Ring Ring je uzbudljiva priča koja traje skoro pune tri decenije. To je ugledno mesto za umetnike koji vole izazov, kao i za radoznalu publiku željnu da proširi vidike. Ring Ring je trenutak u kom se slavi kvalitetna, drugačija muzika, ali i prilika za divne, žive razgovore i druženja pre i posle koncerata.
Međunarodni festival nove muzike Ring Ring se održava svakog maja u Beogradu, počev od 1996. godine. Okrenut je šarolikoj urbanoj publici, kojoj se trudi da svake godine predstavi najnovija strujanja na svetskoj muzičkoj sceni, ujedno ugošćavajući i neke od umetnika svetskog renomea: Ken Vandermark, Fred Frit, The Ex, Tuxedomoon, Metju Šip, Irene Švajcer, Otomo Jošihide, Peter Brocman, Hamid Drejk…
Nova muzika, impruv, avangardni džez, novi rok, elektronska muzika, elektro-akustične forme, savremena muzika, fri-džez i kombinacija različitih žanrova – sve je to deo programa festivala.
Festival je odlična prilika da se domaća publika upozna sa ovakvim muzikama, ali je i veoma značajno mesto za domaće umetnike da se pokažu, pa i da „probiju led”. Tako su pojedini mladi autori i sastavi na ovom festivalu pravili i neke od svojih prvih, važnih koraka u karijeri (Feliks Lajko, Ognjen i Prijatelji, Neočekivana Sila, Rascep, BelgradeYard SoundSystem, New Art Forum, Paniks, Dragon’s Fuel, Ana Never, Blank Disc, Svetlana Spajić…).
Neki od domaćih umetnika su na festivalu sarađivali sa stranim gostima, te su im i na taj način otvarana vrata svetske pozornice.
Upravo u čast umetnika iz Srbije, kao i njihovih uspešnih saradnji sa stranim stvaraocima, a povodom 25 godina postojanja festivala, Udruženje Ring Ring, koje je organizator manifestacije, objavilo je krajem 2021. godine audio-izdanje „Ring Ring, 25 godina – domaći autori”. Ova specifična kompilacija nema pandana u aktuelnoj srpskoj diskografiji i uveliko nailazi na odličan prijem kod novinara, kritičara i organizatora širom Evrope, što takođe jeste vid neophodne promocije ovdašnje scene u inostranstvu.
Festival Ring Ring su do sada podržali: Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Grad Beograd, Ambasada SAD, Ambasada Norveške, Ambasada Švedske, Ambasada Finske, Radio-televizija Srbije, Radio Beograd 3, Goethe-institut, Austrijski kulturni forum, Collegium Hungaricum, Francuski institut, Institut Servantes, Italijanski institut za kulturu, Ministarstvo kulture Slovenije, Grad Bern, Grad Grac, Pokrajina Štajerska, Kanton Cirih, Institut Adam Mickijevič, Pro Helvetia, Jevrejski kulturni centar Oneg Šabat, Muzički informativni centar Srbije…
Festival je podržavan i kroz programe Kreativne Evrope.
Ulaznice za drugo i treće veče (prvo veče je besplatno, ali sva mesta su već popunjena) moguće je nabaviti putem sajta TIckets:
Takođe, ulaznice je moguće nabaviti i putem mejla: ringringfestival@gmail.com.
. . .
23. maj
Marina Džukljev i dieb13
24. maj
Pavel Fajt / Visente, Dajkman, Radojković, Škorić
25. maj
Oliver Štajdle i Kris Piciokos / ONJQ
OLIVER ŠTAJDLE I KRIS PICIOKOS
(Nemačka)
Duo čine dvojica poznatih učesnika savremene evropske džez, improvizovane i eksperimentalne muzičke scene.
Oliver Štajdle (bubnjevi) i Kris Piciokos (alt saksofon) odlično se poznaju i imaju veliko iskustvo zajedničkog muziciranja, kao na primer u okviru Oliverovog kvarteta Rokc Music.
Međutim, Oliver i Kris nikada do sada nisu nastupali kao duo, tako da će njihov koncert na 29. „Ring Ring”-u predstavljati svetsku premijeru!
Saksofonista, kompozitor i improvizator iz Berlina, Kris Piciokos (Chris Pitsiokos; 1990) rodom je iz Bruklina. Njegove kompozicije su kao okviri, koji izvođaču omogućavaju da u potpunosti, bez potčinjavanja, izrazi sopstvene estetske vizije i kreativnost. Na taj način se Krisov kompozitorski rad suprotstavlja tradicionalnom pristupu komponovanju, u kom je kompozitor obično i vođa benda ili glavni, nekad i jedini koji odlučuje o muzičkom toku kao jedinstvenoj, unapred zamišljenoj viziji. Slavni magazin „Rolling Stone” je istakao Krisovu iznenađujuće originalnu viziju i zapanjujuće brzu svirku na saksofonu.
Oliver Štajdle (Steidle; 1975) jedan je od najinovativnijih nemačkih džez bubnjara, poznat po virtuoznoj, poliritmičnoj svirci i širokom stilskom rasponu. Osnovu nalazi u džezu i hardkor panku, a svirao je klavir pre nego što je sa 11 godina prešao na bubnjeve. Nakon iskustva u garažnim rok bendovima i džez orkestrima, studirao je u Nirnbergu, a zatim postao ključna figura berlinske džez scene. Suosnivač je bendova Klima Kalima i Der Rote Bereich, oba nagrađena „Nemačkom džez nagradom”. Oliverova svestranost ogleda se u brojnim projektima – od avangardnih trija do velikih ansambala – kao i saradnjama sa raznim muzičarima. Redovno nastupa na festivalima širom sveta i nastavlja da pomera granice savremenog muzičkog izraza.
Premijerni nastup Olivera Štajdlea i Krisa Piciokosa organizovan je kao zamena za otkazani koncert trija Šik/Ingebrigt Hoker Flaten/Štajdle.
Koncert dua Olivera Štajdlea i Krisa Pisiokosa podržao je Gete-institut u Beogradu.
Ova četvorica poznatih i iskusnih improvizatora nastupiće zajedno na sceni prvi put. Iako su im se putevi više puta ukrštali – svirali su u različitim međusobnim kombinacijama dua i trija – Festival „Ring Ring” ih prvi put okuplja u jedinstvenom, novom muzičkom susretu.
Džon Dajkman (John Dikeman) američki je saksofonista koji trenutno živi u Belgiji. Njegovo muziciranje crpi inspiraciju iz širokog spektra izvora i obuhvata čitav raspon improvizovane muzike i tehnika. Aktivno učestvuje u brojnim sastavima, među kojima su trio sa Vilijamom Parkerom i Hamidom Drejkom, duo sa Stivom Noblom, saradnje sa Dirkom Serisom, kao i projekti sa Jasperom Stathaudersom, Džoom Mafijom, Luišom Visenteom, Aleksanderom Hokinsom, Rodžerom Ternerom, Aleksandrom Škorićem i mnogim drugima.
