Od pustinjskog bluza do flamenka: „Todo Mundo 2023”

Od pustinjskog bluza do flamenka: „Todo Mundo 2023”

Jedanaesti festival Todo Mundo donosi pet koncerata, di-džej nastup i međunarodnu konferenciju. Biće održan u Beogradu, od 21. do 23. septembra 2023.

. . .

Prelaz iz leta u jesen, u glavnom gradu Srbije, biće i ove godine obeležen festivalom Todo Mundo, i to koncertima na dve lokacije i međunarodnom konferencijom. Programski, dani su koncipirani i imenovani kao: „Razmrdavanje”, „Gradske priče” i „European Folk Day”.

Već smo navikli da na ovom festivalu redovno slušamo bisere muzike sveta (world music), iz krajeva koji su pre novog doba umreženog internetom bili nazivani „egzotičnim”. Ove godine, glavna zvezda festivala je Vje Farka Ture (Vieux Farka Touré) iz Malija, umetnik koji uveliko nastupa na svim kontinentima, sa aktuelnom turnejom u trajanju od preko šest meseci, pri čemu su već rasprodati koncerti u Engleskoj zakazani za maj 2024. Magazin „Rolling Stone” je pet zvezdica dodelio najnovijem Vjeovom albumu „Les Racines” (Koreni), još jednom sjajnom izdanku tzv. pustinjskog bluza.

Sin legendarnog malijskog muzičara Alija Farke Turea, Vje će otvoriti jedanaesti Todo Mundo festival nastupom u Zappa Bazi, u četvrtak, 21. septembra. Nakon koncerta njegovog trija, publiku će dodatno razmrdati jedan od najangažovanijih domaćih di-džejeva u krugu onih koji su inspirisani etno zvukom – DJ Killo Killo (Vojislav Malešev) iz Novog Sada. Njegov set će obuhvatiti afrobit, etiopski džez, kao i nove, moderne teme inspirisane Afrikom.

Preostale dve večeri biće održane u Jevrejskom kulturnom centru Oneg Šabat, 22. i 23. septembra. Veče „Gradske priče” otvoriće bečki kvartet harmonika Belofour, čija je muzika inspirisana kako samim Bečom, tako i Balkanom, tangom, klasičnom i džez muzikom, donoseći vrhunsku umetnosti, virtuoznost i zabavu!

Biće to njihov premijerni nastup u Srbiji, što važi i za koncerte ostalih stranih umetnika na ovogodišnjem festivalu, pri čemu je u nekim slučajevima reč o premijerama u regionu.

Jedna od svakako najpopularnijih „egzotičnih” muzika je flamenko iz Španije, odakle nam stalno stižu neka nova imena, izvođači i autori. Na festivalu Todo Mundo će svoj pristup flamenku i drugim hispanskim i latinoameričkim žanrovima predstaviti duo pevačice Albe Karmone (Carmona) i gitariste Hesusa Gerera (Jesús Guerrero), koji će nam ujedno pokazati zašto u Evropi raste interesovanje za njihov duo.

Plesni karakter muzike jeste očigledno obeležje ovogodišnjeg Todo Munda. To važi i za poslednje veče, tokom kog se festival priključuje proslavi „Evropskog dana narodne umetnosti” (European Folk Day), zvanično vezanoj baš za 23. septembar i to počev od ove godine. Zahvaljujući programu treće večeri festivala, nazvane upravo „European Folk Day”, Beograd je upisan i na tu evropsku mapu!

Obeležavanje „Evropskog dana narodne umetnosti” biće započeto međunarodnom konferencijom „Tradicija danas, u muzici sveta”, koja će biti održana u RTS Klubu – Galerijskom prostoru Radio Beograda počev od 11 sati, a okončano koncertima u večernjim časovima.

Među brojnim sjajnim etno grupama iz Mađarske, sastav Erdőfű je skrenuo pažnju izuzetnim albumima objavljenim u protekle tri godine, koncertima i vrlo posećenim tanchaz-večerima, a nedavno je nominovan za nagradu „Najbolja nova grupa Evrope”, po izboru predstavnika nekoliko festivala okupljenih oko projekta „UpBeat”.

Još iskusniji, a u svetskim okvirima mnogo poznatiji jeste poljski sastav Janusz Prusinowsky Kompania, koji na sličan način pristupa folklornoj tradiciji, autentično i osvežavajuće. Vođa sastava Januš Prušinovski jedan je od vodećih istraživača i promotera poljske izvorne muzike, ali i istaknuti violinista.

Kompaktan i ekskluzivan, program jedanaestog festivala Todo Mundo omogućiće domaćoj publici istinsko uživanje u koncertima vrhunskih, priznatih muzičara raznolikih umetničkih izraza.

Cena pojedinačne ulaznice iznosi 1.500 dinara za prvo veče (21. septembar) odnosno po 1.000 dinara za drugo i treće veče (22. i 23. septembar). Cena festivalskog kompleta iznosi 3.000 dinara. Za prvo veče, pojedinačne ulaznice je moguće kupiti u Zappa Baru (Kralja Petra 41) i preko sajta Tickets.rs, dok je komplet, kao i pojedinačne ulaznice za drugo i treće veče moguće nabaviti isključivo preko sajta Tickets.rs. Ulaznice se mogu kupiti i na samom ulazu, pre početka svake večeri.

Organizator festivala Todo Mundo je Udruženje Ring Ring u saradnji sa Muzičkim informativnim centrom Srbije. Festival su podržali: Ministarstvo kulture, Grad Beograd, Sounds of Europe/Kreativna Evropa, Ambasada Španije, Collegium Hungaricum Beograd, Austrijski kulturni forum, Instytut Adama Mickiewicza i RTS/Radio Beograd 3.

 

Vje Farka Ture prvi put u Beogradu: Festival „Todo Mundo”

Vje Farka Ture prvi put u Beogradu: Festival „Todo Mundo”

Veliko ime muzike Malija, Vje Farka Ture prvi put će nastupiti u Srbiji, i to na otvaranju 11. world music festivala Todo Mundo u Beogradu, u klubu Zappa Baza, 21. septembra 2023. godine.

. . .

Nije lako biti sin svetski priznatog muzičara, naročito ako postoji žar da se ide putevima očeve profesije. Takva sudbina je zadesila Vjea Farku Turea (Vieux Farka Touré), gitaristu, pevača i kompozitora iz Malija koji sa puno uspeha gradi međunarodnu karijeru, istovremeno pomerajući granice tradicionalne muzike Zapadne Afrike i duboko poštujući nasleđe, te umetnički izraz svog oca, velikana muzike Malija, Alija Farke Turea (1939 – 2006).

