Pa, kako je zvučao taj ženski „glas” na festivalu „Pocket Globe 2024”?

Pa, kako je zvučao taj ženski „glas” na festivalu „Pocket Globe 2024”?

Treći festival „Pocket Globe” održan je u Novom Sadu, od 12. do 14. novembra 2024. godine, na nekoliko lokacija. Programom, koji je obuhvatio šest koncerata, radionicu i prezentaciju, bačen je fokus na žene – umetnice.

. . .

Prvo što želim da kažem, na samom početku članka, jeste to da nam nikad nisu teže pale završne pripreme i organizacija festivala „Pocket Globe”. Razlog je ozbiljan i mračan: jedanaest dana pre trećeg izdanja našeg festivala, srušila se nadstrešnica Železničke stanice Novi Sad i tom prilikom usmrtila 14 ljudi, dok je jedna od teže povređenih osoba preminula šesnaest dana kasnije, 17. novembra.

Ovaj tragični događaj nastaviće s pravom da potresa društvo i političku scenu Srbije, a mi smo, u periodu najvećeg šoka i prvih najtežih patnji žitelja Srbije, posebno građana Novog Sada, ipak morali da održimo ono što je već bilo zakazano i koncipirano, budući da je prošao i period zvanične trodnevne žalosti.

Forma opšte tuge na državnom nivou jeste prestala, ali su ogroman i istinski očaj, patnja i nezadovoljstvo nastavili i nastavljaju da žive u srcu ljudi.

Takva situacija i atmosfera, prirodno su doveli do toga da je festival „Pocket Globe” posetilo nikad manje publike. Oni koji su došli, kažu da je to iskustvo za njih čak bilo lekovito, makar na trenutak im nahranivši izmučenu psihu nečim lepim, prijatnim, emotivnim, kontemplativnim, dirljivim, potresnim, oporavljajućim, radosnim – sve u zavisnosti od konkretnog koncerta. Pritom, moglo bi se reći da je svojim programom, treće izdanje „džepnog festivala” upravo ponudilo prigodan, intimni zvuk i sadržaj, onaj koji ne uznemiruje, niti poziva na zabavu. Eto, tako se, nažalost, nekako „namestilo”…

Koncertni program trećeg „Pocket Globe”-a je održan u novoj zgradi Studentskog kulturnog centra Novi Sad, u ulici Vladimira Perića Valtera. Jako lep prostor velike sale u prizemlju, sa prostranom binom, odličnim ozvučenjem i barom koji omogućava lak i brz pristup osvežavajućem piću, predstavljali su prijatno, praktično i prigodno okruženje za koncerte koji su se tu odvijali tokom tri festivalske večeri. Reklo bi se da su svi bili zadovoljni: muzičari, publika i organizatori.

Prvi se publici koncertno predstavio francuski ženski trio Samaïa, 12. novembra. Iskrena, gotovo detinja vedrina tri izuzetno vešte i iskusne mlade umetnice – Eleonor Furnio, Noemi Nael i Luna Silva – ostvarila je lak put do publike, koja je vidno uživala i bodrim apaluzima nagrađivala predivna, harmonična vokalna višeglasja, zatim divne, ukusno aranžirane instrumentalne deonice (hardi-gardi, bendir, rik, bubanj leguero, bas-bubanj, daf, mandola), a konačno i atraktivan program sačinjen od raznolikih tradicionalnih pesama Evrope i Bliskog istoka.

Može se slobodno reći da je trio Samaïa bio otkrovenje i za publiku i za nas, organizatore, budući da njihovo vreme tek dolazi, tako da smo i mi, na neki način, napravili eksperiment, pozvavši sastav za koji nismo ni sami bili sigurni da li će se pokazati kao dobar ili izvanredan, a na kraju se ovo drugo ispostavilo kao tačno.

Nakon mladog, francuskog trija, na scenu je izašla najstarija (48) i najpoznatija muzičarka ovog izdanja festivala (koje je bilo u znaku žena, zatim sve samih srpskih premijera, ali i dominacije mlađih umetnika) – Ana Alkaide iz Španije, svojevrsna zvezda savremene španske muzičke scene. Uz podršku dugogodišnjeg kolege i životnog partnera Bila Kulija (ud, psaltir, buzuki, bas-pedala, programiranje), Ana je na svoj prepoznatljivi, pomalo njuejdževski način, raširila magiju i skrojila atmosferu ambijentalnog, eteričnog i transcendentalnog.

Njen nastup je bio anđeoski prefinjen, vođen lepotom glasa i vanvremenskim zvukom nordijske nikelharpe. Prošetala nas je Mediteranom, stazama Sefarda…

Čini se da je Ani smetao skromni broj glava u redovima publike, jer je umetnica njenog ranga navikla na više. Međutim, ništa mi tu nismo mogli da pomognemo. Takva je bila kob „Pocket Globe”-a u pretposlednjem mesecu 2024. godine.

Drugo veče, 13. novembra, obuhvatilo je nastupe dva dua. Najpre su Hiram Salsano i Marčelo De Karolis obradovali publiku zanosnim i energičnim interpretacijama tradicionalne muzike italijanskog juga, naročito regija Kampanije i Bazilikate. Sve je bilo onako kako i očekujemo od temperamenta ovog dela Evrope: moćan Hiramin vokal i strastveno trešenje daira kao i pulsiranje drombulja, ostvarili su savršeni spoj sa Marčelovom virtuoznošću na gitari batente, dok su luperi dodatno podgrejali atmosferu, ne remeteći vitalnu izvornost starih pesama.