Luiš Visente (Luís Vicente) portugalski je trubač sa prebivalištem u Lisabonu. Veoma je aktivan muzičar koji svira u brojnim sastavima različitih muzičkih koncepata – od potpuno slobodne improvizacije do komponovane muzike – pri čemu sloboda izraza uvek ostaje njegov osnovni umetnički pokretač. Nastupao je na desetinama festivala i bina širom Evrope i Severne Amerike, a spisak umetnika sa kojima je sarađivao je izuzetno bogat. Vodi i sopstvene sastave – trio i kvartet – u kojima izvodi autorsku muziku.
Među domaćim herojima je Aleksandar Škorić, bubnjar poznat po svojim energičnim, ali i suptilnim nastupima sa triom Čarlsa Gejla, sastavom Akira Sakata & Entasis, grupom Muzikom iz unutrašnjosti, kao i u brojnim spontanim improvizacijama širom Evrope.
Tu je i Branislav Radojković, basista iz bendova Fish in Oil, Naked i Muzika iz unutrašnjosti, koji je nastupao na četiri kontinenta i sarađivao sa umetnicima kao što su Mark Ribot, Monika Lakatoš, Jelena Popržan, Metju Ostrovski i Džordž Kremaši.
Duo srpske pijanistkinje Marine Džukljev (1983) i Austrijanca Ditera Kovačiča (1973), poznatog kao dieb13, koji koristi gramofone i kompjuter, otpočeo je sa radom u doba korone, u oktobru 2020. godine. U skladu sa datim okolnostima, saradnja dvoje umetnika je imala oblik zajedničkih sesija „na daljinu”, tokom kojih je dieb13 bio u Beču, a Marina u Novom Sadu.
Saradnja je prerasla u zajednički koncert „na daljinu”, strimovan na Jutjubu, 11. novembra. Koncert, kao i sama saradnja Marine i Ditera, bio je deo umetničkog, rezidencijalnog programa NOISM u organizaciji kuda.org, čiji je cilj razvoj novih umetničkih produkcija na polju improvizacije.
Zahvaljujući sesijama snimanja u oktobru 2020, oformljen je materijal za hvaljeni album „Štrudel”, objavljen u aprilu 2021, pod etiketom „Tak-ta-t”. Album donosi jednu muzičku celinu u trajanju od skoro 43 minuta, koja predstavlja spektar improvizacija, te dinamičkih i koloritnih nijansiranja.
Duo je svoj prvi i za sad jedini nastup uživo imao u Beču, u Echoraum-u, juna 2024, tako da njihov koncert na otvaranju 29. „Ring Ring”-a ne samo da je balkanska premijera, nego i sasvim retka prilika da se na licu mesta doživi savršeni sklad dvoje kreativnih ljudi na polju improvizacije, minimalizma, repetitivnosti, fri-džeza…
Marina Džukljev u svojoj dugogodišnjoj karijeri pijaniste i pedagoga spaja svetove klasične, savremene komponovane, improvizovane, primenjene i improvizovane muzike. Sarađivala je do sada sa nebrojenim, uglavnom evropskim muzičarima.
Dieb13 je još od početka 2000-tih poznat ljubiteljima elektroakustične improvizacije, a pamti se njegov rad sa improvizatorima kao što su Mats Gustafson, Fil Minton, Džon Bučer i Ken Vandermark.
Koncert Marine i Ditera omogućili su Austrijski kulturni forum Beograd i Radio Beograd 3.
Pavel Fajt (1957), bubnjar, kompozitor i producent, jedan je od ključnih aktera češke i evropske eksperimentalne i improvizovane muzike. Njegova bogata karijera obuhvata saradnje sa brojnim svetskim muzičarima poput Freda Frita, Toma Kore, Ane Homler i mnogih drugih, kao i nastupe na prestižnim festivalima širom Evrope, Amerike i Kanade.
Fajt je poznat i kao saosnivač kultnih bendova Dunaj i Pluto, vođa međunarodnog bubnjarskog projekta Slet bubeníků, te član više kreativnih formacija uključujući Autopilote i Mia Zabelka Trio. Kao član dua Bittová & Fajt ostavio je neizbrisiv trag na muzičkoj sceni bivše Čehoslovačke i šire – njihov istoimeni album proglašen je jednim od najboljih LP izdanja decenije prema časopisu „Rock & Pop”.
Autor je muzike za brojne pozorišne i filmske projekte („Hamlet: Neúplný sen”, „Don Kihot”, „Makbet”), a za svoj rad je nominovan za prestižnu nagradu „Alfred Radok”. Aktivno deluje i kao pedagog, rukovodilac audio kabineta na Fakultetu likovnih umetnosti u Brnu, kao i saradnik pisca Vaclava Cileka na muzičko-književnim projektima.
Pavel Fajt je već nastupao na festivalu „Ring Ring”, a poslednji put je to bilo 2012. godine sa Trijom Mie Zabelke. Ovoga puta predstaviće svoj solo-projekat, a u pitanju je balkanska premijera!
Nastup Pavela Fajta pomogao je Češki centar Beograd.
Otomo Yoshihide’s New Jazz Quintet (ONJQ) japanski je sastav fri-džez ieksperimentalne muzike, koji predvodi kompozitor, producent zvuka, turntablista i gitarista Otomo Jošihide (Yoshihide).
Kao što Džon Zorn znači njujorškoj sceni, tako Otomo Jošihide predstavlja ključnu figuru japanske avangardne muzike. Ikonoklast po pristupu, Otomo se uhvatio u koštac sa džez repertoarom – uvek sa dubokim poštovanjem, virtuoznošću i tehničkom preciznošću. Sa više od 100 izdanja do sada, uključujući osam albuma sa Kvintetom New Jazz, Otomo i dalje neumorno traga za uzbudljivom ravnotežom između melodičnih struktura i intenzivnih trenutaka improvizacije.
ONJQ je u januaru i februaru 2024. godine imao uspešnu evropsku turneju – 15 koncerata u 8 zemalja i gotovo svi su bili rasprodati. Gledati Otoma uživo, bilo sa kvintetom ili drugim projektima, predstavlja jedinstveno i neponovljivo iskustvo!
Jelena Popržan je harizmatična i vokalno izražajna violistkinja, pevačica i umetnica zvuka iz Srbije, koja je donela osveženje austrijskoj muzičkoj sceni kroz projekte/sastave kao što su Catch-Pop String-Strong, Sormeh i Madame Baheux. Među njenim najnovijim projektima, pored hvaljenog solo programa „La Folia”, nalazi se i JELENA POPRŽAN QUARTETT, koji ova jedinstvena umetnica neguje još od koncertnog debija Kvarteta na festivalu „Glatt & Verkehrt” u Kremsu (2021).
Kvartet čine tri poznata imena austrijske džez scene: Kristof Pepe Auer (Christoph), Klemens Zajnicer (Clemens Sainitzer) i Lina Nojner (Neuner).
Jelena je najpre otkrila poeziju poljsko-bečke pesnikinje Tamar Radziner (Radzyner; 1927 – 1991) u publikaciji kuće „Theodor Kramer Society”, koja ju je duboko dirnula. Tamar, poljska Jevrejka koja je preživela holokaust i učestvovala u oružanom otporu, kasnije je našla dom i mir u Beču, kao i u nemačkom jeziku. Sarađivala je sa umetnicima poput Georga Krajslera, Topsija Kipersa i drugih. Njena poezija, prožeta suptilnim, pa i ironičnim humorom i setnim, dirljivim pesimizmom, ostavila je trajan utisak na Jelenu.