Na sreću svih ljubitelja world muzike i, posebno, pustinjskog bluza, Vje Farka Ture (1981) nije u mladosti poslušao oca, već se po uzoru na njega, u tajnosti okrenuo muzici i gitari, posvećeno vežbajući i ubrzano napredujući. Sve je leglo na svoje mesto, tako da je Ali čak bio gost na sinovljevom debi-albumu „Vieux Farka Touré” (2006), praveći neke od svojih poslednjih snimaka pred kraj života.

U narednim godinama, nanizaće se još pet Vjeovih solo studijskih albuma: „Fondo” (2009), „The Secret” (2011), „Mon Pays” (2013), „Samba” (2017) i najnoviji „Les Racines” (2022) koji donosi Vjeovo ponovno duboko uvezivanje sa tradicijom songajske muzike sa severa Malija.

Ova žudnja za korenima i istorijom rezultirala je nizom od deset autorskih kompozicija, izvedenih na tradicionalnim i modernim instrumentima, usmerenih na raznovrsne teme kakve su međusobno razumevanje i zajedništvo ljudi, privrženost i vernost, te ljubav prema porodici.

Mada je Vje Farka Ture na sebe skrenuo pažnju najpre kao izvanredan gitarista – stekavši na muzičkoj sceni prigodnu odrednicu „Saharski Hendriks” – on se ubrzo razvio u kompletnog muzičara, koga krase i prepoznatljivi vokal kao i nadahnut kompozitorski rad.

Stalno je na turnejama i u zanimljivim saradnjama, a kao posebno atraktivno mesto u karijeri izdvaja se njegov nastup na svečanom otvaranju Svetskog prvenstva u fudbalu u Južnoafričkoj Republici (2010).

vje farka ture

Vje Farka Ture (foto: Kiss Diouara)

Muzika Malija je godinama veoma popularna širom sveta, pa tako i u Srbiji. Beogradska publika je do sada imala prilike da uživo sluša sastave i umetnike kao što su Tinariwen, Tamikrest, Baseku Kujate, Habib Koate, Afel Bokum, Tartit, Balake Sisoko…

U ovaj fascinantan spisak upisaće se i Vje Farka Ture, koji će 21. septembra u beogradskom klubu Zappa Baza nastupiti sa svojim triom, u kom su i Adama Kone (bubnjevi i kalabaš) i Maršal Henri (bas gitara).

Nakon koncerta tria Vjea Farke Turea svoj set će imati DJ Killo Killo, poznato ime domaće scene, koji je najavio da će u svom prigodnom setu najviše pažnje posvetiti upravo muzici Afrike.

Ulaznice je moguće nabaviti u klubu Zappa Bar (Kralja Petra 41), kao i preko sajta tickets.rs po ceni od 1500 dinara. Komplet ulaznica za ceo festival (5 koncerata i 1 di-džej set), moguće je nabaviti po ceni od 3000 dinara preko sajta tickets.rs.

Organizator koncerta Vjea Farke Turea, kao i celog festivala „Todo Mundo” je Udruženje „Ring Ring”. Koncert se ostvaruje uz podršku Grada Beograda.

Linkovi:

Vje Farka Ture Veb-sajt ǀ VFT Facebook ǀ VFT Instagram ǀ VFT YouTube ǀ Todo Mundo Program 2023

 

 

Mlađi no ikad: O „Ring Ring-u 2023”

Mlađi no ikad: O „Ring Ring-u 2023”

Dvadeset sedmi Ring Ring, međunarodni festival nove muzike, održan je u Beogradu, u Jevrejskom kulturnom centru Oneg Šabat i Studiju 6 Radio Beograda, od 17. do 21. maja 2023. godine.

. . .

Već dugi niz godina, festival Ring Ring otpočinje sa pripremama svog sledećeg izdanja i pre nego što se prethodno završilo. Prosto je – u svetu ima mnogo dobre muzike i sjajnih muzičara, a kako ih ne možemo sve smestiti u jednu godinu, čak i da nam je na raspolaganju ogroman budžet, podrazumeva se da ćemo nešto ostaviti i za sledeću godinu. Ili za onu posle nje…

Još tokom pripreme festivala 2022. godine, došli smo na ideju da naredne, 2023, fokus bude na mladima, na novoj generaciji improvizatora. Da li se pod mladima zvanično podrazumevaju oni ispod 40 ili ispod 35, bilo je jedno od manje bitnih pitanja.

Već tada je, poslednjeg dana 26. festivala dogovoren nastup sastava koji je ove godine otvorio 27. festival: trio TiTiTi iz Slovenije sa našom pijanistkinjom Marinom Džukljev. Marina se istog dana vratila iz Cerkna, gde je, na nama bratskom festivalu, prvi put nastupala sa ovim triom (koji je inače nekoliko dana pre toga nastupio u beogradskom klubu Ciglana, pred nas 12 entuzijasta u publici).

Kako to već život ume šaljivo da izdiktira, upravo je ovaj, prvi dogovoreni koncert ostvaren na samom otvaranju ovogodišnjeg festivala, dok je koncert kojim je 27. Ring Ring zatvoren – duo trubača Leonela Kaplana i Franca Haucingera – poslednji dogovoren i to tačno tri dana pred početak festivala i samo sedam dana pre nego što je koncert održan! Da, i to je moguće u zemlji Srbiji.

No, ovo je tek deo priče o festivalu koji ima vatrene poklonike među muzičarima, organizatorima festivala, ali i među onima koji ga pomažu, kao što su strani kulturni centri u Srbiji, a sve više i domaće institucije koje imaju mogućnost da festival finansijski podrže.

Ono što nas čini posebno zadovoljnim je to što se publika širi. Prostor u Jevrejskoj 16 odavno nije bio tako pun na festivalskim večerima. Ove godine je čak bilo sastava potpuno nepoznatih, ne samo našoj, već i evropskoj publici, ali je parter sale ipak bio ispunjen sve do samih ulaznih vrata.

Žar u publici se mogao osetiti već prilikom objavljivanja poziva da se zainteresovani prijave za koncert otvaranja u Studiju 6 Radio Beograda, gde se ulaz ne naplaćuje, ali zbog ograničenog broja mesta postoji obaveza prijavljivanja unapred. Nikada se još nije desilo da se proces prijavljivanja tako brzo obustavi… Da je moglo, čini se da bi tamo došlo bar još 50 ljudi.