Odmereno igranje Marčela i dela publike u kolu u jednom trenutku dalo je notu toplog zajedništva među ljudima, što je imalo i posebnu važnost u tim teškim novembarskim danima.

Posle Italijana, usledio je koncert koji je privukao posetioce zainteresovane ne samo za world music, već i za eksperimentalnu, avangardnu muziku. Neki od njih su došli iz Beograda u Novi Sad upravo zbog ovog koncerta. Poljski duo Maniucha & Ksawery bazira svoje nastupe na albumu „Oj borom, borom…” koji i dalje, sedam godina od objavljivanja, nadahnjuje i uzbuđuje, tako da se od ovo dvoje umetnika ni ne očekuje da pod obavezno „izbace” sledeći album.

Koncert Manijuhe Bikont i Ksaverija Vojćinskog kao da se najdublje uvezao sa turobnom situacijom u Srbiji tih novembarskih dana.

Nežnim, ali i prodornim, sirovim glasom koji odlično poznaje emociju seoskih žena ukrajinskog dela Polesja (pogranične oblasti Poljske, Ukrajine, Rusije i Belorusije, gde je Manijuha godinama vodila terenska istraživanja), Manijuha je dočarala razna lica tuge iz seoske svakodnevice u prošlosti, ali tuge kroz koju ruralne pevačice ujedno sebe oslobađaju teskobe, rehabilitujući svoje psihičko stanje.

Kontrabasista Ksaveri, kao još jedan tumač i saigrač u ovoj eksperimentalno-izvornoj interpretaciji tradicionalnog ukrajinskog nasleđa, takođe je podario tonove i harmonije nežnosti, patnje, rascepa, traganja i ponovnog ostvarivanja unutrašnjeg mira.

Treće veče, 14. novembra, otvorila je finska umetnica Teja Niku, koja je sa harmonikom u rukama i na krilu pružila publici pedesetak čistih „čil-aut”-minuta, smenjujući privlačnu melanholiju severa Evrope i strastvenu pokretljivost Balkana, gradeći jedan prirodan i intiman niz, koji ni melodija hit-pesme „Ajde, Jano” nije učinila drugačijim, tako da je, uprkos pozivu umetnice da se uz ovu nama vrlo blisku temu zapleše (što bismo inače uradili u nekom drugačijem kontekstu), sva publika ostala mirna na svojim mestima, prepuštajući se milini svakog tona i melodijskog ukrasa.

Teja je imala najviše publike, a razlog je bio u priličnom broju učenika novosadske Muzičke škole „Isidor Bajić”, koje je doveo njihov nastavnik harmonike Marko Asurdžić. Lep primer truda da se mladim ljudima podstiče i vanškolsko slušalačko iskustvo, te šire vidici u oblasti kojom se bave.

Na samoj završnici „Pocket Globe”-a, sve priznatija srpsko-austrijska umetnica Jelena Popržan, predstavila je jedan od aktuelnih projekata – Jelena Popržan Quartett. Nakon više od deset godina koliko je prošlo od prethodnog nastupa (sa duom Catch-Pop String-Strong) u jednom od „njenih” gradova, ova rođena Novosađanka imala je ogromnu potrebu da publici pokloni sav svoj unutrašnji žar, ideje i kreativnost… Ta potpuna i iskrena predaja muzici, trenutku, prostoru i okupljenoj zajednici, rezultirala je ubedljivom interpretacijom sadržaja albuma koji je sa Kvartetom objavila 2022. godine.

I mada su instrumentali bili jednako fascinantni kao i pesme bazirane na poeziji jevrejsko-poljsko-austrijske pesnikinje Tamar Radziner, ipak su, u emocionalnom smislu, ti vokalno-instrumentalni koncertni trenuci još intenzivnije uzdrmali publiku.

Od pratećeg sadržaja festivala, jedan je događaj, baš kao i prošle godine, zapravio otvorio festival, u utorak, 12. novembra, u predvečerje. Reč je o radionici sa članovima Dečjeg operskog studija Srpskog narodnog pozorišta, koju je prethodne godine vodila Iva Bitova, a ove – Manijuha Bikont. Još jednom: pun pogodak! Manijuha je bila veoma posvećena, radeći sa radoznalom i muzikalnom decom na nekoliko ukrajinskih pesama, a usput i na nekim fenomenima tradicionalne muzike i narodnog života, dok je Verica Pejić, dirigentica hora, zadovoljno sve posmatrala i takođe povremeno pružala aktivnu podršku.

Neka deca su došla naredne večeri na koncert Manijuhe i Ksaverija, a jedna od devojčica se odvažila da se, na poziv Manijuhe, popne na scenu i zajedno sa umetnicima otpeva pesmu.

Drugi prateći događaj odigrao se u Muzičkoj školi „Isidor Bajić”, u sredu, 13. novembra, u popodnevnim satima, i to u saradnji sa Udruženjem „Eufonija” koje neguje i promoviše umetnost harmonike. Teja Niku je održala prezentaciju za učenike i nastavnike odseka harmonike, govoreći kako o svom razvojnom umetničkom putu tako i o harmonikaškoj sceni u Finskoj.

Poseban osvrt je napravila i na jedinstveni tip klasične harmonike, koji je karakterističan za Finsku i delimično se razlikuje od modela u ostatku „klasične” Evrope i sveta.