Jelena Popržan je potom kreirala ciklus pesama kao muzički omaž Tamar Radziner. Ipak, veći deo programa obuhvata Jelenine potpuno nove instrumentalne kompozicije, bogate zvučnim slikama i melodijskim pripovedanjima.
U septembru 2022, Jelena Popržan Quartett je objavio svoj istoimeni debitantski album.
Koncert Jelena Popržan Quartett-a na festivalu „Pocket Globe” jeste njihov premijerni nastup u Srbiji!
Ovaj događaj se ostvaruje uz podršku Austrijskog kulturnog foruma u Beogradu.
———————————————————————————————
POSTAVA KONCERTA
Jelena Popržan: viola, glas
Lina Nojner: kontrabas
Klemens Zajnicer: violončelo
Riči Vinkler: klarinet, alt saksofon
🔗 LINKOVI
Jelena Popržan: Vebsajt ǀ Jelena Popržan: Facebook ǀ Album „Jelena Popržan Quartett”: Bandcamp
· · ·
TEJA NIKU
(Finska)
Teja Niku (photo: Antti Kokkola)
TEJA NIKU (Teija) finska je harmonikašica, poznata po svojoj dubokoj posvećenosti nordijskoj i balkanskoj narodnoj muzici. Obično je stručnjaci ističu kao kompozitorku sa odličnim osećajem za melodiju, te kao inventivnu aranžerku, a njen lirizam u sviranju harmonike prevazilazi tehničko savršenstvo i stav.
Leta 2019. godine, izdavačka kuća Ääniä Records objavila je Tejin treći solo album „Hetkessä”, koji u potpunosti donosi solo svirku umetnice. Širok opseg registara, kao i dinamičke i tehničke mogućnosti harmonike, zajedno sa spontanim, prirodnim improvizacijama u datom trenutku, čine osnovu muzike, koja je u potpunosti komponovana, aranžirana i snimljena od strane Teje Niku. Album „Hetkessä” je dobio pohvalne recenzije i emitovan je u radio programima širom Evrope.
Od 2022. godine, Teja radi na novoj muzici, uz podršku trogodišnje umetničke stipendije koju joj je dodelio Nacionalni savet za muziku u Finskoj.
Nastup Teje Niku na festivalu „Pocket Globe” predstavlja njen premijerni koncertu u našoj zemlji!
Ovaj koncert se realizuje uz podršku projekta Sounds of Europe.
MANIJUHA I KSAVERI je duo koji na jedinstven način kombinuje džez improvizaciju sa tradicionalnim, odumirućim pesmama iz oblasti Polesja u Ukrajini. U svojim kompozicijama prizivaju prolećne, svadbene i ljubavne pesme, kao i uspavanke, tkajući ih u narative koji prate cikluse prirode i ljudskog života. Njihova muzika priča priče koje prelaze epohe i žanrove, crpeći inspiraciju iz Manijuhinih godina putovanja i susreta sa pevačima iz ukrajinskih sela, kao i iz njihove zajedničke muzičke imaginacije.
Na svojim koncertima ne samo da pevaju i sviraju već i dele priče i folklor povezan sa svojim repertoarom.
Manijuha Bikont je vokalistkinja, muzičarka i antropološkinja koja je sprovela brojna terenska istraživanja u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji. Članica je različitih muzičkih i pozorišnih grupa posvećenih tradicionalnoj muzici, ritualima, improvizaciji i nekonvencionalnim vokalnim tehnikama. Peva i svira tubu u sastavu Tęgie Chłopy i sarađuje sa grupama poput Janusz Prusinowski Kompania, kao i sa džez i avangardnim muzičarima.
Ksaveri Vujčinski je kontrabasista i kompozitor, poznat po svojoj raskošnoj muzičkoj senzibilnosti i sklonosti ka eksperimentisanju. Njegov repertoar krasi širok raspon stilova, od rane muzike do sofisticirane savremene improvizovane muzike, a sarađivao je sa muzičarima kao što su Čarls Gejl, Satoko Fuđi, Ken Vandermark i Mats Gustafson.
Album „Oj borom, borom…” (2017) od Manijuhe i Ksaverija predstavlja slojevitu priču zasnovanu na arhaičnim pesmama iz zapadnog Polesja. Tradicionalne pesme, priče i bajke predstavljaju početnu tačku za dijalog između glasa i kontrabasa, koji služe kao ravnopravni pripovedači. Bas ne prati samo glas; on pripoveda sopstvene priče i ulazi u dijalog sa glasom, stvarajući fluidnu, uravnoteženu muzičku razmenu. U ovom procesu, tradicionalna i improvizovana muzika se pojavljuju kao srodni jezici, gotovo kao lokalni dijalekti zajedničkog muzičkog jezika.
Nastup dua na festivalu „Pocket Globe” biće njihov debitantski koncert u Srbiji!
Ovaj koncert se realizuje uz podršku projekta Sounds of Europe, Poljskog instituta u Beogradu i Instituta Adama Mickjeviča.
Hiram Salsano i Marčelo De Karolis (foto: Vito D’Andrea)
Muzički projekat „Fronni D’alia” nastao je iz susreta mlade, a drevne vokalne interpretacije HIRAM SALSANO i modernog, virtuoznog izvođenja MARČELA DE KAROLISA (Marcello De Carolis) na gitari batente (chitarra battente).
Zajedno, ovo dvoje umetnika u potpunosti dočaravaju zvučni i evokativni potencijal melodija i ritmova juga Italije. Njihova muzička istraživanja spajaju tradiciju sa autorskim kompozicijama, uz korišćenje lup-stanica.
Svaka nota, poput blagog povetarca, miluje dušu, prenoseći zvuke narativnih pesama, serenada i radnih pesama koji krase pejzaže južne Italije. U isto vreme, snažni ritmovi pružaju snagu i energiju, odražavajući žilavost i strast zajednice čija istorija svedoči o nepokolebljivoj odlučnosti.
Hiram Salsano, samostalna etnografkinja iz Čilenta (Salerno), istražuje glas kao instrument i svira južnoitalijanske tipove daira (tammorra i tamburello). Godine 2023. objavila je svoj prvi album „Bucolica”. U 2024. godini objavljena je njena etnografska istraživačka knjiga „Chi fa ammore va Camminanne”. Dobitnica je više prestižnih italijanskih nagrada za doprinos na sceni muzike sveta.
Marčelo De Karolis (Marcello De Carolis) umetnik je specijalizovan za gitaru batente. Njegova izdanja uključuju „The Eclectic Beating – Contemporary Music for Chitarra Battente”, zatim „Venti” (sa Francescom Loccisanom, projekat odabran za zvanični program Womex ’23) i „Cordaminations” (sa Lukom Fabricijom). Godine 2019. sa Frančeskom Loćizanom napisao je „La chitarra battente – Metodo Base”, prvi priručnik za početnike koji se bave ovim prepoznatljivim italijanskim instrumentom.
Koncert Hiram Salsano i Marčela De Karolisa na festivalu „Pocket Globe” predstavlja njihov premijerni nastup u Srbiji!
Ovaj događaj podržava Italijanski institut za kulturu u Beogradu.