Šta je razlog ovako povećanom interesovanju, to je posebna tema za izučavanje, ali festival sa tradicijom je i ove godine privukao publiku iz Kanade, Rusije, Nemačke, Hrvatske, Italije… Dodatno zanimljiva jeste činjenica da u samo mesec dana nakon održavanja festivala Ring Ring, u Srbiji će biti održane još tri manifestacije (dve u Beogradu, jedna u Novom Sadu), koje će dobrim delom imati program kakav bi pasovao i našem festivalu, pri čemu su neki od umetnika već gostovali na Ring Ring-u ranijih godina.

Tragedije koje su potresle Srbiju početkom maja, sve su nas paralisale. Suze, kamen u grlu… A festival je trebalo da počne za manje od dve nedelje. Uz sve teškoće, svesni da ima ljudi čija je bol nemerljivo veća, oprezno i uz pažljivu i nenapadnu kampanju došli smo do tog otvaranja, 17. maja.

Treći program Radio Beograda je odavno već mesto slobode i novih ideja, kao i otvorenog poziva za saradnju. Ring Ring je od 2013. godine sa svojim programima i koncertima prisutan u Studiju 6, tako posebnom mestu za muzičare i slušaoce/gledaoce. A kad je još u pitanju nešto što festival promoviše od samih početaka – saradnja domaćih i stranih umetnika, i kad je ta saradnja tako uspela – onda nam je to obezbedilo nove količine entuzijazma za ostatak festivala.

Od drugog dana je sve bilo preseljeno na lokaciju koju publika i mi, organizatori, najviše volimo, jer to jeste pravi dom Ring Ring festivala – Jevrejska 16, sada Jevrejski kulturni centar Oneg Šabat.

Čak je i promena ton majstora prošla bez problema, kašnjenja ili bilo kakvih primedbi. Kad iz hola čujete graju ispred zgrade i kad se hodnik popuni poznatim i novim facama koji strpljivo čekaju da kupe karte, jasno vam je da publika dobro zna gde i zašto dolazi. Ne znajući uvek kakva će muzika da je dočeka, ona otvorena, puna poverenja, ipak dolazi.

Te druge večeri, 18. maja, na bini se pojavio austrijski trio /kry koji iza sebe ima samo jedan album i neveliki broj nastupa van Austrije, a nakon njih, kvartet pod nazivom IRK Performing Reflection, nastupio je onako kako i publika najviše voli – akustično, sa poda sale, u bliskom kontaktu sa auditorijumom.

Ime benda IRK Performing Reflection malo govori. Oni koji su radi da čačkaju po netu, mogli su naći da sastav predvodi mladi hrvatski kontrabasista Ivar Roban Križić, koji živi u Beču, baš kao i tri četvrtine njegovog sastava. Ivar je dobio prliku da ove godine nastupi na tri festivala, zahvaljujući platformi EFFEA, koja je namenjena podršci i promociji mladih evropskih umetnika. Sastav je, u nešto širem izdanju, u aprilu nastupio na Muzičkom Bijenalu u Zagrebu, a nakon Ring Ring-a sledi im i nastup na festivalu 80 Degrees – Laboratory for Innovative Art u Sofiji, u julu.

Za Udruženje Ring Ring, koje organizuje istoimeni festival, ovo je bila odlična prilika za učešće u još jednom evropskom projektu, te za saradnju sa drugim velikim i značajnim festivalima, ali i za upoznavanje novih, mladih, izuzetno kreativnih umetnika. Jedan od njih, trubač Nikola Vuković iz Beograda, godinama je sakriven od naše pažnje zbog studija u Gracu i džeziranja u Beču. I za nas i za njega, ovo je bila prilika za otvaranje novih mogućnosti za saradnju.

Priključenje platformi EFFEA i uvršćavanje nastupa IRK Performing Reflection u program 27. Ring Ring-a bio je možda i naš potez godine.

Za treće veče smo znali da će biti odlično posećeno, jer u grad stiže jedan od heroja Ring Ring-a, Otomo Jošihide (Yoshihide), koji je već više puta nastupao na festivalu i čiji se koncerti sa grupom Ground Zero (1997) i Sačiko Em i Tošimaruom Nakamurom (2000) još uvek prepričavaju.

Ovaj put, a sve u skladu sa osnovnom idejom ovogodišnjeg festivala, Otomo je došao sa mladim saksofonistom i improvizatorom Krisom Piciokosom (Chris Pitsiokos), koji živi i radi u Berlinu. Na Piciokosa su nam skrenuli pažnju Marina Džukljev, koja sve češće boravi u Berlinu, gde svira i snima sa tamošnjim muzičarima, kao i jedan naš „specijalni savetnik” iz Berlina, koji redovno odlazi na koncerte ovakve, ringringovske muzike.

Znali smo da će taj drugi koncert te večeri, 19. maja, biti na nivou visokih očekivanja domaće publike, međutim nedoumicu u vezi sa prvim koncertom izazvao je najpre protest „Srbija protiv nasilja”, koji je tokom popodneva okupio u Beogradu 60.000 ljudi, pa je postojala bojazan da nakon protesta neće svi uspeti da stignu na početak večeri, na nastup Trija Jespera Nordberga. Ovaj sastav nije nikada ranije nastupao van Švedske i Danske, a njegova dva mlađa člana su donekle znana domaćoj publici samo po saradnji sa nekim našim romskim muzičarima.

Uprkos svemu, sala je bila dupke puna, a fenomenalna reakcija publike je ponela trio, čiji je debi album objavljen dva dana pre nastupa, tako da im je koncert na Ring Ring-u bio prva prilika za promociju.

Onda je usledio očekivani zvučni i vizuelni udar – Piciokos i Jošihide. Uzbudljivo ih je slušati, ali i posmatrati sve moguće načine na koje proizvode zvuke. Otomo na gramofonima – pa to nismo u Beogradu gledali čak 23 godine! „Ring Ring style”…

Iako je po pretprodaji karata izgledalo da će subota biti najslabije posećen dan, ipak je to bila samo varka. Jer, publika na Ring Ring rado dolazi, a karte često kupuje na licu mesta. Pritom, svako prethodno uspešno veče pojačava kod posetioca želju da dođe i na sledeći koncert.

Jedna od ideja koja nas vodi od samih početaka je podrška domaćim muzičarima, promocija domaće scene, kao i saradnja sa drugim lokalnim projektima, inicijativama i organizacijama. Jedan takav projekat, koji postoji nekoliko godina i uglavnom vezan za klub Ciglana, jeste Muzika iz unutrašnosti. Ovaj otvoreni projekat/sastav/inicijativu, koju predvode Bratislav Radovanović i Branislav Radojković, inače stalni posetioci festivala Ring Ring, zaslužio je poziv, kako zbog muzičkog kvaliteta, tako i zbog upornosti i entuzijazma da se kroz saradnju sa domaćim muzičarima stvori što šira baza za dalji razvoj scene savremene i improvizovane muzike u Srbiji.