Pomenuta dva događaja predstavljala su dodatne aktivnosti gostujućih umetnika, predviđene u okviru projekta „Sounds of Europe”, a u vezi sa konkretnim umetnicima čiji su dolasci podržani kroz pomenuti projekat, u ovom slučaju – Manijuhom i Ksaverijem, kao i Tejom Niku. Pored Manijuhine radionice i Tejine prezentacije, koje su se formalno odigrale u okviru festivala „Pocket Globe”, još dve aktivnosti su odgovorile zahtevima projekta, samo izvan festivalske organizacije i programa. Jedno je bio koncert trija WOŠ u Novom Sadu, u Kulturnom centru Vojvodine „Miloš Crnjanski”, 11. novembra, na kom je Ksaveri Vojćinjski nastupio sa lokalnim muzičarima – Predragom Okiljevićem (tenor saksofon) i Aleksandrom Škorićem (bubnjevi). Drugo je Tejin koncert, održan u Kulturnom centru „Mija Aleksić” u Gornjem Milanovcu, 12. novembra, u sklopu specifičnog, „putujućeg” festivala „Kreativna Evropa”.

Festival „Pocket Globe” organizuje Udruženje „Ring Ring” u saradnji sa Muzičkim informativnim centrom Srbije, a ovoga puta i sa Studentskim kulturnim centrom Novi Sad.

Treći „Pocket Globe” su podržali: „Sounds of Europe” (Kreativna Evropa), Ministarstvo kulture Republike Srbije, Ambasada Španije u Beogradu, Poljski institut u Beogradu, Institut „Adam Mickjević”, Francuski institut u Srbiji, Austrijski kulturni forum Beograd, Italijanski institut za kulturu u Beogradu i magazin „Etnoumlje”

. . .

🔗  Pocket GlobeVebsajt   ǀ   YouTube   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram

🔗  Pocket Globe 2024Reportaža na portalu Remix Press

 

Ženski „glas” na trećem „džepnom festivalu”

Ženski „glas” na trećem „džepnom festivalu”

Treći festival muzike sveta Pocket Globe biće održan u Novom Sadu, u novoj zgradi Studentskog kulturnog centra (ul. Vladimira Perića Valtera 5), od 12. do 14. novembra 2024. Svaki od šest koncerata u okviru festivalskog programa, na svoj način će veličati kreativnu snagu žena i njihov liderski duh u oblasti muziciranja i umetničkih projekata. Početak svake večeri zakazan je za 20 sati.

. . .

Prva dva izdanja festivala „Pocket Globe”, održana 2022. i 2023. godine, svojim raznolikim sadržajima, brojnom publikom i izvanrednom atmosferom, pokazala su da Novi Sad jeste prikladno mesto za predstavljanje zvučnih i kulturnih nasleđa iz raznih krajeva sveta, tradicionalno ili moderno interpretiranih, izvornih ili aranžiranih.

Nakon tih uzbudljivih, obećavajućih i hvaljenih početnih koraka, festival „Pocket Globe” sa radošću nastavlja svoju misiju, koja podrazumeva širenje muzičkih vidika i slušalačkih navika, svojevrsnu spontanu muzičku edukaciju, te obogaćivanje kulturne ponude Novog Sada i Srbije retkim, manje poznatim koncertnim programima, a neretko i premijerama: novosadskim, srpskim, pa i regionalnim.

Kada je reč o ovogodišnjem izdanju, „Pocket Globe” može da se pohvali koncertnim programima koji će svi do jednog biti premijerno izvedeni u Srbiji.

Festival je ove godine u znaku žena. Njihov „glas” – u doslovnom i metaforičnom smislu – dominiraće koncertnim programom koji čini šest koncerata podeljenih na tri večeri. Na nekim koncertima, žene će biti jedini akteri na sceni, a tamo gde će slika biti mešovita, opet su žene te koje imaju lidersku ulogu!

Na samom početku, u utorak, 12. novembra, slušaćemo francuski trio Samaïa, koji čine tri mlade umetnice opčinjene vokalnom polifonijom, različitim muzičkim tradicijama i jezičkom raznovrsnošću.

Svojim blistavim i reskim glasovima, katkad prateći sebe na instrumentima – Eleonor, Noemi i Luna interpretiraju pesme na više od deset jezika, služeći se tradicionalnim bretonskim, oksitanskim, anadolskim, kavkaskim i mnogim drugim evropskim i evroazijskim izvorima pesama, oplemenjujući repertoar i sopstvenim autorskim radom.

Iza sebe imaju dva albuma, a najnoviji „Travers​é​es” objavljen je juna 2023.

Nakon njih, nastupiće zvezda ovogodišnjeg „Pocket Globe”-a, Ana Alkaide (Alcaide). Ova jedinstvena španska umetnica duboko je posvećena drevnim tradicijama, u kojima nalazi inspiraciju za sopstveni kompozitorski rad.

Anina originalnost u velikoj meri je bazirana na kombinaciji svirke na instrumentu nikelharpi i izvođenju srednjovekovnih španskih melodija, među kojima su se neke vremenom raširile po Mediteranu, pa je tako, prirodno, Anina umetnička otvorenost obuhvatila i sefardsko nasleđe, te pevanje na judeo-španskom jeziku.

Na svom umetničko-istraživačkom putu, Ana je ostvarila brojne saradnje sa muzičarima iz raznih zemalja, a među stalnim saradnicima je američko-španski muzičar Bil Kuli (Bill Cooley), ujedno i njen životni partner, koji svira razne orijentalne žičane instrumente i služi se elektronikom. Na koncertu u Novom Sadu, naslovljenom „Essentia”, slušaćemo upravo Bila Kulija sa Anom Alkaide, a koja će pored nikelharpe, svirati i hardangersku violinu i uz to pevati.

