Dvadeset osmi kamen radosti: „Ring Ring 2024”

Dvadeset osmi kamen radosti: „Ring Ring 2024”

Maj je mesec Ring Ring-a! Pred nama je 28. izdanje prestižnog beogradskog festivala nove, drugačije, eksperimentalne muzike, koje će biti održano od 23. do 26. maja 2024, u Jevrejskom kulturnom centru i klubu Zappa Baza. Organizator festivala, Udruženje Ring Ring obećava četiri uzbudljive muzičke večeri i ukupno sedam raznovrsnih koncerata umetnika i sastava iz Holandije, Nemačke, Austrije, Slovenije, Švajcarske, SAD, Turske i Srbije.

. . .

Voditi nezavisni, alternativni festival u Srbiji, zahtevna je i izazovna rabota. Taj kamen svake godine gurate iznova. Nekad se čini da je iz godine u godinu uzbrdica sve strmija. S jedne strane, finansijka podrška je često nedefinisana do početka festivala, a sjajnih bendova i muzičara je sve više. Javljaju se uporno i čekaju strpljivo. Izgleda kao da imaju više razumevanja za situaciju od nas samih.

Kockice programa svakog „Ring Ring”-a nameštaju se u skladu sa željama i potrebom da se publici predstave nova i poznata imena, kako sa domaće, tako i sa svetske scene, a na planeti je, naravno, previše fenomenalne muzike za samo jedan festival godišnje. Ali, kad dođe taj jedan festival i publika ispuni poznati prostor u Jevrejskoj 16, organizatorima prosto dođe da polete. I već tada, radosno počnu da prave spisak želja za naredno izdanje Festivala „Ring Ring”.

Kombinacija debitanata i nama poznatih umetnika sa ranijih festivala, ove godine je došla do jednog od svojih mogućih vrhunaca. Tako se u istoj večeri, 25. maja, predstavljaju legendarni holandski bend The Ex, koji postoji već 45 godina i istanbulsko-beogradski TRIOBROK, koji će uskoro obeležiti svoju prvu godišnjicu.

Samo otvaranje, 23. maja, pripada jednoj dugo priželjkivanoj saradnji – beogradski sastav Fish in Oil se odavno divi bečkoj, a našoj Jeleni Popržan, prepoznatljivoj po svom kreativnom, alternativnom pristupu instrumentima, glasu i komponovanju. Njihov dugogodišnji san se ove godine ostvaruje u punoj snazi.

Manja Ristić je još jedno naše ime u programu festivala. Prvi put nastupa na „Ring Ring”-u, na ogromnu radost organizatora i publike, donoseći potpuno svež program. Manja je u poslednjih nekoliko godina, delujući sa Korčule, udaljena od svih metropola, ušla u krug značajnijih istraživačica zvukova. Iste večeri, 24. maja, čućemo još jednog debitanta „Ring Ring”-a, koji nastupa u solo performansu: američki eksperimentator Majklo (Džej) Šumaher (Michael J. Schumacher) donosi za njega uobičajene zvučne sprave, uključujući i osam specijalnih zvučnika.

Kao što će započeti, festival „Ring Ring 2024” će se i završiti koncertima na podu sale u Jevrejskom kulturnom centru. Poslednje večeri, 26. maja, nastupiće najpre kelnski trio C / W | N, koji predvodi (opet naša) Dušica Cajlan, a sa kojom su u triju stari poznanik festivalske publike Georg Visel (Wissel) i holandski perkusionista Etjen Nilsen (Etienne Nillesen).

Poslednji nastup na ovogodišnjem festivalu pripada internacionalnom Šalter Ansamblu, koji je pre sedam godina nastupao u nešto drugačijoj postavi. Početkom maja su objavili novi album „Tri dela”, na kojem kolektivna improvizacija ovog desetočlanog sastava pokazuje da za kreativne muzičare nema prepreke u otvaranju novih saradnji i ostvarenju sve bliskijeg kontakta sa publikom.

Ulaznice za festival (pojedinačne i kompleti) mogu se nabaviti preko sajta Tickets.rs, kao i putem mejla: ringringfestival@gmail.com.

. . .