Dodatno pojačani Ring Ring veteranom, Aleksandrom Acom Škorićem, čija evropska reputacija daleko prevazilazi njegov status u domovini, Muzika iz unutrašnjosti je pretposlednje večeri Ring Ring-a, 20. maja, privukla veliki broj poštovalaca, prijatelja i znatiželjnika koji su hteli da otkriju šta se nalazi iza ovako neobičnog naziva. A krije se furiozna fri džez energija, u kojoj su srce i duša na tanjiru. Sekstet je zvučao vruće do usijanja, uz oduševljenje u publici. Viktor Kiš, beogradski viuzuelni umetnik, priključio se sa tranzistorom, na kojem se šetao po skalama i zvucima.

Potom su se u sredinu sale postavili Tomas Len (Thomas Lehn) i Markus Šmikler (Marcus Schmickler) sa svojim sintisajzerima. Publika se smestila tik uz njih, na brzinu formiravši imrovizovane koncentrične krugove, a zvučna kvadrofona postavka je predstavljala dodatnu atrakciju

Zanimljivo je da je Len samo prvi put – sa triom Konk Pack, 2002 – svirao na bini, a svaki sledeći put (a bilo ih je tri do sada) uvek na podu iste dvorane.

Atmosfera u holu i ispred zgrade je opet bila kao u godinama pre privremenog preseljenja Ring Ring-a u SKC: komentarišu se koncerti, košarka, protesti, evociraju se uspomene na ranije festivale, kupuju diskovi…

Kad je kupovina u pitanju, najveći merčendajz ikada na festivalu imali su PoiL Ueda, na poslednjoj večeri 27. izdanja, 21. maja. Diskovi, ploče, majice, suveniri – pravi, „profi” pristup. U skladu sa time je išla i prodaja. Ali, prodaje ne bi bilo u toj meri da koncert nije bio fenomenalan. Neverovatna kombinacija francuskog alternativnog rok sastava i japanske oralne tradicije očito je veoma atraktivna, a nakon uspešnog nastupa na WOMEX-u prošle godine, ovaj kvintet je u dosadašnjem delu turneje 2023. nastupio na nekoliko festivala na dva kontinenta.

I onda, na kraju, desio se koncert koji je na samo tri dana pre početka festivala bio označavan kao „Last Minute koncert”. Kada ne znate budžet do početka festivala, organizacija može da izgleda kao alhemija. Ali, ovim poslom se ipak bavimo nekoliko decenija… Ideja nikad dosta, a ni sjajnih muzičara ne manjka. Naročito onih koji žele da nastupe na festivalu. Franc Haucinger (Franz Hautzinger) nekoliko meseci ranije je izrazio želju da u godini u kojoj slavi 60. rođendan nastupi u Beogradu. Sigurno nije očekivao da će poziv s naše strane izgledati ovako:

(Nedelja, 14. maj 2023)

„Hello Franz, are you available to perform at the festival next Sunday? We are unsure about the budget, but we’re hoping to have you play alongside Leonel Kaplan, the Argentinian trumpet player who lives here. You met him before, but you two haven’t played together yet, right?”

Nakon nekoliko minuta, dovoljnih da proveri svaj kalendar, Franc je odgovorio: „Yes, I am coming! Can you fly me the day before?”

Tako je i to bilo dogovoreno. Imali smo svetsku premijeru za zatvaranje festivala, dva sjajna muzičara. Druženje sa njima prethodne večeri je bilo divno, a tek koncert… Ili je to bio performans? Opet akustično i opet na sredini sale. Kakav završetak festivala!

 

Uvek drugačiji, svež i intrigantan: 27. „Ring Ring”

Uvek drugačiji, svež i intrigantan: 27. „Ring Ring”

Dvadeset sedmi Ring Ring, međunarodni festival nove muzike, biće održan u Beogradu, u Jevrejskom kulturnom centru Oneg Šabat i Studiju 6 Radio Beograda, od 17. do 21. maja 2023. godine.

. . .

Festival Ring Ring nastavlja putem kojim se kreće od 1996. godine, predstavljajući prostor i vreme za savremenu, drugačiju i nekonvencionalnu muziku. Pred kraj svoje treće decenije života, kao i rada na obogaćivanju kulturnog života Srbije retkim sadržajima, dvadeset sedmi Ring Ring donosi puno novih, svežih ideja i aktuelnosti iz sveta.

Program 27. izdanja festivala će obuhvatiti devet koncerata domaćih i stranih muzičara, te različitih saradnji i projekata. Nastupiće umetnici iz Nemačke, Japana, Danske, Slovenije, SAD, Irana, Hrvatske, Švedske, Holandije, Austrije, Srbije i Francuske, a među njima neki od veterana evropske i svetske scene improvizovane, eksperimentalne, fri-džez i avangardne akustične, elektronske i akustično-elektronske muzike, poput Otoma Jošihidea ili Tomasa Lena, koji su i sami već nastupali na festivalu Ring Ring u okviru drugih sastava i projekata.

Festival će ugostiti i izvrsne muzičare mlađe generacije, koji tek razvijaju svoju karijeru ili se, pak, pojavljuju u nekim potpuno novim projektima. U ovakve sastave sa mahom mlađim umetnicima (neki i ispod 30 godina starosti) spadaju: TiTiTi, /kry, IRK Performing Reflection, te Jesper Nordberg Trio koji će na dan početka 27. Ring Ring-a objaviti svoj debi-album „TRIO”.

Koncert mladog hrvatskg umetnika Ivara Robana Križića i njegovog sastava IRK Performing Reflection ostvaruje se kroz projekat EFFEA, još jedan evropski projekat u koji je Udruženje Ring Ring uključeno.

Mladim generacijama pripada i Kris Piciokos, koga ćemo slušati u duu sa tri decenije starijim Otomom.

Osim što svojoj publici omogućava da uživo sluša predstavnike savremene muzike iz raznih krajeva sveta, Ring Ring uvek daje lep prostor i domaćim izvođačima. Ovoga puta, slušaćemo sastav Muzika iz unutrašnjosti, koji je u poslednje dve godine brusio umetnički izraz redovnim nastupima u poznatom beogradskom klubu Ciglana. Takođe, po četvrti put na festivalu slušaćemo srpsku pijanistkinju Marinu Džukljev, sve priznatije ime na međunarodnoj sceni, sada u uzbudljivoj saradnji sa slovenačkim triom TiTiTi.