Drugo veče, 13. novembra, otvoriće duo Hiram Salsano i Marčela De Karolisa (Marcello De Carolis), iza čijeg svežeg, zajedničkog projekta „Fronni D’Alia” stoji dugogodišnja posvećenost Hiram Salsano muzici južne Italije, koju terenski istražuje, a potom izvodi i re-kreira svojim izuzetnim vokalom, kao i svirkom na italijanskim dairama (tamorra i tamburello) i drombuljama (marranzano), vešto se koristeći i luperom. Hiram je višestruko nagrađivana u Italiji za svoj dosadašnji rad. Marčelo, Iramin partner u ovom atraktivnom muzičkom eksperimentu, svira gitaru batente, takođe upotrebljavajući luper.

Spoj njihovih sklonosti prema arhaičnim temama i modernoj virtuoznosti, donosi fascinantno putovanje predelima južne Italije i upoznavanje duha i suštine narodnih narativnih pesama, serenada, posleničkih pesama itd.

Ovo „veče dua” zaokružiće Manijuha Bikont (Maniucha) i Ksaveri Vojćinjski (Ksawery Wójciński), poljski umetnici čiji projekat, kao i album „Oj borom, borom”, objavljen 2017, ne prestaje da ushićuje evropsku publiku, i to ne samo ljubitelje world muzike i tradicionalnih pesama, nego i poklonike eksperimentalog, avangardnog zvuka.

I ovom projektu je bazu dala žena, tj. Manijuhino dubinsko terensko istraživanje pe svega ukrajinskih pesama sa pograničnog područja Polesja, koje umetnica izvodi svojim rustično-vilinskim glasom.

Ona je u kontrabasisti Ksaveriju našla savršenog saradnika, koji sa puno razumevanja utapa svoj avangardni vokabular u arhaični glas i poruke.

Nakon jednog trija i tri dua, „Pocket Globe” će završne večeri imati najmanji i najveći sastav na svom trećem izdanju. U četvrtak, 14. novembra, publici će se najpre predstaviti Teja Niku (Teija), akademski školovana harmonikašica iz Finske, koja osim svoje tehničko-izvođačke vrsnosti poseduje i muzički kosmopolitizam. Otvorena ka raznim uticajima, Teja u svom sviračkom i kompozitorskom radu često kombinuje različite tradicije i žanrove, a možda je najprepoznatljivija po svojoj ljubavi prema skandinavskom Severu i balkanskom Jugu, o čemu svedoče i dosadašnja tri solo-albuma: „Finsko Pajdusko”, „Memento” i „Hetkessä”.

Za sam kraj festivala, organizatori su odabrali sve priznatiju našu i austrijsku umetnicu Jelenu Popržan, autentičnu i neponovljivu. Mada je domaća publika imala puno prilika do sada da je uživo sluša u Srbiji (u rodnom Novom Sadu Jelena je poslednji put nastupila 2013), ovo će biti premijerni koncert njenog sastava i projekta Jelena Popržan Quartett, u kom su Jeleni (glas, viola) priključeni cenjeni džez muzičari Austrije: Riči Vinkler (klarinet, alt saksofon), Klemens Zajnicer (violončelo) i Lina Nojner (kontrabas).

Projekat ovog kvarteta, materijalizovan na istoimenom albumu iz 2022. godine, donosi Jelenine autorske kompozicije inspirisane poemama Tamar Radziner (1927 – 1991), poljsko-bečke pesnikinje jevrejskog porekla. Ovaj koncertni program objedinjuje formu ciklusa pesama i niz živopisnih instrumentalnih kompozicija.

Nastupom kvarteta Jelene Popržan, koji dijahrono ujedinjuje dva silna ženska potpisa, na ubedljiv način će biti zaokruženo treće izdanje festivala „Pocket Globe” posvećeno snazi ženskog glasa, te kreativnoj moći i doprinosu žena u društvu, kulturi i muzici.

Pored koncertnog programa, festival će podariti publici i neke prateće sadržaje, o čemu će uskoro biti više informacija.

Ulaznice za festival se mogu nabaviti preko sajta Gigstix. Cena ulaznice za pojedinačno veče je 1.000 dinara, dok cena kompleta ulaznica za ceo festival iznosi 2.500 dinara.

Festival su podržali: Međunarodni projekat „Sounds of Europe” (podržan od Kreativne Evrope), Ambasada Španije, Poljski institut u Beogradu, Austrijski kulturni forum, Francuski institut, Italijanski institut za kulturu u Beogradu i Studentski kulturni centar Novi Sad. Organizator je Udruženje Ring Ring u partnerstvu sa Muzičkim informativnim centrom Srbije.

. . .

🔗  Pocket Globe 2024Vebsajt   ǀ   Facebook Događaj „Pocket Globe Festival 2024”   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram

🔗  SamaïaBandcamp   ǀ   YouTube   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram

🔗  Ana Alcaide:  Vebsajt   ǀ   Spotify   ǀ   YouTube   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram   

🔗  Hiram Salsano & Marcello De CarolisYouTube   ǀ   Hiram / Vebsajt   ǀ   Marcello / Vebsajt

🔗  Maniucha & KsaweryFacebook   ǀ   Bandcamp   ǀ   YouTube

🔗  Teija NikuVebsajt   ǀ   Spotify   ǀ   YouTube   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram

🔗  Jelena Popržan QuartettYouTube   ǀ    Bandcamp   ǀ   Jelena / Vebsajt

 

U ritmu muzike sveta: „Pocket Globe 2023” je završen

U ritmu muzike sveta: „Pocket Globe 2023” je završen

Drugi festival Pocket Globe održan je u Novom Sadu, od 9. do 11. novembra 2023. godine, na različitim lokacijama. Program je obuhvatio šest koncerata, radionicu, muzičarsku sesiju, prezentaciju i dva predavanja.

. . .