🔗  Video teaser „Ring Ring Festival 2024”

🔗  Facebook Event „RING RING 2024”

🔗  Facebook Event „The Ex u Beogradu, na festivalu Ring Ring”

🔗  Ulaznice:  Komplet   ǀ  23. maj  ǀ  24. maj  ǀ  25. maj ǀ  26. maj

🔗  YouTube:  Manja Ristić  ǀ  Šalter Ensemble  ǀ  The Ex

 

Inovativni pank: The Ex u Beogradu, na festivalu „Ring Ring”

Inovativni pank: The Ex u Beogradu, na festivalu „Ring Ring”

Na turneji kojom obeležava 45 godina rada, legendarna holandska pank grupa The Ex održaće koncert u Beogradu, u klubu Zappa Baza, 25. maja 2024, u okviru 28. festivala nove muzike Ring Ring. Iste večeri, nastupiće i istanbulsko-beogradski TRIOBROK.

. . .

Nižu se godine i decenije, ali The Ex ne posustaje! Slavni četverac iz Holandije, veoma cenjen u krugovima poklonika netipične, avangardne pank muzike, u 2024. godini slavi 45. rođendan. Jubilej obeležava zavidnim nizom koncerata, u 45 zemalja, u okviru kog je početkom marta u Holandiji održan 2000. koncert u karijeri. Ovo je njihova prva turneja nakon pandemije.

The Ex emituju neiscrpnu energiju i snagu. Zavidan je intenzitet njihovih koncerata i turneja, veoma im je dinamična diskografska aktivnost, a poznati su i po čestim, neobičnim i raznolikim projektima i saradnjama, kojima zahvataju svetove avangardne, tradicionalne i improvizovane muzike.

Osnovani 1979. godine u Amsterdamu, The Ex su već rani osamdesetih otpočeli saradnje sa džez muzičarima i jednom iračko-kurdskom grupom. Tokom devedesetih su saradnje postale sve učestalije i raznovrsnije, a verovatno najslavnija faza njihovih muzičkih ukrštanja započeta je 2002. sa Etiopijom, što je kulminiralo u saradnji sa čuvenim saksofonistom Getačuom Mekurijom, sa kojim su The Ex objavili dva albuma i održali preko sto koncerata.

Nepopustljivi pobornici koncepta „do it yourself”, grupa The Ex tokom svih ovih godina radi nezavisno od izdavačkih kuća, menadžera i roudija, predstavljajući time uzor drugim progresivnim bendovima i muzičarima. Ostvarili su 28 albuma za sopstvenu etiketu „Ex Records”, a još na samom početku rada ozvaničili su i samostalne menadžmentske aktivnosti pod nazivom „Stichting Ex”. Koncerte su do sada održali u skoro čitavoj Evropi, zatim u SAD, Rusiji, Kanadi i Etiopiji. U Beogradu su nastupili tri puta – poslednji put 2015. godine, takođe na „Ring Ring”-u.

Članovi sastava The Ex su: Teri Hesels (Terrie Hessels; gitara), Arnold de Bur (Arnold de Boer; glas, gitara), Andi Mor (Andy Moor; gitara) i Katerina Bornefeld (Katherina; bunjevi, glas).

Koncertu grupe The Ex na 28. „Ring Ring”-u prethodiće nastup tursko-srpskog sastava TRIOBROK, sa početkom u 20:30. Ovaj veoma mlad sastav, osnovan 2023. godine, čine cenjeni i iskusni muzičari na sceni džez, improvizovane i eksperimentalne muzike: Ali Onur Olgun (tenor saksofon), Daniel Izmajlov (kontrabas, električni bas) i Atila Ozan Keskin (bubnjevi).

Ulaznice za celo veče, po ceni od 1800 dinara (balkon: 2500 din) u pretprodaji, moguće je kupiti putem sajta Tickets.rs, kao i na njihovim prodajnim mestima.

Organizator festivala „Ring Ring” je Udruženje „Ring Ring”, a u organizaciju koncerta grupe The Ex uključena je i Agencija „Connected”.

. . .

🔗  Facebook Event „The Ex u Beogradu, na festivalu Ring Ring”

🔗  The Ex:  Vebsajt   ǀ  YouTube   ǀ   Facebook

🔗  TRIOBROK: YouTube / Nastup u Beogradu, u Kulturnom centru „Živa“

 

Mlađi no ikad: O „Ring Ring-u 2023”

Mlađi no ikad: O „Ring Ring-u 2023”

Dvadeset sedmi Ring Ring, međunarodni festival nove muzike, održan je u Beogradu, u Jevrejskom kulturnom centru Oneg Šabat i Studiju 6 Radio Beograda, od 17. do 21. maja 2023. godine.

. . .