Negujući vokalnu polifoniju zasnovanu na tradicionalnim pesmama, trio SAMAÏA (čita se: Samaja) stvara zvuk koji je prepoznatljivo njihov, satkan od harmonija, borduna i poliritmije. Njihovi glasovi čvrsto uzmeljeni, preobražavaju tradicionalne priče Evroazije, dok se repertoar oslanja se na tradicije bliske svakoj od tri pevačice i odaje počast regionalnim jezicima Francuske (oksitanskom i bretonskom), kao i drugih oblasti Evrope i Bliskog istoka.
Njihova muzika rezultat je moćna mešavina različitih životnih puteva članica trija:
Elenor Furnio (Eléonore Fourniau), stručnjak za kurdsku i anadoljsku muziku, živela je šest godina u Istanbulu kako bi proučavala jezike i muziku, fokusirajući se na pevanje i saz. Zahvaljujući snažnom glasu i jedinstvenom stilu sviranja hardi-gardija, inspirisanom tehnikama na različitim žičanim i duvačkim instrumentima, osvojila je kurdsku, kao i publiku širom sveta;
Noemi Nael (Noémie), kantautorka u tradiciji francuske šansone, školovala se za glumicu pre nego što se okrenula pevanju i pisanju pesama. Počela je da komponuje i izvodi sopstvene pesme, u duu sa pijanistom. Godine 2017. njena pevačka karijera doživela je procvat stvaranjem trija Samaïa;
Luna Silva, kantautorka folk/world muzike, ćerka je engleske glumice i španskog cirkuskog klovna i odrasla je okružena raznolikostima i putovanjima. Obrazovana kao etnomuzikolog, putovala je širom sveta, praveći od njega svoj konzervatorijum pod otvorenim nebom. Njena strast je istraživanje različitih vokalnih tehnika, koje integriše u svoje autorske pesme.
Naziv „samaïa” dolazi od tradicionalnog gruzijskog plesa koji izvode tri žene, simbolizujući različite aspekte kraljice Tamare: mladu princezu, mudru majku i svemoćnu vladarku.
Na sceni, tri izražajne pevačice prate se same uz perkusije i hardi-gardi. Nude intiman nastup koji je i dirljiv i osvežavajući, ne ostavljajući publiku ravnodušnom.
Njihov drugi album, „Traversées”, slavi život i njegove izazove kroz priče iz različitih ruralnih tradicija širom Evroazije. Svaka pesma priča o obredu prolaza, dobrodošlici, oproštaju, vapaju ili slavlju.
Koncert trija Samaïa na Festivalu „Pocket Globe” predstavlja njihov premijerni nastup u Srbiji!
ANA ALKAIDE (Alcaide) muzičarka je i kompozitorka iz Toleda, Španija, poznata po istraživanju drevnih tradicija i kultura. Ona je jedna od najpriznatijih španskih umetnica na sceni folk i world muzike.
Nastupala je na značajnim festivalima, u pozorištima i koncertnim prostorima širom Španije, Portugala, Francuske, Italije, Nemačke, Maroka, Kine, Malezije, Tunisa, Kanade, Bugarske, Indonezije, Estonije, Švajcarske, Mađarske, Južne Koreje, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Velike Britanije, Uzbekistana, Argentine, Urugvaja i mnogih drugih zemalja – više od 600 koncerata na četiri kontinenta!
Ana je odigrala pionirsku ulogu u uvođenju i popularizaciji nikelharpe u Španiji. Ukorenjene u drevnim tradicijama, a ipak izrazito moderne, njene kompozicije sa lakoćom kombinuju muzičke stilove iz različitih kultura. Inspirisana gradom Toledom, Ana piše i producira svoje pesme, kreira nove aranžmane i prilagođava nikelharpu drevnim melodijama iz srednjovekovne Španije koje su se proširile širom mediteranskog regiona. U poslednjih nekoliko godina, njen lični i umetnički razvoj doveo ju je do istraživanja novih kreativnih teritorija.
U Novom Sadu, Ana Alkaide će izvesti svoj program „Essentia”, zajedno sa suprugom, Bilom Kulijem (Bill Cooley), multiinstrumentalistom poreklom iz SAD.
Koncert Ane Alkaide na festivalu „Pocket Globe” biće njen premijerni nastup u Srbiji!
Ovaj događaj podržava Ambasada Španije u Srbiji.
———————————————————————————————
POSTAVA KONCERTA
Ana Alkaide: glas, nikelharpa, hardangerska violina
Bil Kuli: ud, psaltir, buzuki, bas-pedala, programiranje
Sastav ROMANO DROM (na romskom „Ciganski drum“), danas najistaknutiji predstavnik savremene romske kulture u Mađarskoj, 1999. godine osnovali su otac i sin, obojica istog imena i prezimena – Antal Kovač (Antal Kovács). Otac Antal Kovač je u međuvremenu preminuo, ali je grupa nastavila da radi i neguje tradiciju, zahvaljujući i unucima koji su se bendu priključili.
Grupa izvodi pretežno komponovanu muziku Antala Kovača Juniora, zasnovanu na tradiciji i korenima, kao i na jeziku Vlaških Roma, ali u naglašeno modernim aranžmanima i savremenom konceptu koji kombinuje staro romsko nasleđe, katalonsku rumbu, te arapsku i balkansku ritmiku.
Romano Drom, sastav čiji svaki nastup krasi erupcija muzičke energije, uz trenutke melanholije i tople emotivnosti, može da se pohvali svetskom karijerom, te nizom ostvarenih koncerata i turneja u Evropi, Aziji, Africi i Severnoj Americi. Bend je objavio sedam albuma, a najnoviji „Give Me Wine“ (2019) – za uglednog britanskog izdavača „Riverboat“.
Na koncertu na festivalu „Todo Mundo“ grupa će, uz učešće gostiju, predstaviti svoj specijalni projekat kojim obeležava 25 godina rada.
Jedinstveni muzički svet Romano Drom-a doneo im je veliki uspeh i učinio ih jednim od najtraženijih svetskih muzičkih sastava sa romskim nasleđem.
Pevačica JULIJA KOZAKOVA (Júlia Kozáková) najpoznatija je po svom solo radu, a njen aktuelni album „Manuša”, objavljen 2022. godine, uneo je novi život u tradicionalne romske pesme poreklom iz Slovačke i centralne Evrope.
Julijin bend čine izuzetni romski muzičari iz njenog rodnog grada Bratislave, koji sviraju na cimbalu (Ľubomír Gašpar), violini (Viliam Didiáš), violi (Vojtech Botoš), kontrabasu (Ján Rigo) i gitari (Zsolt Várady).
Od svoje trinaeste godine, Julija Kozakova blisko sarađuje sa romskim umetnicima. Radila je i sa češkom pevačicom Idom Kelarovom, sa čijim je romskim dečjim horom Čhavorenge obišla Evropu. Njen proboj na scenu, zahvaljujući pre svega debitantskom albumu „Manuša” objavljenom za međunarodno tržište, doneo je Juliji novu publiku i nastupe u Velikoj Britaniji, Češkoj i Slovačkoj, a album je takođe dobio pozitivne kritike medija. Bio je najbolje rangiran album world muzike iz Slovačke prema glasanju panelista World Music Charts Europe (WMCE) i osvojio je nagradu Radio Head kao „Najbolji slovački album muzike sveta” iz 2022. godine.