Kada je 2021. godine začeta ideja da se serijal koncerata po nazivom „Pocket Globe” pretvori u stalni festivalski događaj u Novom Sadu, najavili smo da to neće biti akcija vezana samo za godinu „Evropske prestonice kulture”. Jer, world music festival jeste potreban Novom Sadu, kako zbog znatiželjne publike i činjenice da u gradu žive zajedno i vrlo skladno pripadnici velikog broja naroda, tako i zbog izuzetno bogate lokalne muzičke scene. U skladu sa tom idejom smo izgradili koncept u koji polako uključujemo novosadske muzičare, kulturne delatnike, koncertne prostore, medije, ali i mlade i one najmlađe.

Ove godine je kao centralni koncertni prostor odabran deo novog gradskog kulturnog haba, SKCNS Fabrika. Izbor se na kraju pokazao kao odličan.

Iako ovaj prostor možda slovi za mesto gde se svira rok ili pank muzika, u saradnji sa odličnim tonskim tehničarima smo omogućili publici da uživa kako u svirkama koje jesu world music, ali sa rok primesama, kako je to bilo prve večeri, tako i pretvaranjem prostora u salu za vrlo kamerne koncerte, kakvi su bili druge večeri. Opet, treće večeri je bilo dovoljno mesta za one koji žele da sedeći uživaju u muzici, kao i za one koje je ta ista muzika terala na ples.

Organizacioni tim, u saradnji sa volonterima Novog Sada, tehničarima, uz pomoć prijatelja festivala i razumevanje dela gradskih privrednika koji su smanjili cene svojih usluga, ostvario je još jedan veoma uspešan festival, sa šest koncerata, dva predavanja i po jednom prezentacijom, muzičarskom sesijom i radionicom.

Svakako je zvezda festivala bio Bombino, umetnik iz Nigera, čiji je najnoviji album objavljen samo dva meseca pre festivala i koji je Novi Sad uključio u program svoje evropske turneje.

Na premijernom koncertu u Srbiji, Bombino je pokazao koliko je veliki umetnik, ali i osoba skromna, pristupačna za razgovore sa publikom nakon koncerta.

U program ove prve večeri se odlično uklopio domaći sastav The Cyclist Conspiracy, koji je svoj debi album objavio za italijanskog izdavača mesec dana pre festivala.

Iako je Bombino bio najveće ime festivala, ipak je češka umetnica Iva Bitova (Bittova) ostvarila najintenzivniji kontakt sa publikom. Najpre je, već prvog festivalskog dana, tokom radionice sa članovima Dečjeg operskog studija SNP ostvarila izuzetnu komunikaciju sa najmlađima i pokazala želju da se ova saradnja nastavi. Deca su, zajedno sa roditeljima sledeće večeri, uz poziv Ive i organizatora, došla u velikom broju na koncert, koji je i njih i brojnu publiku uveo u neverovatnu atmosferu, na čijem kraju su Iva Bitova i njen saradnik Vladimir Vaclavek otpevali bis zajedno sa publikom.

To drugo veče je otvorila domaća umetnica Jasna Jovićević, programom „Iluzija slobode”, premijerno izvedenim ovom prilikom. Jasni je pre koncerta uručena nagrada „Vojin Mališa Draškoci”, koju godinama dodeljuje World Music asocijacija Srbije onim umetnicima koji na kreativan način spajaju tradiciju i world music sa drugim muzičkim žanrovima.

Poslednje večeri se najpre predstavio slovački sastav Nogaband, koji predvodi virtuoz na violini i istraživač Mihal Noga (Michal), što je bila odlična prilika da čujemo tradicionalnu muziku izvedenu na vrlo autentičan način. Premijerni koncert u Srbiji je, te večeri, imao i italijanski umetnik Stefano Saleti (Saletti) sa svojim sastavom Banda Ikona, predstavljajući svoje viđenje Mediterana, uz priču o iščezlom mediteranskom jeziku – sabiru. Saleti, je inače istog dana u protoru knjižare Zenit održao uspešno i lepo posećeno predavanje o ovom kontaktnom jeziku.

Pored koncerata i pomenutog predavanja i radionice, festival je obuhvatio još nekoliko pratećih događaja: predavanje „Bogata i vitalna, stara muzika Slovačke” Mihala Noge u knjižari Zenit (10.11), sesija Vladimira Vaclaveka sa lokalnim muzičarima na Petrovaradinskoj tvrđavi (10.11), kao i prezentacija programa „Kreativna Evropa – Kultura” u saradnji sa Deskom Kreativna Evropa Srbija, takođe u knjižari Zenit (11.11).

 

„Svet u džepu” – Tri dana intenzivnih susreta

„Svet u džepu” – Tri dana intenzivnih susreta

Drugo izdanje festivala muzike sveta Pocket Globe biće održano u Novom Sadu, u SKCNS Fabrika, od 9. do 11. novembra 2023. Program će obuhvatiti koncerte, predavanja i radionice.

. . .

Jedan od najmlađih muzičkih žanrova, world music (muzika sveta), stiče sve više poklonika i u Srbiji. Svake godine nikne neki novi festival koji domaćim muzičarima daje priliku da se predstave, a publici – da čuje i vidi važna imena sa svetske scene.

„Pocket Globe” je krenuo kao serija koncerata, da bi 2022. godine prerastao u festival. Prošlogodišnje izdanje je pokazalo da je Novom Sadu neophodna ovakva manifestacija.

Brojna publika, sjajni koncerti i predavanja – ima li boljeg pogonskog goriva za organizatore da nastave u svom naumu da world music festival u Novom Sadu bude redovno godišnje okupljalište muzičara, publike i stručnjaka?