Saradnje su upravo jedna od karakteristika festivala Ring Ring, kako one ad hoc, tako i neke sasvim sveže, ali i one dugotrajne, kakvu ćemo slušati 20. maja na koncertu Tomasa Lena i Markusa Šmiklera, analogno-digitalnog elektronskog dua koji je aktivan od prvog susreta, 1998. godine, pri čemu obojica umetnika neguju i svoje brojne druge, zasebne projekte.

Možda najintrigantija saradnja koja će obeležiti ovogodišnji program predstavlja spoj eksperimentalnog rok benda PoiL i umetnice Đunko Ueda, čuvene interpretatorke japanske srednjovekovne epike uz instrument satsuma biva, te budističke vokalne tradicije šomjo. Francusko-japanski projekat PoiL Ueda iznedrio je početkom marta istoimeni album, niže koncerte širom sveta i privlači sve veću pažnju publike, medija i organizatora festivala.

Cena ulaznice za pojedinačno veče (od 18. do 21. maja) iznosi 800 dinara. Cena festivalskog kompleta je 2.800 dinara. Ulaz na prvo veče (17. maj) je slobodan i podrazumeva prijavljivanje unapred radi stavljanja na spisak. Ulaznice je moguće kupiti putem sajta Tickets.rs.

Festival organizuju Udruženje Ring Ring i Muzički informativni centar Srbije, a podršku pružaju: Grad Beograd, EFFEA/Evropska unija, Gete institut, Austrijski kulturni forum, Zavod Sploh, Jevrejski kulturni centar „Oneg Šabat” i RTS/Radio Beograd 3.

. . .

PROGRAM

17. maj, 20:30, Studio 6 Radio Beograda

TiTiTi feat. Marina Džukljev

18. maj, 20:00, Jevrejski kulturni centar

/kry / IRK Performing Reflection

19. maj, 20:00, Jevrejski kulturni centar

Jesper Nordberg Trio / Otomo Yoshihide & Chris Pitsiokos

20. maj, 20:00, Jevrejski kulturni centar

Muzika iz unutrašnjosti / Thomas Lehn & Marcus Schmickler

21. maj, 20:00, Jevrejski kulturni centar

PoiL Ueda / Last minute koncert

 

EFFEA

EFFEA

Udruženje Ring Ring je u 2023. godini bilo partner u projektu saradnje, koja je kroz Fond evropskih festivala za mlade umetnike – EFFEA podrazumevala seriju nastupa Ivara Robana Križića i njegovog sastava. Drugi u nizu koncerata održan je na 27. festivalu Ring Ring, u Jevrejskom kulturnom centru u Beogradu, 18. maja 2023. godine.

. . .

Fond evropskih festivala za mlade umetnike – EFFEA (European Festivals Fund for Emerging Artists) predstavlja inicijativu Udruženja evropskih festivala (European Festivals Association) čiji je cilj pružanje podrške mladim umetnicima u pravcu razvoja njihove međunarodne karijere i to kroz nastupe na festivalima. Time ovaj Fond ujedno promoviše i međunarodnu međufestivalsku saradnju.

Prvi javni poziv fonda EFFEA bio je otvoren 2022. godine. Već tada je dogovorena saradnja tri evropska festivala nove muzike na planu pružanja podrške umetničkom projektu/konceptu/sastavu IRK Performing Reflection mladog hrvatskog umetnika Ivara Robana Križića (Zagreb, 1990).

Zahvaljujući dobijenoj podršci, Ivar Roban Križić je sa svojim sastavom (različito koncipiranim u zavisnosti od prilike) ostvario seriju od tri koncerta, nastupivši najpre 17. aprila 2023. na Zagrebačkom muzičkom bijenalu, zatim 18. maja na 27. Ring Ring-u u Beogradu, a potom i na festivalu 180° – Laboratory for Innovative Art u Sofiji, Bugarska, 24. jula.

U Beogradu, IRK Performing Reflection je nastupio kao kvartet muzičara iz Hrvatske, Srbije, Slovenije i Austrije: Ivar Roban Križić (kontrabas), Nikola Vuković (truba), Bojan Krhlanko (bubnjevi, udaraljke, elektronika) i Tomas Gril (Thomas Grill; elektronika).

ivar roban križić ring ring

Ivan Roban Križić / IRK Performing Reflection, Beograd, Ring Ring Festival, 2023 (foto: Duško Vukić)

 

Nagrada festivala „Budapest Ritmo” u ruke porodici iz Srbije

Nagrada festivala „Budapest Ritmo” u ruke porodici iz Srbije

Priznatim kulturnim radnicima iz Srbije, Bojanu Đorđeviću i Mariji Vitas dodeljeno je prestižno priznanje Budapest Ritmo Award. Nagrada je uručena 13. aprila 2023, u glavnom gradu Mađarske, na čuvenom world music festivalu Budapest Ritmo.

. . .

Svoje prvo izdanje, festival Budapest Ritmo imao je 2016. godine. Reč je o manifestaciji koju sa puno uspeha i ambicija vodi i razvija udruženje Hangvető, poznato po mnogim kvalitetnim evropskim projektima, između ostalog i po višegodišnjem projektu „MOST – The Bridge For Balkan Music”.

Ovaj nadaleko čuveni projekat (2020 – 2023) učinio je balkansku world music scenu značajno vidljivijom i pomogao je brojnim umetnicima, festivalima, koncertnim prostorima i muzičkim ekspertima na podizanju svog rada na viši nivo, davši im ozbiljan „vetar u leđa”. Neka od imena iz Srbije koja su dobila podršku „MOST”-a su: Naked, Rodjenice, Shira utfila, Lenhart Tapes, Alice in WonderBand, Etnofest, Todo Mundo, Zeman Fest, Malomfesztivál, Kvaka 22…

Sam festival Budapest Ritmo, koji je od 12 – 15. aprila 2023. imao osmo izdanje, svake godine nudi raskošan program sastavljen od koncerata, konferencija, filmskih projekcija i drugih pratećih aktivnosti, u koje spada i dodela nagrade „Budapest Ritmo Award” istaknutim pojedincima, za njihov značajan doprinos world music sceni.

Dosadašnji dobitnici su: Ben Mandelson (2017), Simon Broughton (2018), Hilde Björkum (2019) i Helen Sildna (2022). Listi su se ove godine, kao peti dobitnici nagrade, priključili kulturni radnici iz Srbije, Bojan Đorđević i Marija Vitas, životni i profesionalni partneri.

Nagradu su, simbolično, primili zajedno sa svojom ćerkom, maloletnom M. Đ, koja je od prve godine života redovno prisutna na festivalima širom Evrope, pa tako i na skoro svim dosadašnjim izdanjima festivala Budapest Ritmo.