Već dugi niz godina, festival Ring Ring otpočinje sa pripremama svog sledećeg izdanja i pre nego što se prethodno završilo. Prosto je – u svetu ima mnogo dobre muzike i sjajnih muzičara, a kako ih ne možemo sve smestiti u jednu godinu, čak i da nam je na raspolaganju ogroman budžet, podrazumeva se da ćemo nešto ostaviti i za sledeću godinu. Ili za onu posle nje…

Još tokom pripreme festivala 2022. godine, došli smo na ideju da naredne, 2023, fokus bude na mladima, na novoj generaciji improvizatora. Da li se pod mladima zvanično podrazumevaju oni ispod 40 ili ispod 35, bilo je jedno od manje bitnih pitanja.

Već tada je, poslednjeg dana 26. festivala dogovoren nastup sastava koji je ove godine otvorio 27. festival: trio TiTiTi iz Slovenije sa našom pijanistkinjom Marinom Džukljev. Marina se istog dana vratila iz Cerkna, gde je, na nama bratskom festivalu, prvi put nastupala sa ovim triom (koji je inače nekoliko dana pre toga nastupio u beogradskom klubu Ciglana, pred nas 12 entuzijasta u publici).

Kako to već život ume šaljivo da izdiktira, upravo je ovaj, prvi dogovoreni koncert ostvaren na samom otvaranju ovogodišnjeg festivala, dok je koncert kojim je 27. Ring Ring zatvoren – duo trubača Leonela Kaplana i Franca Haucingera – poslednji dogovoren i to tačno tri dana pred početak festivala i samo sedam dana pre nego što je koncert održan! Da, i to je moguće u zemlji Srbiji.

No, ovo je tek deo priče o festivalu koji ima vatrene poklonike među muzičarima, organizatorima festivala, ali i među onima koji ga pomažu, kao što su strani kulturni centri u Srbiji, a sve više i domaće institucije koje imaju mogućnost da festival finansijski podrže.

Ono što nas čini posebno zadovoljnim je to što se publika širi. Prostor u Jevrejskoj 16 odavno nije bio tako pun na festivalskim večerima. Ove godine je čak bilo sastava potpuno nepoznatih, ne samo našoj, već i evropskoj publici, ali je parter sale ipak bio ispunjen sve do samih ulaznih vrata.

Žar u publici se mogao osetiti već prilikom objavljivanja poziva da se zainteresovani prijave za koncert otvaranja u Studiju 6 Radio Beograda, gde se ulaz ne naplaćuje, ali zbog ograničenog broja mesta postoji obaveza prijavljivanja unapred. Nikada se još nije desilo da se proces prijavljivanja tako brzo obustavi… Da je moglo, čini se da bi tamo došlo bar još 50 ljudi.

Šta je razlog ovako povećanom interesovanju, to je posebna tema za izučavanje, ali festival sa tradicijom je i ove godine privukao publiku iz Kanade, Rusije, Nemačke, Hrvatske, Italije… Dodatno zanimljiva jeste činjenica da u samo mesec dana nakon održavanja festivala Ring Ring, u Srbiji će biti održane još tri manifestacije (dve u Beogradu, jedna u Novom Sadu), koje će dobrim delom imati program kakav bi pasovao i našem festivalu, pri čemu su neki od umetnika već gostovali na Ring Ring-u ranijih godina.

Tragedije koje su potresle Srbiju početkom maja, sve su nas paralisale. Suze, kamen u grlu… A festival je trebalo da počne za manje od dve nedelje. Uz sve teškoće, svesni da ima ljudi čija je bol nemerljivo veća, oprezno i uz pažljivu i nenapadnu kampanju došli smo do tog otvaranja, 17. maja.

Treći program Radio Beograda je odavno već mesto slobode i novih ideja, kao i otvorenog poziva za saradnju. Ring Ring je od 2013. godine sa svojim programima i koncertima prisutan u Studiju 6, tako posebnom mestu za muzičare i slušaoce/gledaoce. A kad je još u pitanju nešto što festival promoviše od samih početaka – saradnja domaćih i stranih umetnika, i kad je ta saradnja tako uspela – onda nam je to obezbedilo nove količine entuzijazma za ostatak festivala.

Od drugog dana je sve bilo preseljeno na lokaciju koju publika i mi, organizatori, najviše volimo, jer to jeste pravi dom Ring Ring festivala – Jevrejska 16, sada Jevrejski kulturni centar Oneg Šabat.