U skladu sa nazivom, festival će i ove godine predstaviti muzičare sa različitih meridijana, a već prve večeri u SKCNS Fabrika, nastupiće veliko ime, Bombino, sa svojim kvartetom. Muzika koju stvara ovaj istaknuti umetnik iz Nigera, esencija je „pustinjskog bluza” – po instrumentima je sve kao u Americi, kolevci bluza, ali je zvuk iz prapostojbine bluza, Zapadne Afrike i njenog saharskog dela.

Na svom premijernom nastupu u Srbiji, Bombino će ujedno promovisati novi album „Sahel” (Partisan records 2023).

Samo otvaranje festivala, pre nastupa Bombina, pripada beogradskom sastavu The Cyclist Conspiracy, koji takođe mogu da se pohvale svežim albumom, „Mashallah Plan” (Subsound records, 2023).

Nakon zanimljivo koncipiranog, energičnog otvaranja, festival sledeće večeri nastavljaju dve vrhunske autorke. Domaća, a sve više svetska Jasna Jovićević, multiinstrumentalistkinja i kompozitorka, izvešće solo-program u najvećoj meri posvećen legendarnom profesoru Vojinu Mališi Draškociju (1945 – 2000).

Potom, u pratnji basiste i gitariste Vladimira Vaclaveka, nastupiće još jedno veliko ime svetske scene, Iva Bitova (Bittova), violinistkinja, pevačica i kompozitorka iz Češke.

Iva ponovo dolazi u Novi Sad nakon 12 godina, a ovaj put, premijerno u Srbiji, sa svojim višedecenijskim prijateljem, zemljakom i saradnikom Vaclavekom, sa kojim je objavila hvaljeni album „Bílé Inferno” (Indies Records), koji na evropskoj turneji doživljava novo, drugačije koncertno izvođenje.

Osim zajedničkog koncerta, Iva i Vladimir će u okviru festivala održati dve zasebne radionice, čime se festival približava široj novosadskoj publici, kako je to i zamišljeno prilikom razvoja ideje o world music festivalu u Novom Sadu. Još nekoliko muzičara imaće svoja predavanja ili radionice na festivalu, o čemu će uskoro biti više informacije.

Poslednje veče u Fabrici otvoriće Nogaband, slovački sastav koji predvodi fenomenalni violinista i istraživač tradicionalne muzike Mihal Noga (Michal). Biće to slovačka tradicionalna muzika u najboljem svetlu – uz ples, zanos i otvorenost!

Za kraj festivala organizatori su ostavili jedno od najvećih imena bogate italijanske etno scene, Stefana Saletija (Saletti), koji će nastupiti sa svojim kvintetom Banda Ikona. Ono što publiku očekuje jeste muzika Mediterana, dočarana kroz kompozitorsku prizmu Saletija, ali i pevanje na iščezlom jeziku Sredozemlja – sabiru.

Ulaznice za festival se mogu nabaviti preko sajt gigstix. Cena pojedinačne ulaznice je 1500 dinara za prvo, odnosno po 1000 dinara za drugo i treće veče, dok cena kompleta ulaznica za ceo festival iznosi 3000 dinara.

Festival su podržali: Grad Novi Sad, međunarodni projekat „Sounds of Europe” (podržan od Kreativne Evrope), Ministarstvo kulture Srbije, Italijanski institut za kulturu u Beogradu, Francuski institut, Slovak Arts Council, World Music asocijacija Srbije.

Organizator je Udruženje Ring Ring u partnerstvu sa Muzičkim informativnim centrom Srbije.

 

Nagrada festivala „Budapest Ritmo” u ruke porodici iz Srbije

Nagrada festivala „Budapest Ritmo” u ruke porodici iz Srbije

Priznatim kulturnim radnicima iz Srbije, Bojanu Đorđeviću i Mariji Vitas dodeljeno je prestižno priznanje Budapest Ritmo Award. Nagrada je uručena 13. aprila 2023, u glavnom gradu Mađarske, na čuvenom world music festivalu Budapest Ritmo.

. . .

Svoje prvo izdanje, festival Budapest Ritmo imao je 2016. godine. Reč je o manifestaciji koju sa puno uspeha i ambicija vodi i razvija udruženje Hangvető, poznato po mnogim kvalitetnim evropskim projektima, između ostalog i po višegodišnjem projektu „MOST – The Bridge For Balkan Music”.

Ovaj nadaleko čuveni projekat (2020 – 2023) učinio je balkansku world music scenu značajno vidljivijom i pomogao je brojnim umetnicima, festivalima, koncertnim prostorima i muzičkim ekspertima na podizanju svog rada na viši nivo, davši im ozbiljan „vetar u leđa”. Neka od imena iz Srbije koja su dobila podršku „MOST”-a su: Naked, Rodjenice, Shira utfila, Lenhart Tapes, Alice in WonderBand, Etnofest, Todo Mundo, Zeman Fest, Malomfesztivál, Kvaka 22…

Sam festival Budapest Ritmo, koji je od 12 – 15. aprila 2023. imao osmo izdanje, svake godine nudi raskošan program sastavljen od koncerata, konferencija, filmskih projekcija i drugih pratećih aktivnosti, u koje spada i dodela nagrade „Budapest Ritmo Award” istaknutim pojedincima, za njihov značajan doprinos world music sceni.

Dosadašnji dobitnici su: Ben Mandelson (2017), Simon Broughton (2018), Hilde Björkum (2019) i Helen Sildna (2022). Listi su se ove godine, kao peti dobitnici nagrade, priključili kulturni radnici iz Srbije, Bojan Đorđević i Marija Vitas, životni i profesionalni partneri.