Bojan Đorđević i Marija Vitas nagrađeni su za svoj predani, dugogodišnji rad na world music sceni, koji podrazumeva i kontinuiranu promociju tradicionalne muzike, kulturnog nasleđa i world music scene Srbije i Balkana.

Njihov rad je veoma razgranat i obuhvata različite aktivnosti: magazin Etnoumlje, emisija Disco 3000 (Radio Beograd 3), world music festivali Todo Mundo (Beograd) i Pocket Globe (Novi Sad), festival Ring Ring (Beograd), Muzički informativni centar Srbije, World Music asocijacija Srbije, pisanja o muzici za razne domaće i strane medije, terenski rad, Balkan World Music Chart, projekti u vidu muzičkih albuma i knjiga, promocija umetnika u inostranstvu itd.

Priznanje „Budapest Ritmo Award” uručeno im je 13. aprila 2023, na drugoj festivalskoj večeri, u popularnom budimpeštanskom klubu Szimpla Kert, u prisustvu brojnih delegata festivala Budapest Ritmo, muzičara, novinara i predstavnika udruženja Hangvető.

 

EFFEA: Udruženje Ring Ring u još jednom evropskom projektu

EFFEA: Udruženje Ring Ring u još jednom evropskom projektu

Pored aktuelnog projekta Sounds of Europe, Udruženje Ring Ring je nedavno postalo partner u još jednom evropskom projektu – EFFEA. Zahvaljujući drugopomenutom projektu, na 27. festivalu Ring Ring biće ostvaren koncert hrvatskog umetnika Ivara Robana Križića i njegovog međunarodnog sastava. Koncert će biti održan u Jevrejskom kulturnom centru u Beogradu, 18. maja 2023. godine.

. . .

Veliki broj međunarodnih projekata je u poslednjih petnaest godina ostvaren uz posebne programe Evropske unije za podršku kulturi, saradnji i razmeni. Naše Udruženje Ring Ring je u periodu od 2010 do 2016. godine učestvovalo u dva takva projekta (Phonart i Euterpe). Od prošle godine, Udruženje je partner u četvorogodišnjem projektu „Sounds of Europe”, a ove godine smo se priključili i projektu EFFEA.

Neko je, očigledno jako dobro razumeo koliko je kultura važna, pa se stoga, u poslednje vreme stalno osmišljavaju novi programi za podršku kulturi i mobilnosti umetnika. Jedan od takvih projekata je EFFEA (European Festivals Fund for Emerging Artists), osmišljen da podrži mlade umetnike, ali i saradnju među festivalima.

Prednosti ovog programa su njegova učestalost, brže odlučivanje centra u Briselu, manji i operativniji budžeti, fokusiranost na jednog umetnika ili grupu…

U realizaciji projekta EFFEA u ovom, konkretnom slučaju, sarađivaće tri evropska festivala, tri ugledne manifestacije kada je reč o novoj muzici, elektronici, elektroakustici i avangardnom džezu: Muzički Biennale Zagreb (Hrvatska), zatim 180° – Laboratory for Innovative Art (Bugarska) i naš festival Ring Ring.

Ideja partnerstva ovog dela programa EFFEA jeste da se podrži projekat mladog hrvatskog kompozitora i kontrabasiste Ivara Robana Križića, pod nazivom IRK Performing Reflection.

Ovaj tridesetdvogodišnji umetnik predstaviće svoj projekat najpre u Hrvatskoj, u Zagrebu (17. april), zatim u Srbiji, u Beogradu (18. maj) i na kraju u Bugarskoj, u Sofiji (jul).

U Beogradu, IRK Performing Reflection će nastupiti u sastavu: Ivar Roban Križić (kontrabas), Nikola Vuković (truba), Bojan Krhlanko (bubnjevi, udaraljke, elektronika) i Thomas Grill (elektronika).

U pitanju je međunarodna ekipa, sastavljena od muzičara iz Hrvatske, Srbije, Slovenije i Austrije. Poslednjepomenuta zemlja, koja umetnicima redovno pruža veliku podršku, jeste i mesto susreta članova projekta IRK Performing Reflection. Sam Ivar Roban Križić trenutno pohađa doktorske studije u Beču, na Univerzitetu za muziku i izvođačke umetnosti.

Ivar je 2021. svoj debitantski album „Sound” objavio za „Cantus d.o.o.”, a na albumu sarađuje i trubač Nikola Vuković. Ono što bi moglo da se izvuče kao osnovna karakteristika Ivarovog umetničkog delovanja jesu zvuk i improvizacija, čak možda i bez tog „i”.

„I glazbenik-improvizator i slušatelj trebaju po strani ostaviti prethodno oblikovane estetičke sudove i institucionalizirane oblike znanja u pokušaju dosezanja prolaznog stanja postojanja, gotovo ritualnog povezivanja s podsvjesnim elementima koji otvaraju put improviziranom izražavanju” – naglašava Ivar – „U tom smislu improvizacija otkriva otvorenost prema drugosti, izvanjštenje i kontinuiranu samotranscendenciju. Kroz ovaj proces u stalnoj smo komunikaciji sa samima sobom, tradicijom naših predaka i napretkom naših suvremenika. Zvukovi koji nastaju kao rezultat tih interakcija ispunjavaju posebnu potrebu koja nadilazi posve glazbeno: osjećaj prigode i s njim povezana ritualna funkcija pokušaj su stvaranja mikrokozmosa”.

Nastup sastava IRK Performing Reflection, na 27. izdanju festivala Ring Ring, biće održan 18. maja 2023, u Jevrejskom kulturnom centru, od 20 sati. Informacije o ulaznicama za ovo veče kao i za ceo festival biće naknadno objavljene.

 

Novo doba je počelo: O uspehu prvog festivala „Pocket Globe”

Novo doba je počelo: O uspehu prvog festivala „Pocket Globe”

Prvi world music festival Pocket Globe održan je u Novom Sadu, od 10. do 13. novembra 2022. godine. Program je obuhvatio šest koncerata, tri predavanja i jednu radionicu-sesiju. Pocket Globe bio je deo programskog luka Druga? Evropa projekta Novi Sad – Evropska prestonica kulture.

. . .

Da li najzad ulazimo u novo doba? Ono u kojem je kod domaće publike (i medija) konačno podignuta svest o postojanju world music žanra i, još više, o njegovoj posebnosti i zanimljivosti koju uvek treba doživeti. I u kojem se ne diže hajp samo kada dođe Mariza.