Čak je i promena ton majstora prošla bez problema, kašnjenja ili bilo kakvih primedbi. Kad iz hola čujete graju ispred zgrade i kad se hodnik popuni poznatim i novim facama koji strpljivo čekaju da kupe karte, jasno vam je da publika dobro zna gde i zašto dolazi. Ne znajući uvek kakva će muzika da je dočeka, ona otvorena, puna poverenja, ipak dolazi.

Te druge večeri, 18. maja, na bini se pojavio austrijski trio /kry koji iza sebe ima samo jedan album i neveliki broj nastupa van Austrije, a nakon njih, kvartet pod nazivom IRK Performing Reflection, nastupio je onako kako i publika najviše voli – akustično, sa poda sale, u bliskom kontaktu sa auditorijumom.

Ime benda IRK Performing Reflection malo govori. Oni koji su radi da čačkaju po netu, mogli su naći da sastav predvodi mladi hrvatski kontrabasista Ivar Roban Križić, koji živi u Beču, baš kao i tri četvrtine njegovog sastava. Ivar je dobio prliku da ove godine nastupi na tri festivala, zahvaljujući platformi EFFEA, koja je namenjena podršci i promociji mladih evropskih umetnika. Sastav je, u nešto širem izdanju, u aprilu nastupio na Muzičkom Bijenalu u Zagrebu, a nakon Ring Ring-a sledi im i nastup na festivalu 80 Degrees – Laboratory for Innovative Art u Sofiji, u julu.

Za Udruženje Ring Ring, koje organizuje istoimeni festival, ovo je bila odlična prilika za učešće u još jednom evropskom projektu, te za saradnju sa drugim velikim i značajnim festivalima, ali i za upoznavanje novih, mladih, izuzetno kreativnih umetnika. Jedan od njih, trubač Nikola Vuković iz Beograda, godinama je sakriven od naše pažnje zbog studija u Gracu i džeziranja u Beču. I za nas i za njega, ovo je bila prilika za otvaranje novih mogućnosti za saradnju.

Priključenje platformi EFFEA i uvršćavanje nastupa IRK Performing Reflection u program 27. Ring Ring-a bio je možda i naš potez godine.

Za treće veče smo znali da će biti odlično posećeno, jer u grad stiže jedan od heroja Ring Ring-a, Otomo Jošihide (Yoshihide), koji je već više puta nastupao na festivalu i čiji se koncerti sa grupom Ground Zero (1997) i Sačiko Em i Tošimaruom Nakamurom (2000) još uvek prepričavaju.

Ovaj put, a sve u skladu sa osnovnom idejom ovogodišnjeg festivala, Otomo je došao sa mladim saksofonistom i improvizatorom Krisom Piciokosom (Chris Pitsiokos), koji živi i radi u Berlinu. Na Piciokosa su nam skrenuli pažnju Marina Džukljev, koja sve češće boravi u Berlinu, gde svira i snima sa tamošnjim muzičarima, kao i jedan naš „specijalni savetnik” iz Berlina, koji redovno odlazi na koncerte ovakve, ringringovske muzike.

Znali smo da će taj drugi koncert te večeri, 19. maja, biti na nivou visokih očekivanja domaće publike, međutim nedoumicu u vezi sa prvim koncertom izazvao je najpre protest „Srbija protiv nasilja”, koji je tokom popodneva okupio u Beogradu 60.000 ljudi, pa je postojala bojazan da nakon protesta neće svi uspeti da stignu na početak večeri, na nastup Trija Jespera Nordberga. Ovaj sastav nije nikada ranije nastupao van Švedske i Danske, a njegova dva mlađa člana su donekle znana domaćoj publici samo po saradnji sa nekim našim romskim muzičarima.

Uprkos svemu, sala je bila dupke puna, a fenomenalna reakcija publike je ponela trio, čiji je debi album objavljen dva dana pre nastupa, tako da im je koncert na Ring Ring-u bio prva prilika za promociju.

Onda je usledio očekivani zvučni i vizuelni udar – Piciokos i Jošihide. Uzbudljivo ih je slušati, ali i posmatrati sve moguće načine na koje proizvode zvuke. Otomo na gramofonima – pa to nismo u Beogradu gledali čak 23 godine! „Ring Ring style”…

Iako je po pretprodaji karata izgledalo da će subota biti najslabije posećen dan, ipak je to bila samo varka. Jer, publika na Ring Ring rado dolazi, a karte često kupuje na licu mesta. Pritom, svako prethodno uspešno veče pojačava kod posetioca želju da dođe i na sledeći koncert.