Julija je studirala na londonskom univerzitetu SOAS i nastavlja da studira džez pevanje na Janačekovoj akademiji u Brnu (Češka Republika).
Festival „Todo Mundo“ ove godine po prvi put daje priliku zainteresovanim muzičarima world music žanra (kako onima koji nastupaju na festivalu, tako i lokalnim umetnicima, koji imaju world music bendove/projekte) da porazgovaraju sa delegatima koji su pozvani na festival.
Sa muzičarima će razgovarati:
– Martina Van Nijuland (Martyna Van Nieuwland), urednica festivala „Music Meeting“ u Holandiji i nekadašnja direktorka festivala „Ogrody Dźwięków“ u Poljskoj, autorka i učesnica brojnih međunarodnih projekata;
– Ćiro De Roza (Ciro De Rosa), novinar, urednik italijanskog portala „Blogfoolk“, saradnik uglednog britanskog magazina „Songlines“;
– Kristijan Plifke (Christian Pliefke), vlasnik izdavačkih kuća „CPL Music“ i „Nordic Notes“, distributer;
U razgovoru koji traje 10-15 minuta, muzičari će biti u prilici da predstave svoj band/projekat i da saznaju kako mogu da plasiraju bend na evropsko tržište, kako da dođu do odgovarajućih festivala, izdavača, medija…
Razgovori će se odvijati u bašti Hotela „Rex“ (Sarajevska broj 37), sa početkom u 11 sati, a u slučaju lošeg vremena – u sali hotela.
Prijava je obavezna, a broj mesta je ograničen. Prijave slati putem mejla: todomundofestival@gmail.com.
Belgijsko-englesko-mađarsko-rumunsko-romski KALOTASZEG TRIO donosi lamente, čardaše i sapore iz transilvanijske regije Kalotaseg, uz predivan glas i svirku na violini Ćaa Limberhera, uz pratnju Tonija Rudija (brač) i Vilmoša Čikosa (kontrabas).
Multiinstrumentalista i virtuoz Ća Limberher (Tcha Limberger) prepoznat je kao jedna od najistaknutijih i najvažnijih figura na sceni narodne muzike Karpatskog basena. Ovaj stil, koji sviraju Romi u oblasti Transilvanije zvanoj Kalotaseg i čiji repertoar potiče iz mađarske, rumunske i romske kulture, smatra se najlepšom od svih mađarskih muzika.
Ćaovi saradnici, najcenjenija ritam sekcija karpatske muzike danas, jesu: Toni Rudi na braču, koji dolazi iz duge porodične tradicije bračista, i Vilmoš Čikos, koji se jednako dobro snalazi u džezu i lokalnoj muzici i koji sarađuje, između ostalog, kao basista sa slavnim Robijem Lakatošem.
„Ova muzika je slabo poznata i ja ću je izvoditi onako kako ona zaista i treba da se svira” – kaže Ća – „Ta muzika prati živote mnogih, od krštenja do groba, slaveći saživot i okupljajući ljude Kalotasega.”
Od kada je uzeo svoj prvi instrument, gitaru, kompozitor, pevač i multiinstrumentalista Ća Limberher je ubrzo počeo da stiče velike pohvale. On je jedan od retkih muzičara svetske klase koji je prihvaćen i poštovan na muzičkoj sceni kojoj rođenjem i kulturnim nasleđem ne pripada. Veoma je aktivan sa svojim, transilvanijskim Kalotaszeg Triom, ali i sa Budapest Gypsy Orchestra-om, a njegov pristup poučavanju gotovo zaboravljene tradicionalne muzike, uveo ga je u red najistaknutijih i „važnih figura u narodnoj muzici Karpatskog basena”.
Za svoj rad je dobio pohvale širom sveta od profesionalaca i publike. Kritičari koji komentarišu Ćaova dostignuća tvrde da je on „potpuno sačinjen od muzike”, „Polimat-kralj romske muzike”, dok ga kolege muzičari nazivaju „petim elementom”.
Limberher je rođen u belgijskoj porodici poznatih manuš muzičara. Odrastao je u svetu romskog sving stila Đanga Rajnharta i tokom godina je sarađivao sa mnogim vodećim predstavnicima ovog žanra.
Njegov eklektični muzički ukus, interesovanja i strasti formirani su od ranog detinjstva, kada je sa samo osam godina na svom prvom samostalnom koncertu pevao flamenko prateći sebe na gitari. Pokazuje stalnu fascinaciju i ljubav prema tradicionalnoj muzici iz svih krajeva sveta. Dugo je u Belgiji vodio bend usmeren na muziku Ajmara i Kečua Indijanaca iz Bolivije.
Studirao je modernu klasičnu kompoziciju uz belgijskog kompozitora Dika Vanderharsta, a Ćaov kompozitorski debi je predstavljao muziku za plesnu predstavu trupe Les ballets C de la B pod nazivom „Patchagonia”, koju je režirala Lisi Estaras. Dva trenutna projekta uključuju I Silenti, saradnju sa Fabriciom Kasolom, i hvaljeni svežičani sving bend Les Violons de Bruxelles.
Ća Limberher je učio muziku Kalotasega sa svojim mentorom, legendarnim Šandorom Netijem, a stil Magyar Nóta iz Budimpešte, sa slavnim primašem Belom Horvatom. Obojica muzičara su doprineli da i Ća stekne priznanje kao izuzetan i entuzijastični učitelj, koji često održava majstorske kurseve i vodi interaktivne radionice u sferi džeza i narodne muzike Srednje Evrope.
KONFERENCIJA „ROMI I MUZIKA: SLOBODA, PRILAGOĐAVANJA, OSVAJANJA”
Međunarodna konferencija “Muzika u pokretu“, Festival Todo Mundo, Beograd, RTS Klub – Radio Beograd, 2022 (foto: Vladimir Milisavljević)
KONFERENCIJA „ROMI I MUZIKA: SLOBODA, PRILAGOĐAVANJA, OSVAJANJA“ biće održana u Jevrejskom kulturnom centru „Oneg Šabat“ (Jevrejska 16), 22. septembra2024. godine sa početkom u 11 sati.
Na konferenciji će učestvovati GOVORNICI iz devet evropskih zemalja: Ćiro De Roza (Italija), Maša Vukanović (Srbija), Kristijan Plifke (Nemačka), Dragan Ristić (Srbija), Martina Van Nijuland (Holandija/Poljska), Ća Limberher (Belgija), Julija Kozakova (Slovačka), Dušan Sviba (Češka), Marija Dumnić Vilotijević (Srbija), Anti Kovač (Mađarska) i Marija Vitas (moderator/Srbija).