Mi iz Udruženja Ring Ring, koje se bavi nekolikim festivalima, primetili smo već krajem septembra naznake tog novog doba, kada je deseti Todo Mundo – taj često uz ozbiljne napore nošeni world music festival – počeo čak mesec dana unapred da prodaje po koju kartu ili komplet ulaznica, kada je potom privukao ne samo naše pasionirane pratioce, nego i neka potpuno nova lica i, što je najvažnije, okupio je puno mladih, o čemu godinama maštamo.

I, dok se na primeru ovogodišnjeg Todo Munda sve još uvek naslućivalo, prvo izdanje novosadskog world music festivala Pocket Globe dalo nam je punu potvrdu.

Sve tri koncertne večeri bile su odlično posećene, sa dominacijom mlađe publike, a jako lep odziv je krasio i tri predavanja, ne samo u vidu broja ljudi u sali nego i u pogledu njihove aktivnosti, radoznalosti i ljubopitljivosti.

Mediji su takođe pokazali širokogrudost prema nama. Različiti i brojni mediji – radio, TV, štampane novine, internet – dali su prostor najavi festivalskog programa, kao i intervjuima sa umetnicima (ovo poslednje se odnosi na Etnoumlje, Nedeljnik, Kulturni dodatak u Politici, Danas, VisitNoviSad i NsHronika). U svemu tome imali smo veliku logističku podršku tima okupljenog oko projekta „Novi Sad – Evropska prestonica kulture”, naročito u domenu komunikacija i marketinga. Jer, ne zaboravimo, Pocket Globe je bio deo programskog luka „Druga? Evropa” projekta EPK NS!

Dodajmo da je Pocket Globe imao i svoju after-priču u medijima, takođe važnu, ali nažalost sve ređu danas, a to su reportaže, kritike, prikazi. Nikola Glavinić je o celom festivalu govorio za Radio Beograd 2 i pisao za magazin Etnoumlje, dok je Ivana Jovanović izveštavala o svakoj večeri posebno za portal Remix Press.

Medijskoj podršci prethodi ona ključna – finansijka. Osim kroz Fondaciju 2022, koja je bila naš glavni oslonac, festival je dobio pomoć i od Grada Novog Sada, zatim kroz evropski projekat Sounds of Europe (čiji je partner Udruženje Ring Ring), kao i Francuski institut u Srbiji (za nastup Bab L’ Bluz). U čitavoj realizaciji festivala, na svoj način nas je podržao i krug predivnih volontera, na čiju smo raznoliku pomoć u svakom trenutku mogli da računamo.

Ko smo to, ustvari, mi, u slučaju festivala Pocket Globe? Tu osnovnu festivalsku organizacionu ćeliju činila su tri elementa, jedan iz Novog Sada i dva iz Beograda: Vojislav Malešev, Bojan Đorđević i Marija Vitas. Funkcionisali smo kao jedan i napravili čvrstu bazu za buduće aktivnosti pune volje i entuzijazma, a u kojima ćemo se radovati i mogućim proširenjima tima. Verovatno je da je na dobar odziv publike uticalo i Vojino vešto vođenje istoimenog ciklusa koncerata, počev od jeseni 2019. godine, čiji je svojevrsni prirodni nastavak festival Pocket Globe.

Najvažnija stvar za organizatora festivala je sama muzika, koju – bar bi tako uvek trebalo da bude – voli, prati, poznaje i za kojom gori. Naša velika ispunjenost pozitivnim emocijama tokom festivala i po završetku istog, bila je podstaknuta najpre fantastičnim koncertima, od kojih su neki u istoj večeri napravili ludo dobar hemijski spoj, zbog kojeg se organizatorima zadovoljno i pomalo gordo smeši brk.

Takvo je bilo drugo veče, održano 11. novembra u Pozorištu mladih. Istina je da je kiparski trio Monsieur Doumani razvalio sam po sebi, kao što je i marokansko-francuski kvartet Bab L’ Bluz na svoj način potom oduvao (i dalje traje neformalno, uzaludno glasanje oko toga koji je bend bio bolji), ali povrh svega toga, oni su se pokazali kao fantastičan niz!

Oba sastava krase moćan zvuk, energičnost i rok psihodelija, što na Pocket Globe-u, istina, nije imalo adekvatnog partnera u prostoru Pozorišta predviđenom za sedenje. Ipak, publika je bila toliko ushićena da je ka bini slala snažne impulse ravne onima kod posetilaca koji stoje, plešu i skaču.

A sve je počelo nekako svečano, jer takav je prostor Novosadske sinagoge. Pred tim večernjim ritualom, 10. novembra, povukla se i kišna pretnja, što je ljude unapred osokolilo da nakon prijatnog, sunčanog, hladnojesenjeg dana, provedu i veče van kuće. Ovakve vremenske prilike će, na našu radost, pratiti ceo festival. Jer, druga najvažnija stvar za organizatora festivala (u Srbiji) jeste upravo vreme… Ne voli naš narod kišu, a ni vetar, a ni…

U Sinagogi je prvo zasijao Damir Imamović sa svojim trijom Singer of Tales. Spontan, izražajnog glasa, odlično probranog repertoara, Damir je plenio interpretacijom neprolazno popularnih sevdalinki i ponekog svog autorskog bisera, bez mrve patetike. On je čovek ovog milenijuma, a sa osvešćenim, zrelim i autentičnim pogledom ka tradiciji. Na koncert Damira, Derje Tirkana i Žige Goloba, lepo se nadovezao Boris Kovač sa svojim New Ritual Ensemble-om i koloritnim, putenim aranžmanima kompozicija iz raznih Kovačevih faza, jako privlačnim za slušanje.

Iako je nešto manji sastav Borisa Kovača imao nastup samo dva meseca ranije u okviru programa NS EPK, novosadska publika je očigledno uvek rada da uživo čuje ovog unikatnog umetnika.

Treće koncertno veče, kao i drugo, odigralo se u Pozorištu mladih, privukavši najveći broj Beograđana, kojih je inače bilo i na prethodnim večerima, ali i na predavanjima. To samo pokazuje da zažarena publika ne odustaje pred većim brojem kilometara koje valja preći do tačke muzičkog ključanja. I nisu svi iz Beograda došli kolima!

Veče je otvorio domaći sastav Shira utfila, koji je sada već potpuno sazreo u osveženom lajn-apu, čemu su doprinos dali pevačica Branislava Podrumac i pijanista/klavijaturista Aleksandar Jovanović Šljuka. Vrlo postepeno su pravili emotivnu, dinamičku i ritmičku gradaciju, da bi do kraja potpuno razgalili publiku sve pokretljivijom i strastvenijom interpretacijom sefardskih ljubavnih pesama.