Jedna od ideja koja nas vodi od samih početaka je podrška domaćim muzičarima, promocija domaće scene, kao i saradnja sa drugim lokalnim projektima, inicijativama i organizacijama. Jedan takav projekat, koji postoji nekoliko godina i uglavnom vezan za klub Ciglana, jeste Muzika iz unutrašnosti. Ovaj otvoreni projekat/sastav/inicijativu, koju predvode Bratislav Radovanović i Branislav Radojković, inače stalni posetioci festivala Ring Ring, zaslužio je poziv, kako zbog muzičkog kvaliteta, tako i zbog upornosti i entuzijazma da se kroz saradnju sa domaćim muzičarima stvori što šira baza za dalji razvoj scene savremene i improvizovane muzike u Srbiji.

Dodatno pojačani Ring Ring veteranom, Aleksandrom Acom Škorićem, čija evropska reputacija daleko prevazilazi njegov status u domovini, Muzika iz unutrašnjosti je pretposlednje večeri Ring Ring-a, 20. maja, privukla veliki broj poštovalaca, prijatelja i znatiželjnika koji su hteli da otkriju šta se nalazi iza ovako neobičnog naziva. A krije se furiozna fri džez energija, u kojoj su srce i duša na tanjiru. Sekstet je zvučao vruće do usijanja, uz oduševljenje u publici. Viktor Kiš, beogradski viuzuelni umetnik, priključio se sa tranzistorom, na kojem se šetao po skalama i zvucima.

Potom su se u sredinu sale postavili Tomas Len (Thomas Lehn) i Markus Šmikler (Marcus Schmickler) sa svojim sintisajzerima. Publika se smestila tik uz njih, na brzinu formiravši imrovizovane koncentrične krugove, a zvučna kvadrofona postavka je predstavljala dodatnu atrakciju

Zanimljivo je da je Len samo prvi put – sa triom Konk Pack, 2002 – svirao na bini, a svaki sledeći put (a bilo ih je tri do sada) uvek na podu iste dvorane.

Atmosfera u holu i ispred zgrade je opet bila kao u godinama pre privremenog preseljenja Ring Ring-a u SKC: komentarišu se koncerti, košarka, protesti, evociraju se uspomene na ranije festivale, kupuju diskovi…

Kad je kupovina u pitanju, najveći merčendajz ikada na festivalu imali su PoiL Ueda, na poslednjoj večeri 27. izdanja, 21. maja. Diskovi, ploče, majice, suveniri – pravi, „profi” pristup. U skladu sa time je išla i prodaja. Ali, prodaje ne bi bilo u toj meri da koncert nije bio fenomenalan. Neverovatna kombinacija francuskog alternativnog rok sastava i japanske oralne tradicije očito je veoma atraktivna, a nakon uspešnog nastupa na WOMEX-u prošle godine, ovaj kvintet je u dosadašnjem delu turneje 2023. nastupio na nekoliko festivala na dva kontinenta.

I onda, na kraju, desio se koncert koji je na samo tri dana pre početka festivala bio označavan kao „Last Minute koncert”. Kada ne znate budžet do početka festivala, organizacija može da izgleda kao alhemija. Ali, ovim poslom se ipak bavimo nekoliko decenija… Ideja nikad dosta, a ni sjajnih muzičara ne manjka. Naročito onih koji žele da nastupe na festivalu. Franc Haucinger (Franz Hautzinger) nekoliko meseci ranije je izrazio želju da u godini u kojoj slavi 60. rođendan nastupi u Beogradu. Sigurno nije očekivao da će poziv s naše strane izgledati ovako:

(Nedelja, 14. maj 2023)

„Hello Franz, are you available to perform at the festival next Sunday? We are unsure about the budget, but we’re hoping to have you play alongside Leonel Kaplan, the Argentinian trumpet player who lives here. You met him before, but you two haven’t played together yet, right?”

Nakon nekoliko minuta, dovoljnih da proveri svaj kalendar, Franc je odgovorio: „Yes, I am coming! Can you fly me the day before?”

Tako je i to bilo dogovoreno. Imali smo svetsku premijeru za zatvaranje festivala, dva sjajna muzičara. Druženje sa njima prethodne večeri je bilo divno, a tek koncert… Ili je to bio performans? Opet akustično i opet na sredini sale. Kakav završetak festivala!