Romi su nesporno veoma atraktivna tema za umetnike i njihovu publiku, zatim naučnike, kao i širi krug ljudi. Tako je odavno, a slično je i danas. Romi su ujedno tema kroz koju se prelame raznovrsni elementi, tumačenja i stereotipi: istine, neistine, pretpostavke, mašta, idealizacija, omalovažavanje, podrazumevana uvezivanja sa pojedinim talentima i temperamentima…
U samom vrhu najčešćih asocijacija na Rome stoje muzika i strast. Poslovična povezanost Roma sa muzikom (i plesom), kao i pretpostavljena potreba za slobodom u ponašanju i ispoljavanju (strasnih) osećanja, inspirisali su brojna autorska imena umetničke muzike različitih epoha: Tartini, Hajdn, Betoven, Brams, Bize, List, Sarasate, Dvoržak i drugi. Njihove kompozicije nadahnute zamišljenim ili stvarnim životom i stvaralaštvom Roma po pravilu su izuzetno privlačne publici, kako onoj iz minulih vekova, tako i savremenoj. Jedan od razloga takvom doživljaju i ukusu publike leži u tome što Romi jesu paradigma za slobodu i prevazilaženje granica i zahteva društva, što se gotovo u svakom ljudskom biću može naći kao makar pritajena, imanentna potreba.
Već sama ova priča o slobodi nosi u sebi znak pitanja… Da li su Romi zaista oličenje slobode i nekakve socijalne opuštenosti, s obzirom na naglašeno patrijarhalno okruženje u kom su vekovima funkcionisali sve do naših dana?
Zar nisu Romi čak prilično uokvireni patrijarhatom, zatim sujeverjima koja u velikoj meri kreiraju njihov život? Da li možda u Romima prepoznajemo slobodu zato što su oni odavno živeli drugačijim načinom života, koji nije slobodan, nego upravo takav – drugačiji?
Pored raznih dilema i tema koje se odnose na Rome i pitanje slobode, tu je i niz onih koje se tiču Roma u muzici. U Srbiji je odnos neromskog stanovništva prema Romima muzičarima često bio ambivalentan – od divljenja prema njihovoj sposobnosti i otvorenosti ka najrazličitijim muzikama do nekih omalovažavajućih stavova, karakterističnih u prošlosti (u 19. veku i prvim decenijama 20. veka, češće u manjim sredinama), prema kojima je muzika nedostojan, „ciganski posao“ ili su, pak, pojedini instrumenti (npr. violina) tipično „ciganski“ i samim tim nepodobni da na njima sviraju Srbi, srpski seljaci, srpska deca…
Istina je da su Romi u Srbiji raširili muziku kao profesiju, kao zanat, u čemu i nalazimo uzrok njihove muzičke otvorenosti i sposobnosti ka izvođenju i spajanju različitih muzika. Romi su u prošlosti, u Srbiji, počeli da sviraju srpsku muziku da bi prišli dominantnom narodu, tim drugim ljudima i da bi njima za nagradu izvodili ono što im je potrebno, što vole i žele da slušaju.
U tom procesu preuzimanja tuđeg, oni su u to tuđe dodavali nešto svoje, nekakav temperament, osećajnost, ukras, ornamentiku u muzici…
Slavna vranjska pevačica Stana Avramović Karaminga (1897 – 1969) svojevremeno je opisala razliku između pravog, vranjskog gradskog pevanja, koje je bilo „čisto“, u kom nijedan melizam nije smeo da se nađe u sredini melodije, ni na kraju, kao što je to važilo, po Staninom mišljenju, za romske pevače kada bi izvodili srpske, vranjske pesme.
Devedesetih godina 20. veka, pre svega pod uticajem filmske umetnosti, Romi kao da su za Zapad (i ne samo Zapad) postali sinonim za Balkan, Srbiju i nasleđe trubačkih orkestara. Iako je tradicionalna muzika Srbije bogata i raznolika, iako, s druge strane, i sami Srbi imaju jaku trubačku tradiciju, dugu više od jednog veka, ono po čemu je muzička Srbija najprepoznatljivija ostatku sveta i dalje jesu upravo Romi i romski trubački orkestri.
A Romi se i danas prilagođavaju potrebama savremenih slušalaca, sada ne više samo srpskom seoskom, varoškom i gradskom stanovništvu, nego još više slušnim navikama publike na Zapadu.
Otud kod današnjih trubačkih orkestara sa Balkana (Boban i Marko Marković, Džambo Aguševi itd.) primećujemo sve veću sklonost ka čistom, „ispoliranom”, naglašeno produkovanom zvuku, te upotrebi raznovrsnih poznatih motiva, tj. citata iz pop, funk, rok, latino i drugih žanrova.
Kako stoji stvar sa romskim muzičarima danas, u Srbiji, Evropi i svetu? Koliko ima Roma muzičara i frontmena bendova, zatim svetskih grupa, kao i neromskih sastava koji stavljaju na sebe romsku masku odnosno na bilo koji način prave aluziju na Rome? U kojoj meri se Romi danas okreću muzičkom opismenjavanju i obrazovanju? Kakva je uloga i mesto Romkinja u muzici i na savremenoj muzičkoj sceni? Šta je sa savremenom publikom i njihovim odnosom prema romskom temperamentu i stvaralaštvu?
O svim ovim i mnogim drugim, predviđenim i nepredviđenim pitanjima, biće reči i ukrštanja mišljenja na brižljivo planiranoj, četvrtoj po redu konferenciji u organizaciji Udruženja Ring Ring.
Konferencija će okupiti domaće i strane, pre svega muzičke profesionalce, da bi svako iz svog ugla – muzičkog, menadžerskog, organizatorskog, naučnog, etnomuzikološkog, etnološkog, novinarskog, istraživačkog – ukazao na slojevitost života i rada Roma u društvu i muzičkom svetu nekada i sada, i to pre svega u okviru poližanrovskog miljea poznatog pod nazivom world music.
Uz podršku moderatora konferencije, koja će biti podeljena na dve sesije, među učesnicima će se razviti debata, a na kraju svake sesije, prisutna publika će imati priliku da postavi pitanja, komentariše i živo polemiše sa govornicima.
Konferencija se ostvaruje uz podršku Ministarstva kulture Republike Srbije, koje je podržalo i sve prethodne konferencije u organizaciji Udruženja Ring Ring: „Žene u world music svetu – umetnice, menadžerke, novinarke…“ (2021), „Muzika u pokretu“ (2022) i „Tradicija danas, u muzici sveta“ (2023).
Ulaz na konferenciju je slobodan.
TERNE ČHAVE
Terne Čhave, 2023 (foto: Dušan Sviba)
TERNE ČHAVE slovi za verovatno najstariji aktivni, a definitivno jedan od najpoznatijih romskih bendova u Češkoj. Bend je čuven po svom specifičnom zvuku koji spaja tradicionalnu romsku muziku Centralne Evrope sa fankom, rokom, soulom, ska muzikom, džezom, bluzom i drugim uticajima.
Pre mnogo godina, ovi muzičari su se osamostalili, prešavši granice romskog geta. Dovodeći svoje gadžo prijatelje među muzičarima i radeći sa njima zajedno, Terne Čhave su krenuli sigurnim koracima u veliki svet.
Putujući Evropom, od Češke i Slovačke preko Poljske, Mađarske, Italije, Španije, Francuske, Nemačke, Beneluksa do Engleske do Škotske, gde god da nastupaju, uz njih ljudi rado plešu.
Danas, Terne Čhave je bend koji je prevazišao fenomen žanrovskih granica, ali njihovi romski koreni pružaju čvrstu osnovu za muzička putovanja na destinacije koje su mnogim ljudima predaleke.
