas. Slobodna improvizovana interakcija između učesnika skladno se prožima u savremenom pristupu kamernog ansambla. Novi program kvinteta Jasna Jovićević predstaviće autorsku muziku sa posljednja dva albuma – Flow Vertical, holističko umetničko proučavanje zvučnih vibracija kroz muziku, i Sounding Solitude, koji svedoči o unutrašnjem putovanju u novu stvarnost, prouzrokovanom pandemijom tokom dve godine. Ova grupa otvara forme improvizovanjem uokvirenim savremenim izrazom gudačkog formata sa širokim rasponom iskustva u inovativnom pristupu muzici 21. veka. Kolektivni izraz koji stvaraju ogledalo je zajedništva i sauosećajanosti u ovim izvanrednim vremenima i iskustvima kroz koja svi prolazimo. Uz Jasnu Jovićević (kompozicija, saksofoni, bas klarinet, space drum, flauta, glas) nastupaju Filip Krumes (violina), Rastko Popović (viola), Pavle Popović (violončelo) i Milan Nikolić (kontrabas).

•  Žoel Leandr (F)

žoel leandr

Žoel Leandr, 2018 (foto: Petra Cvelbar

Francuska kontrabasistkinja, improvizatorka i kompozitorka Žoel Leandr jedna je od dominantnih figura nove evropske muzike. Obrazovana u orkestarskoj i savremenoj muzici, svirala je sa sastavima L’Itinéraire, Ensemble 2e2m i Ensemble intercontemporain Pjera Buleza. Žoel Leandr je takođe radila s Mersom Kaningamom i Džonom Kejdžom, koji je komponovao posebno za nju — baš kao i Šelsi, Fenelon i Klementi. Osim što je svirala savremenu muziku, Leandr je svirala s velikim imenima džeza i improvizacije, kao što su Derek Bejli, Entoni Brekston, Džorž Luis, Evan Parker, Irene Švajcer, Stiv Lejsi, Fred Frit i Džon Zorn. Mnogo je pisala za ples i pozorište, a postavila je i niz multidisciplinarnih predstava. Njena međunarodna reputacija, kao i kompozitorski i izvođački rad, kako na solo resitalima, tako i u ansamblima, postavili su je pod svetla najprestižnijih pozornica Evrope, Amerike i Azije. Žoel Leandr je objavila više od stotine snimaka.

ČETVRTAK, 26. maj 2022.

Jevrejski Kulturni Centar „Oneg Šabatˮ, 20 č:

• Fil Minton i Silard Mezei  (GB/SRB)

fil minton i silard mezei

Fil Minton i Silard Mezei (foto: iz privatne arhive)

Fil Minton je džez pevač, veliki vokalni improvizator i trubač. Minton je vrlo dramatičan bariton, specijalizovan za književne tekstove: pevao je stihove Vilijama Blejka s grupom Majka Vestbruka, Danila Harmsa i Jozefa Brodskog sa Simonom Nabatovom, te odlomke iz Fineganovog buđenja Džejmsa Džojsa sa sopstevnim sastavom. Pevao je na albumu Tribute to Jimi Hendrix, naglašavajući stihove na vrhunski način. Između 1987. i 1993. Minton je bio na turneji po Europi, Severnoj Americi i Rusiji s ansamblom Oh Moscow Lindzi Koper. Međutim, možda je najpoznatiji po svom potpuno slobodnom radu, koji uključuje tzv. proširene tehnike, jednako uznemirujuće koliko i očaravajuće za slušanje. Njegov glas često uključuje zvukove povraćanja, podrigivanja, vrištanja i dahtanja, kao i dečje mrmljanje, cviljenje, plač i pevušenje; takođe ima sposobnost da izobliči svoje glasne žice kako bi proizveo dva tona odjednom. Radio je s većinom improvizatora na evropskoj sceni. Za razliku od nekih improvizatora prve generacije, često se do sada priključivao i elektroakustičnim improvizacijama. Silard Mezei rođen je u Senti, u Srbiji, kao pripadnik mađarske manjine u multietničkoj Vojvodini. Kao violinista, violista, kontrabasista i kompozitor, te u raznim formacijama (od dua do nonetta) održao je mnoge koncerte širom Evrope. Kao kompozitor, Mezei je zainteresovan za istraživanje odnosa improvizacije i kompozicije, uključujući elemente džeza i autentične narodne muzike. Od 2001. Mezei usko sarađuje s koreografom Jožefom Nađom. Njihov zajednički projekt Les Philosophes izabran je za pozorišnu predstavu 2001. godine u Francuskoj. Godine 2006. sarađivali su na novom projektu Asobu (zajedno sa Akošem Selevenjijem). Kao izvođač Mezei je učestvovao u brojnim radionicama improvizovane i intuitivne muzike. Do sada je svirao s mnogim muzičarima/improvizatorima. Vodi Szilárd Mezei Trio / Quintet / Sextet / Septet / Octet / Ensemble, te svira u mnogim formacijama za improvizovanu muziku.

 Echo Pointers (SRB/FIN)

echo pointers

Echo Pointers (foto: iz privatne arhive)

Echo Pointers je bend u kom su Adele Sauros (Finska), Predrag Okiljević (saksofoni), Marko Čurčić (bas) i Aleksandar Škorić (bubanj). Marko, Aleksandar i Adela zajedno su studirali muziku na Konzervatorijumu Princ Klaus u Groningenu, Holandija. Po završetku studija, 2017. godine, boravili su u Helsinkiju gde su svirali seriju koncerata i snimili demo album. Nekoliko godina kasnije, 2021, Predrag, Marko i Aleksandar snimili su svoj prvi album pod nazivom djapemarecoa. Nakon toga su odlučili da nastave da sarađuju kao kvartet, i u tom sastavu će, u okviru turneje u maju 2022, snimiti i album. Muzika koju stvaraju je jedinstveni spoj uticaja skandinavske i drugih džez avangardnih scena (Juhani Altonen, Džon Čikai, Peter Brecman) i bosanskog sevdaha sa elementima duvačkih orkestara iz dragačevskog kraja. Ova mešavina rezultira ponekad eksplozivnim i energičnim momentima, kao i meditativnim i repetativnim motivima.

. . .

sponzori i partneri rr 2022