 

Uvek drugačiji, svež i intrigantan: 27. „Ring Ring”

Uvek drugačiji, svež i intrigantan: 27. „Ring Ring”

Dvadeset sedmi Ring Ring, međunarodni festival nove muzike, biće održan u Beogradu, u Jevrejskom kulturnom centru Oneg Šabat i Studiju 6 Radio Beograda, od 17. do 21. maja 2023. godine.

. . .

Festival Ring Ring nastavlja putem kojim se kreće od 1996. godine, predstavljajući prostor i vreme za savremenu, drugačiju i nekonvencionalnu muziku. Pred kraj svoje treće decenije života, kao i rada na obogaćivanju kulturnog života Srbije retkim sadržajima, dvadeset sedmi Ring Ring donosi puno novih, svežih ideja i aktuelnosti iz sveta.

Program 27. izdanja festivala će obuhvatiti devet koncerata domaćih i stranih muzičara, te različitih saradnji i projekata. Nastupiće umetnici iz Nemačke, Japana, Danske, Slovenije, SAD, Irana, Hrvatske, Švedske, Holandije, Austrije, Srbije i Francuske, a među njima neki od veterana evropske i svetske scene improvizovane, eksperimentalne, fri-džez i avangardne akustične, elektronske i akustično-elektronske muzike, poput Otoma Jošihidea ili Tomasa Lena, koji su i sami već nastupali na festivalu Ring Ring u okviru drugih sastava i projekata.

Festival će ugostiti i izvrsne muzičare mlađe generacije, koji tek razvijaju svoju karijeru ili se, pak, pojavljuju u nekim potpuno novim projektima. U ovakve sastave sa mahom mlađim umetnicima (neki i ispod 30 godina starosti) spadaju: TiTiTi, /kry, IRK Performing Reflection, te Jesper Nordberg Trio koji će na dan početka 27. Ring Ring-a objaviti svoj debi-album „TRIO”.

Koncert mladog hrvatskg umetnika Ivara Robana Križića i njegovog sastava IRK Performing Reflection ostvaruje se kroz projekat EFFEA, još jedan evropski projekat u koji je Udruženje Ring Ring uključeno.

Mladim generacijama pripada i Kris Piciokos, koga ćemo slušati u duu sa tri decenije starijim Otomom.

Osim što svojoj publici omogućava da uživo sluša predstavnike savremene muzike iz raznih krajeva sveta, Ring Ring uvek daje lep prostor i domaćim izvođačima. Ovoga puta, slušaćemo sastav Muzika iz unutrašnjosti, koji je u poslednje dve godine brusio umetnički izraz redovnim nastupima u poznatom beogradskom klubu Ciglana. Takođe, po četvrti put na festivalu slušaćemo srpsku pijanistkinju Marinu Džukljev, sve priznatije ime na međunarodnoj sceni, sada u uzbudljivoj saradnji sa slovenačkim triom TiTiTi.

Saradnje su upravo jedna od karakteristika festivala Ring Ring, kako one ad hoc, tako i neke sasvim sveže, ali i one dugotrajne, kakvu ćemo slušati 20. maja na koncertu Tomasa Lena i Markusa Šmiklera, analogno-digitalnog elektronskog dua koji je aktivan od prvog susreta, 1998. godine, pri čemu obojica umetnika neguju i svoje brojne druge, zasebne projekte.

Možda najintrigantija saradnja koja će obeležiti ovogodišnji program predstavlja spoj eksperimentalnog rok benda PoiL i umetnice Đunko Ueda, čuvene interpretatorke japanske srednjovekovne epike uz instrument satsuma biva, te budističke vokalne tradicije šomjo. Francusko-japanski projekat PoiL Ueda iznedrio je početkom marta istoimeni album, niže koncerte širom sveta i privlači sve veću pažnju publike, medija i organizatora festivala.

Cena ulaznice za pojedinačno veče (od 18. do 21. maja) iznosi 800 dinara. Cena festivalskog kompleta je 2.800 dinara. Ulaz na prvo veče (17. maj) je slobodan i podrazumeva prijavljivanje unapred radi stavljanja na spisak. Ulaznice je moguće kupiti putem sajta Tickets.rs.

Festival organizuju Udruženje Ring Ring i Muzički informativni centar Srbije, a podršku pružaju: Grad Beograd, EFFEA/Evropska unija, Gete institut, Austrijski kulturni forum, Zavod Sploh, Jevrejski kulturni centar „Oneg Šabat” i RTS/Radio Beograd 3.