Bend nije opterećen pitanjima stila, ali ne ostavlja ni publici vremena da razmišlja o tome, jer je ošamućena pretežno đavolskim tempom pesama grupe. Stoga ne čudi da slogan Terne Čhave glasi: To je samo romenrol! (It’s only Rom’n’Roll!).
Grupa KAL daje infuziju čiste energije i zvuka koji ni jednog trenutka ne ostavljaju ravnodušnim telo i um posetioca koncerta. Pod sloganom ili žanrovskom pododrednicom Rock’n’Roma (katkad i Gypsy Rockabilly), Kal stvara eklektičnu kombinaciju muzike Zapadnog Balkana sa svingom, džezom, bluzom i popom, donoseći jedan originalan i neodoljiv zvuk koji se lako upija od prvog do poslednjeg akorda.
Grupa je nastala 1996. godine u Valjevu, da bi kasnije Beograd postao baza benda. Ime benda potiče iz romskog jezika i označava crno (crnu boju). Kal iza sebe ima održanih nekoliko hiljada koncerata u zemlji i inostranstvu, te učešća na brojnim značajnim evropskim festivalima: „Roskilde” (Danska), „Fusion festival” i „Berlinare” (Nemačka), „Sziget” (Mađarska), „EXIT”, „Nišvil”, „Kustendorf” i „Beogradski festival piva” (Srbija), „La notte di San Lorenzo” (Italija)….
Pored intenzivnih evropskih turneja, Kal u svojoj dugogodišnjoj istoriji broji i dve američke turneje (2006. i 2008. godine), a tokom jedne od njih, desila se i saradnja sa čuvenom njujorškom atrakcijom, bendom Gogol Bordello.
Slovačka pevačica i umetnica JULIJA KOZAKOVA (Júlia Kozáková) interpretira aranžiranu romsku tradicionalnu muziku i nastupa kao solistkinja uz pratnju grupe romskih svirača iz Bratislave (na cimbalu, violini, violi, kontrabasu i gitari). Sarađivala je s romskim muzičarima i pevala je širom Evrope sa dečjim romskim horom Čavorenge, koji vodi cenjena češka umetnica Ida Kelarova (Kelarová). U 2022. godini, Julija je objavila album „Manuša” („ljudi”, rom.) sa pesmama Roma iz Slovačke i prostora Centralne Evrope, koji je veoma pozitivno ocenjen od strane world music kritičara u nekoliko zemalja. Od tada nastupa na festivalima u Slovačkoj, Velikoj Britaniji, Češkoj i drugim evropskim zemljama. Studirala je u oblasti muzike na londonskoj Školi za orijentalne i afričke studije (SOAS) i nastavila da se usavršava u džez pevanju na Janačekovoj akademiji u Brnu.
Razgovor sa umetnicom Julijom Kozakovom, kao deo pratećeg programa 12. festivala Todo Mundo, i to kao prvi festivalski događaj, biće održan u Muzikološkom institutu SANU (Knez Mihailova 36, kancelarija 410), u petak, 20. septembra, sa početkom u 12 sati i realizovaće se na engleskom jeziku. Događaj se ostvaruje kroz međunarodni projekat Sounds of Europe, koji je sufinansiran od strane Evropske Unije.
Tema razgovora, koji će voditi etnomuzikolog dr Marija Dumnić Vilotijević, viši naučni saradnik Muzikološkog instituta SANU, nosi naziv „Reinterpretacija tradicionalnih pesama Roma iz Centralne Evrope” (Reinterpretation of Traditional Songs of Romani from Central Europe).
Ulaz na događaj je slobodan.
Ovim događajem ujedno otpočinje serija „Razgovori o tradicijama muzike i plesa”, koju organizuje Nacionalni komitet u Srbiji Međunarodnog saveta za tradicije muzike i plesa (ICTMD) u saradnji s Muzikološkim institutom SANU. Svi događaji će se održavati u prostorijama Instituta. Serija događaja biće platforma za otvoreni javni i saradnički etnografski dijalog između etnomuzikologa i odabranih kazivača–izvođača, kao i za davanje pozornice pozvanim muzičarima da kroz izvođačko predavanje s diskusijom predstave svoj rad, delo, nasleđe zajednice. Izmeštanje etnografskog ispitivanja iz originalnog konteksta u akademski jeste nastojanje da se kazivačima „da glas” i obezbedi šira publika, kao i da se podstakne neposredan dijalog kazivača sa širom stručnom zajednicom. Ovim iskorakom bi se pregovarala granica između dokumentarističkih etnografskih intervjua i stručno vođenih razgovora kojima se portretiše umetnik. Odabirom učesnika nastojalo bi se da se predstave reprezentativni nosioci prakse nematerijalnog kulturnog nasleđa u Srbiji, etnomuzikolozi–izvođači, koreografi i tako dalje.
Lenhart Tapes feat. Tijana Stanković, 2022 (foto: Vladimir Opsenica)
Vladimir Lenhart, poznat pod scenskim imenom LENHART TAPES, uvek iznova raduje publiku svojim Etno-nojz izrazom, ostavljavjući je u prijatnoj zbunjenosti i razmišljanjima o onom sa čim se suočava. Ipak, stvar postaje donekle jasna već nakon otprilike jednog minuta slušanja albuma „Dens” (Glitterbeat, 2023) – osim ukoliko niste proveli neko vreme na Balkanu, okruženi narodnom muzikom u svim njenim inkarnacijama, i konkretno u Beogradu, koji otkriva duhove jugoslovenske pank i indastrijal scene iz osamdesetih godina 20. veka, kao i aktuelne eksperimentalne izlete grada, dostupne svima koji imaju vremena da slušaju i istražuju.
Vladimirov deda Jan je bio popularni izvođač slovačke narodne muzike 1950-ih godina, a brižno negovanje kultura nacionalnih manjina u Jugoslaviji proizvelo je muzičku baštinu koja i dalje odjekuje u životu mlađih generacija. Podrazumeva se, pritom, da mlađi ljudi imaju sopstvene priče i uticaje koje treba da obrade.
Vladimirov pristup radu sa trakama sa pijace, kupljenim na kilogram, jeste blizak di-džejevima i hip-hop umetnicima, ali njegova ljubav prema indastrijal zvuku je ključna, stvarajući magičan susret prljavog šuma, improvizovane violine i autentične narodne muzike.
Međutim, Lenhart Tapes je samo jedan deo priče. Valja upoznati i Tijanu Stanković: pevačicu, klasično obrazovanu violinistkinju, etnomuzikologa i muzičku urednicu u Radio Beogradu. Prema Vladimirovim rečima, njeno enciklopedijsko znanje muzike uz koju je odrastao pretvorilo je projekat iz nečega pomalo ironičnog u nešto vrlo iskreno.
On se dobro seća njihovog brzog uvezivanja kroz zajedničku ljubav prema toj muzici, a povezanost se vremenom razvijala i granala u nepredviđenim pravcima, pri čemu je Tijana čak podstakla Vladimira na još nepopustljiviji zvučni stav.