Nagradu su, simbolično, primili zajedno sa svojom ćerkom, maloletnom M. Đ, koja je od prve godine života redovno prisutna na festivalima širom Evrope, pa tako i na skoro svim dosadašnjim izdanjima festivala Budapest Ritmo.

Bojan Đorđević i Marija Vitas nagrađeni su za svoj predani, dugogodišnji rad na world music sceni, koji podrazumeva i kontinuiranu promociju tradicionalne muzike, kulturnog nasleđa i world music scene Srbije i Balkana.

Njihov rad je veoma razgranat i obuhvata različite aktivnosti: magazin Etnoumlje, emisija Disco 3000 (Radio Beograd 3), world music festivali Todo Mundo (Beograd) i Pocket Globe (Novi Sad), festival Ring Ring (Beograd), Muzički informativni centar Srbije, World Music asocijacija Srbije, pisanja o muzici za razne domaće i strane medije, terenski rad, Balkan World Music Chart, projekti u vidu muzičkih albuma i knjiga, promocija umetnika u inostranstvu itd.

Priznanje „Budapest Ritmo Award” uručeno im je 13. aprila 2023, na drugoj festivalskoj večeri, u popularnom budimpeštanskom klubu Szimpla Kert, u prisustvu brojnih delegata festivala Budapest Ritmo, muzičara, novinara i predstavnika udruženja Hangvető.

 

Novo doba je počelo: O uspehu prvog festivala „Pocket Globe”

Novo doba je počelo: O uspehu prvog festivala „Pocket Globe”

Prvi world music festival Pocket Globe održan je u Novom Sadu, od 10. do 13. novembra 2022. godine. Program je obuhvatio šest koncerata, tri predavanja i jednu radionicu-sesiju. Pocket Globe bio je deo programskog luka Druga? Evropa projekta Novi Sad – Evropska prestonica kulture.

. . .

Da li najzad ulazimo u novo doba? Ono u kojem je kod domaće publike (i medija) konačno podignuta svest o postojanju world music žanra i, još više, o njegovoj posebnosti i zanimljivosti koju uvek treba doživeti. I u kojem se ne diže hajp samo kada dođe Mariza.

Mi iz Udruženja Ring Ring, koje se bavi nekolikim festivalima, primetili smo već krajem septembra naznake tog novog doba, kada je deseti Todo Mundo – taj često uz ozbiljne napore nošeni world music festival – počeo čak mesec dana unapred da prodaje po koju kartu ili komplet ulaznica, kada je potom privukao ne samo naše pasionirane pratioce, nego i neka potpuno nova lica i, što je najvažnije, okupio je puno mladih, o čemu godinama maštamo.

I, dok se na primeru ovogodišnjeg Todo Munda sve još uvek naslućivalo, prvo izdanje novosadskog world music festivala Pocket Globe dalo nam je punu potvrdu.

Sve tri koncertne večeri bile su odlično posećene, sa dominacijom mlađe publike, a jako lep odziv je krasio i tri predavanja, ne samo u vidu broja ljudi u sali nego i u pogledu njihove aktivnosti, radoznalosti i ljubopitljivosti.

Mediji su takođe pokazali širokogrudost prema nama. Različiti i brojni mediji – radio, TV, štampane novine, internet – dali su prostor najavi festivalskog programa, kao i intervjuima sa umetnicima (ovo poslednje se odnosi na Etnoumlje, Nedeljnik, Kulturni dodatak u Politici, Danas, VisitNoviSad i NsHronika). U svemu tome imali smo veliku logističku podršku tima okupljenog oko projekta „Novi Sad – Evropska prestonica kulture”, naročito u domenu komunikacija i marketinga. Jer, ne zaboravimo, Pocket Globe je bio deo programskog luka „Druga? Evropa” projekta EPK NS!

Dodajmo da je Pocket Globe imao i svoju after-priču u medijima, takođe važnu, ali nažalost sve ređu danas, a to su reportaže, kritike, prikazi. Nikola Glavinić je o celom festivalu govorio za Radio Beograd 2 i pisao za magazin Etnoumlje, dok je Ivana Jovanović izveštavala o svakoj večeri posebno za portal Remix Press.

Medijskoj podršci prethodi ona ključna – finansijka. Osim kroz Fondaciju 2022, koja je bila naš glavni oslonac, festival je dobio pomoć i od Grada Novog Sada, zatim kroz evropski projekat Sounds of Europe (čiji je partner Udruženje Ring Ring), kao i Francuski institut u Srbiji (za nastup Bab L’ Bluz). U čitavoj realizaciji festivala, na svoj način nas je podržao i krug predivnih volontera, na čiju smo raznoliku pomoć u svakom trenutku mogli da računamo.

Ko smo to, ustvari, mi, u slučaju festivala Pocket Globe? Tu osnovnu festivalsku organizacionu ćeliju činila su tri elementa, jedan iz Novog Sada i dva iz Beograda: Vojislav Malešev, Bojan Đorđević i Marija Vitas. Funkcionisali smo kao jedan i napravili čvrstu bazu za buduće aktivnosti pune volje i entuzijazma, a u kojima ćemo se radovati i mogućim proširenjima tima. Verovatno je da je na dobar odziv publike uticalo i Vojino vešto vođenje istoimenog ciklusa koncerata, počev od jeseni 2019. godine, čiji je svojevrsni prirodni nastavak festival Pocket Globe.

Najvažnija stvar za organizatora festivala je sama muzika, koju – bar bi tako uvek trebalo da bude – voli, prati, poznaje i za kojom gori. Naša velika ispunjenost pozitivnim emocijama tokom festivala i po završetku istog, bila je podstaknuta najpre fantastičnim koncertima, od kojih su neki u istoj večeri napravili ludo dobar hemijski spoj, zbog kojeg se organizatorima zadovoljno i pomalo gordo smeši brk.