. . .

PROGRAM

17. maj, 20:30, Studio 6 Radio Beograda

TiTiTi feat. Marina Džukljev

18. maj, 20:00, Jevrejski kulturni centar

/kry / IRK Performing Reflection

19. maj, 20:00, Jevrejski kulturni centar

Jesper Nordberg Trio / Otomo Yoshihide & Chris Pitsiokos

20. maj, 20:00, Jevrejski kulturni centar

Muzika iz unutrašnjosti / Thomas Lehn & Marcus Schmickler

21. maj, 20:00, Jevrejski kulturni centar

PoiL Ueda / Last minute koncert

 

Nagrada festivala „Budapest Ritmo” u ruke porodici iz Srbije

Nagrada festivala „Budapest Ritmo” u ruke porodici iz Srbije

Priznatim kulturnim radnicima iz Srbije, Bojanu Đorđeviću i Mariji Vitas dodeljeno je prestižno priznanje Budapest Ritmo Award. Nagrada je uručena 13. aprila 2023, u glavnom gradu Mađarske, na čuvenom world music festivalu Budapest Ritmo.

. . .

Svoje prvo izdanje, festival Budapest Ritmo imao je 2016. godine. Reč je o manifestaciji koju sa puno uspeha i ambicija vodi i razvija udruženje Hangvető, poznato po mnogim kvalitetnim evropskim projektima, između ostalog i po višegodišnjem projektu „MOST – The Bridge For Balkan Music”.

Ovaj nadaleko čuveni projekat (2020 – 2023) učinio je balkansku world music scenu značajno vidljivijom i pomogao je brojnim umetnicima, festivalima, koncertnim prostorima i muzičkim ekspertima na podizanju svog rada na viši nivo, davši im ozbiljan „vetar u leđa”. Neka od imena iz Srbije koja su dobila podršku „MOST”-a su: Naked, Rodjenice, Shira utfila, Lenhart Tapes, Alice in WonderBand, Etnofest, Todo Mundo, Zeman Fest, Malomfesztivál, Kvaka 22…

Sam festival Budapest Ritmo, koji je od 12 – 15. aprila 2023. imao osmo izdanje, svake godine nudi raskošan program sastavljen od koncerata, konferencija, filmskih projekcija i drugih pratećih aktivnosti, u koje spada i dodela nagrade „Budapest Ritmo Award” istaknutim pojedincima, za njihov značajan doprinos world music sceni.

Dosadašnji dobitnici su: Ben Mandelson (2017), Simon Broughton (2018), Hilde Björkum (2019) i Helen Sildna (2022). Listi su se ove godine, kao peti dobitnici nagrade, priključili kulturni radnici iz Srbije, Bojan Đorđević i Marija Vitas, životni i profesionalni partneri.

Nagradu su, simbolično, primili zajedno sa svojom ćerkom, maloletnom M. Đ, koja je od prve godine života redovno prisutna na festivalima širom Evrope, pa tako i na skoro svim dosadašnjim izdanjima festivala Budapest Ritmo.

Bojan Đorđević i Marija Vitas nagrađeni su za svoj predani, dugogodišnji rad na world music sceni, koji podrazumeva i kontinuiranu promociju tradicionalne muzike, kulturnog nasleđa i world music scene Srbije i Balkana.

Njihov rad je veoma razgranat i obuhvata različite aktivnosti: magazin Etnoumlje, emisija Disco 3000 (Radio Beograd 3), world music festivali Todo Mundo (Beograd) i Pocket Globe (Novi Sad), festival Ring Ring (Beograd), Muzički informativni centar Srbije, World Music asocijacija Srbije, pisanja o muzici za razne domaće i strane medije, terenski rad, Balkan World Music Chart, projekti u vidu muzičkih albuma i knjiga, promocija umetnika u inostranstvu itd.

Priznanje „Budapest Ritmo Award” uručeno im je 13. aprila 2023, na drugoj festivalskoj večeri, u popularnom budimpeštanskom klubu Szimpla Kert, u prisustvu brojnih delegata festivala Budapest Ritmo, muzičara, novinara i predstavnika udruženja Hangvető.