Sporo pomaljanje Lenharta Tapes-a na međunarodnoj sceni odvijalo se putem niza uzbudljivih nastupa u malim prostorima, s Vladimirovim vokmenima koji grade kolaž ritma, šuma i melodije, na koji Tijanin vokal i violina odgovaraju, a ponekad se i suprotstavljaju. Ali, pogrešno je misliti da su ovi umetnici bolji uživo, nego na snimcima. Na deceniju sporadičnih izdanja, često na kasetama, nadovezao se album „Dueti” iz 2021. godine, taj opsežan uradak prepun semplova. A nakon njega dolazi „Dens”, koji donosi drugačiji koncept.
Lupovi i semplovi sa prethodnog albuma jesu i dalje prisutni, ali im se pridružuje prošireni spisak muzičara-saradnika. Album je gušći, promišljeniji, ali i dalje otvara širok prostor, baš kao i sam Beograd, jedan od nejenergičnijih glavnih gradova Evrope, ali i lepo usklađen u svojoj raznolikosti.
Lenhart Tapes, dobitnik nagrade „Draškoci’“ za 2024. godinu
LENHART TAPES je dobitnik nagrade „Povelja sa statuetom Vojin Mališa Draškoci” za 2024. godinu. Odluku o tome doneo je Odbor za dodelu nagrade Reprezentativnog udruženja u kulturi World Music asocijacija Srbije.
Nagrada će biti uručena na festivalu „Todo Mundo” u Beogradu, u Jevrejskom kulturnom centru „Oneg Šabat”, 21. septembra, tokom druge večeri dvanaestog izdanja festivala.
Nakon dodele nagrade, Lenhart Tapes će održati koncert zajedno sa pevačicom Tijanom Stanković. Festivalsko veče otpočinje u 19:30 i to koncertom benda Julije Kozakove koji neguje slovačku romsku muziku.
Nagrada „Povelja sa statuetom Vojin Mališa Draškoci” je ustanovljena 2013. godine sa ciljem da u Srbiji podstiče, razvija i popularizuje žanr world music, kao i da neguje sećanje na profesora, kompozitora i kontrabasistu Vojina Mališu Draškocija (1945 – 2000). Dosadašnji dobitnici nagrade su: Filip Krumes, Vasil Hadžimanov, Vlatko Stefanovski, Vladimir Nikić, Nenad Vasilić, Veljko Nikolić – Papa Nik, Đorđe Stijepović, Jelena Popržan, Dorian Jovanović, Dunja Knebl i Jasna Jovićević.
„Velika mi je čast što sam dobitnik nagrade koja nosi ime našeg muzičkog vizionara Vojina Draškocija” – rekao je Vladimir Lenhart za magazin Etnoumlje – „Prvo što bih mogao za sebe da kažem je da ja nisam školovani muzičar, niti sviram bilo koji muzički instrument (osim možda bas gitare). Sebe posmatram više kao muzičkog slušaoca ili tragača unikatnih melodija, a ono što radim na polju stvaranja je semplovanje, kolažiranje i produciranje novih muzičkih dela od postojećih, tzv. redi-mejd materijala. Osnovno oruđe koje koristim u te svrhe su audio kasete i kasetofoni za njihovu reprodukciju, kao i elektronsku opremu poput semplera. U svoje kompozicije uklapam žive instrumente i vokale, koje uglavnom izvode pevačice tradicionalne, etno provenijencije. Ponosan sam što je u mom naivnom pristupu muzici, komisija WMAS prepoznala nešto vredno pažnje. Iako sam svoje muzičke uzore, poput Holgera Čukaja ili Brajana Ina, tražio u zapadnom svetu, njihove sam muzičke metodologije primenjivao na našu sredinu: Balkan, u širem smislu muzičke tradicije, kao i lokalnu sredinu u kojoj sam odrastao, a to je mikro zajednica vojvođanskih Slovaka koji žive u Srbiji. Za mene suština world music-a nije u pukom presviravanju narodnih pesama u novom vremenu, nego u definisanju novog vremena uz pomoć tradicionalnih napeva i melodija.”
Šalter Ansambl deluje na granici između slobodne improvizacije i kompozicije, fokusirajući se na kolektivne procese kao centralni deo svoje prakse. Projekat, koji se ostvaruje kao međunarodni elektroakustički ansambl, pokrenuo je 2017. Jonas Koher (Kocher) u saradnji sa Zavodom Sploh iz Ljubljane i Izlog Festivalom iz Zagreba. Od tada, Ansambl je nastupao na brojnim mestima i festivalima u Sloveniji, Hrvatskoj, Italiji, Švajcarskoj i Srbiji.
Godine 2021, Ansambl je objavio album Štiri dela, a 2024. godine svoj drugi album, Tri dela.
Ansambl čine izuzetne ličnosti sa međunarodne muzičke scene. Muzičari imaju različite predistorije – od džeza, tradicionalne i folk muzike do savremene improvizovane i elektronske muzike – i pripadaju različitim generacijama.
Na svojim trenutnim koncertnim programima, Šalter Ansambl predstavlja nove kompozicije, koje su posebno razrađivane za Šalter tokom rezidencije u Veneciji, u maju 2023. godine: „Interstices / Interferences” (Jonas Koher i Gaudenca Badruta), „šum III” (Elizabet Harnik) i „My Wish Your Command” (Tomaža Groma).
Aktuelna postava muzičara:
Gaudenc Badrut – elektronika; Estel Bajner – violina; Ilia Belorukov – saksofon; Tomaž Grom – kontrabas, elektronika; Elizabet Harnik – klavir; Jozef Klamer – bubnjevi, elektronika; Jonas Koher – harmonika; Samo Kutin – hardi-gardi; Alfred Lang – truba; Irena Z. Tomažin – glas
Trio C / W | N, sa sedištem u Kelnu, sastoji se od troje iskusnih, veštih improvizatora, veoma prisutnih na međunarodnoj sceni improvizovane muzike: Dušica Cajlan (klavir), Georg Visel (Wissel; saksofon) i Etjen Nilzen (Etièn Nillesen; udaraljke).
Počev od 2016. godine, Trio C / W | N neprekidno razvija svoj koncentrisani jezik ansambla i oduševljava fascinantnim, maštovitim, živahnim i suptilnim sviranjem.
Reč je o muzičkom trijalogu umetnika koji istovremeno stvaraju, reaguju, dopunjuju jedni druge i uvek ostvaruju visoko muzikalne domete. Pritom, oni u centar svoje muzike, koja nastaje u realnom vremenu, postavljaju kvalitete zvuka, tona i buke uz otvorene forme, precizno formulisane strukture i akcentovane ritmove.
U novembru 2022. godine, objavili su album Thirty Nine Fifty Five za njujoršku etiketu Acheulian Handaxe. Album je dobio entuzijastične reakcije kritičara. U martu 2023. godine, C / W | N nastupio je na priznatom festivalu Artacts u Austriji, jednom od najvažnijih evropskih festivala za savremenu improvizovanu muziku i fri-džez.
Trenutno, trio se fokusira na vrstu analognog granularno-sintetičkog ansambalskog sviranja, u kojem se muzika, tako reći, stvara sama.
C / W | N su:
Dušica Cajlan – klavir sa proširenim tehnikama sviranja
Georg Visel – alt saksofon sa proširenim tehnikama sviranja
Etjen Nilzen – doboš sa proširenim tehnikama sviranja