Takvo je bilo drugo veče, održano 11. novembra u Pozorištu mladih. Istina je da je kiparski trio Monsieur Doumani razvalio sam po sebi, kao što je i marokansko-francuski kvartet Bab L’ Bluz na svoj način potom oduvao (i dalje traje neformalno, uzaludno glasanje oko toga koji je bend bio bolji), ali povrh svega toga, oni su se pokazali kao fantastičan niz!

Oba sastava krase moćan zvuk, energičnost i rok psihodelija, što na Pocket Globe-u, istina, nije imalo adekvatnog partnera u prostoru Pozorišta predviđenom za sedenje. Ipak, publika je bila toliko ushićena da je ka bini slala snažne impulse ravne onima kod posetilaca koji stoje, plešu i skaču.

A sve je počelo nekako svečano, jer takav je prostor Novosadske sinagoge. Pred tim večernjim ritualom, 10. novembra, povukla se i kišna pretnja, što je ljude unapred osokolilo da nakon prijatnog, sunčanog, hladnojesenjeg dana, provedu i veče van kuće. Ovakve vremenske prilike će, na našu radost, pratiti ceo festival. Jer, druga najvažnija stvar za organizatora festivala (u Srbiji) jeste upravo vreme… Ne voli naš narod kišu, a ni vetar, a ni…

U Sinagogi je prvo zasijao Damir Imamović sa svojim trijom Singer of Tales. Spontan, izražajnog glasa, odlično probranog repertoara, Damir je plenio interpretacijom neprolazno popularnih sevdalinki i ponekog svog autorskog bisera, bez mrve patetike. On je čovek ovog milenijuma, a sa osvešćenim, zrelim i autentičnim pogledom ka tradiciji. Na koncert Damira, Derje Tirkana i Žige Goloba, lepo se nadovezao Boris Kovač sa svojim New Ritual Ensemble-om i koloritnim, putenim aranžmanima kompozicija iz raznih Kovačevih faza, jako privlačnim za slušanje.

Iako je nešto manji sastav Borisa Kovača imao nastup samo dva meseca ranije u okviru programa NS EPK, novosadska publika je očigledno uvek rada da uživo čuje ovog unikatnog umetnika.

Treće koncertno veče, kao i drugo, odigralo se u Pozorištu mladih, privukavši najveći broj Beograđana, kojih je inače bilo i na prethodnim večerima, ali i na predavanjima. To samo pokazuje da zažarena publika ne odustaje pred većim brojem kilometara koje valja preći do tačke muzičkog ključanja. I nisu svi iz Beograda došli kolima!

Veče je otvorio domaći sastav Shira utfila, koji je sada već potpuno sazreo u osveženom lajn-apu, čemu su doprinos dali pevačica Branislava Podrumac i pijanista/klavijaturista Aleksandar Jovanović Šljuka. Vrlo postepeno su pravili emotivnu, dinamičku i ritmičku gradaciju, da bi do kraja potpuno razgalili publiku sve pokretljivijom i strastvenijom interpretacijom sefardskih ljubavnih pesama.

Organizatorski tim je bio ponosan svojom julskom odlukom da upravo Shira utfila bude izabrana da nastupi na festivalu Pocket Globe, nakon konkursa „Serbian Globe”, koji smo u maju bili otvorili za domaće umetnike.

Raspoloženje je dovedeno do usijanja. Gotovo sa tremom iščekivali smo nastup Kejhana Kalhora i Erdala Erzindžana. A onda smo dobili nešto što je prevazišlo očekivanja. Bio je to jednoipočasovni, neprekidni tok, muzička invencija, liturgija, ritual…

Stalno u pokretu između kontemplacije i strasti, melanholije i žara, tihog jecaja i voluminoznog urlika – Kejhanovo kamanče i Erdalova baglama disali su kao jedan organizam, a da se umetnici možda nijednom nisu međusobno pogledali.

Čudesan preplet tradicija i inovacija, te čaroban spoj Irana i Turske, u kom i same tradicije ovih zemalja postaju Jedno…

Kakav kraj, a i nije bio kraj! Jer, prava završnica festivala Pocket Globe desila se sutradan, u Kulturnoj stanici Svilara, na Kejhanovom predavanju o muzici Irana. To je bilo treće i poslednje festivalsko predavanje, kojem su prethodili slični događaji u Maloj sali Pozorišta mladih. Jusra Mansur i Bris Botan, članovi benda Bab L’ Bluz, govorili su (11.11) o muzici etničke grupe Gnava i ulozi žene u muzici Maroka, dok je Damir Imamović (12.11) pričao o sazu i mestu ovog instrumenta u kulturnom nasleđu Sarajeva i BiH.

Osim toga, bend Bab L’ Bluz je imao još jednu, naročitu aktivnost, kada je (11.11) na Petrovaradinskoj tvrđavi poveo novosadske muzičare ritmičnim stazama svoje radionice-sesije.

Kada se sve završilo, i kada smo umorni i zadovoljni krenuli da se vraćamo kućama – Voja na bajsu, a mi u autu – u glavi nam je brujao žagor oduševljenja, pohvala i zahvalnosti, kojim nas je tih dana darivala publika. Zbog nje ćemo i nastaviti da vrtimo u šaci džepni globus. Ideje se gomilaju na papiru, a rernu smo već uključili „na 1”. Program drugog festivala Pocket Globe se lagano promišlja.

 

This site is registered on wpml.org as a development site.