 

EFFEA: Udruženje Ring Ring u još jednom evropskom projektu

EFFEA: Udruženje Ring Ring u još jednom evropskom projektu

Pored aktuelnog projekta Sounds of Europe, Udruženje Ring Ring je nedavno postalo partner u još jednom evropskom projektu – EFFEA. Zahvaljujući drugopomenutom projektu, na 27. festivalu Ring Ring biće ostvaren koncert hrvatskog umetnika Ivara Robana Križića i njegovog međunarodnog sastava. Koncert će biti održan u Jevrejskom kulturnom centru u Beogradu, 18. maja 2023. godine.

. . .

Veliki broj međunarodnih projekata je u poslednjih petnaest godina ostvaren uz posebne programe Evropske unije za podršku kulturi, saradnji i razmeni. Naše Udruženje Ring Ring je u periodu od 2010 do 2016. godine učestvovalo u dva takva projekta (Phonart i Euterpe). Od prošle godine, Udruženje je partner u četvorogodišnjem projektu „Sounds of Europe”, a ove godine smo se priključili i projektu EFFEA.

Neko je, očigledno jako dobro razumeo koliko je kultura važna, pa se stoga, u poslednje vreme stalno osmišljavaju novi programi za podršku kulturi i mobilnosti umetnika. Jedan od takvih projekata je EFFEA (European Festivals Fund for Emerging Artists), osmišljen da podrži mlade umetnike, ali i saradnju među festivalima.

Prednosti ovog programa su njegova učestalost, brže odlučivanje centra u Briselu, manji i operativniji budžeti, fokusiranost na jednog umetnika ili grupu…

U realizaciji projekta EFFEA u ovom, konkretnom slučaju, sarađivaće tri evropska festivala, tri ugledne manifestacije kada je reč o novoj muzici, elektronici, elektroakustici i avangardnom džezu: Muzički Biennale Zagreb (Hrvatska), zatim 180° – Laboratory for Innovative Art (Bugarska) i naš festival Ring Ring.

Ideja partnerstva ovog dela programa EFFEA jeste da se podrži projekat mladog hrvatskog kompozitora i kontrabasiste Ivara Robana Križića, pod nazivom IRK Performing Reflection.

Ovaj tridesetdvogodišnji umetnik predstaviće svoj projekat najpre u Hrvatskoj, u Zagrebu (17. april), zatim u Srbiji, u Beogradu (18. maj) i na kraju u Bugarskoj, u Sofiji (jul).

U Beogradu, IRK Performing Reflection će nastupiti u sastavu: Ivar Roban Križić (kontrabas), Nikola Vuković (truba), Bojan Krhlanko (bubnjevi, udaraljke, elektronika) i Thomas Grill (elektronika).

U pitanju je međunarodna ekipa, sastavljena od muzičara iz Hrvatske, Srbije, Slovenije i Austrije. Poslednjepomenuta zemlja, koja umetnicima redovno pruža veliku podršku, jeste i mesto susreta članova projekta IRK Performing Reflection. Sam Ivar Roban Križić trenutno pohađa doktorske studije u Beču, na Univerzitetu za muziku i izvođačke umetnosti.

Ivar je 2021. svoj debitantski album „Sound” objavio za „Cantus d.o.o.”, a na albumu sarađuje i trubač Nikola Vuković. Ono što bi moglo da se izvuče kao osnovna karakteristika Ivarovog umetničkog delovanja jesu zvuk i improvizacija, čak možda i bez tog „i”.

„I glazbenik-improvizator i slušatelj trebaju po strani ostaviti prethodno oblikovane estetičke sudove i institucionalizirane oblike znanja u pokušaju dosezanja prolaznog stanja postojanja, gotovo ritualnog povezivanja s podsvjesnim elementima koji otvaraju put improviziranom izražavanju” – naglašava Ivar – „U tom smislu improvizacija otkriva otvorenost prema drugosti, izvanjštenje i kontinuiranu samotranscendenciju. Kroz ovaj proces u stalnoj smo komunikaciji sa samima sobom, tradicijom naših predaka i napretkom naših suvremenika. Zvukovi koji nastaju kao rezultat tih interakcija ispunjavaju posebnu potrebu koja nadilazi posve glazbeno: osjećaj prigode i s njim povezana ritualna funkcija pokušaj su stvaranja mikrokozmosa”.

Nastup sastava IRK Performing Reflection, na 27. izdanju festivala Ring Ring, biće održan 18. maja 2023, u Jevrejskom kulturnom centru, od 20 sati. Informacije o ulaznicama za ovo veče kao i za ceo festival biće naknadno objavljene.

 

This site is registered on wpml.org as a development site.