Organizatorski tim je bio ponosan svojom julskom odlukom da upravo Shira utfila bude izabrana da nastupi na festivalu Pocket Globe, nakon konkursa „Serbian Globe”, koji smo u maju bili otvorili za domaće umetnike.

Raspoloženje je dovedeno do usijanja. Gotovo sa tremom iščekivali smo nastup Kejhana Kalhora i Erdala Erzindžana. A onda smo dobili nešto što je prevazišlo očekivanja. Bio je to jednoipočasovni, neprekidni tok, muzička invencija, liturgija, ritual…

Stalno u pokretu između kontemplacije i strasti, melanholije i žara, tihog jecaja i voluminoznog urlika – Kejhanovo kamanče i Erdalova baglama disali su kao jedan organizam, a da se umetnici možda nijednom nisu međusobno pogledali.

Čudesan preplet tradicija i inovacija, te čaroban spoj Irana i Turske, u kom i same tradicije ovih zemalja postaju Jedno…

Kakav kraj, a i nije bio kraj! Jer, prava završnica festivala Pocket Globe desila se sutradan, u Kulturnoj stanici Svilara, na Kejhanovom predavanju o muzici Irana. To je bilo treće i poslednje festivalsko predavanje, kojem su prethodili slični događaji u Maloj sali Pozorišta mladih. Jusra Mansur i Bris Botan, članovi benda Bab L’ Bluz, govorili su (11.11) o muzici etničke grupe Gnava i ulozi žene u muzici Maroka, dok je Damir Imamović (12.11) pričao o sazu i mestu ovog instrumenta u kulturnom nasleđu Sarajeva i BiH.

Osim toga, bend Bab L’ Bluz je imao još jednu, naročitu aktivnost, kada je (11.11) na Petrovaradinskoj tvrđavi poveo novosadske muzičare ritmičnim stazama svoje radionice-sesije.

Kada se sve završilo, i kada smo umorni i zadovoljni krenuli da se vraćamo kućama – Voja na bajsu, a mi u autu – u glavi nam je brujao žagor oduševljenja, pohvala i zahvalnosti, kojim nas je tih dana darivala publika. Zbog nje ćemo i nastaviti da vrtimo u šaci džepni globus. Ideje se gomilaju na papiru, a rernu smo već uključili „na 1”. Program drugog festivala Pocket Globe se lagano promišlja.

 

Nesvakidašnje i atraktivno: „Pocket Globe”

Nesvakidašnje i atraktivno: „Pocket Globe”

Prvo izdanje world music festivala Pocket Globe biće održano u Novom Sadu, na tri lokacije, od 10. do 13. novembra 2022. godine, u okviru programa Novi Sad – Evropska prestonica kulture.

. . .

Porodica world music festivala u Srbiji ove godine dobija novog člana. Manifestacija Pocket Globe otpočinje svoj život, i to u Novom Sadu – gradu kome je upravo ovakav festival nedostajao, ali u kom su do sada ostvareni brojni, važni koraci u jačanju world music scene Srbije i promovisanju ovog muzičkog poližanra.

Tako i sam festival Pocket Globe predstavlja organski produžetak istoimenog ciklusa world music koncerata, koji su održavani u „Kulturnoj stanici Eđšeg” počev od septembra 2019. godine.

Festival Pocket Globe organizuje Udruženje Ring Ring, u saradnji sa Muzičkim informativnim centrom Srbije, uz podršku projekta „Novi Sad – Evropska prestonica kulture”, čiji jeste sastavni deo, i to u sklopu programskog luka „Druga? Evropa”.

– „Veoma nam je drago to što smo deo EPK-a! Ne treba zaboraviti činjenicu da čitav niz događaja, koji se realizuje od prošlog do narednog januara, krasi i bogata ponuda izvanrednih world music koncerata, tako da se festival Pocket Globe ispostavlja kao svojevrsna world music kruna svih tih događaja povezanih istim žanrom” – kaže Bojan Đorđević, umetnički direktor festivala.

Šest koncerata i tri predavanja čine program prvog Pocket Globe-a. Tokom tri koncertne večeri (Novosadska sinagoga / Pozorište mladih), nastupiće muzičari iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Slovenije, Maroka, Francuske, Turske, Irana i Kipra, donoseći tradicionalnije ili modernije izraze raznolikih muzičkih predela.

Premijerno u Srbiji, i to na samom početku festivala, imaćemo priliku da slušamo hvaljeni aktuelni projekat „Singer of Tales” Damira Imamovića (10.11), koji je umetniku doneo nekoliko cenjenih evropskih nagrada. Takođe, publika u Srbiji će prvi put moći uživo da sluša marokansko-francusku atrakciju, bend Bab L’ Bluz (11.11), koji zvučno nasleđe Maroka kombinuje sa rokom, psihodelijom, bluzom, ali i društveno osvešćenim temama.

Iste večeri, prvi put u Novom Sadu, doživećemo i posve drugačiju mešavinu tradicije (Kipra), roka i psihodelije na nastupu sve popularnijeg kiparskog trija Monsieur Doumani. U toku je njihova planetarna koncertna promocija najnovijeg albuma „Pissourin”.

Koncertni deo festivala Pocket Globe će biti i zaokružen jednom premijerom u Srbiji, koja izaziva možda i najveću pažnju, s obzirom na to da je reč o Kejhanu Kalhoru, vrhunskom poznavaocu muzike Irana i vanserijskom sviraču kamančea, drevnog persijskog instrumenta. Kejhanu, koji je pored ostalog dobitnik prestižnog priznanja „WOMEX Artist Award” (2019), na sceni će se (12.11) pridružiti još jedan izuzetan umetnik i njegov dugogodišnji saradnik i prijatelj, Erdal Erzindžan, svirač na baglami.

Osim ove četiri premijere, u koncertni program festivala ulaze i dva, na svoj način retka i primamljiva događaja. Novosadski New Ritual Ensemble Borisa Kovača (10.11), u takvom obliku i muzičkom konceptu ne možemo često da čujemo. Neponovljiva, opojna atmosfera koju gradi muziciranje ovog Borisovog sastava, bila je tek nagoveštena na Svečanom otvaranju Evropske prestonice kulture, 13. januara.

Još jedan domaći sastav, beogradski bend Shira utfila, koji u 2022. obeležava 22 godine postojanja, izabran je da nastupi na Pocket Globe-u kroz festivalski konkurs „Serbian Globe”. Ovi izuzetni interpretatori sefardskog nasleđa, okupljeni u multinacionalni i multikonfesionalni bend, nastupiće pred novosadskom publikom nakon više od deset godina, a naglasak će biti na devetom albumu „Las amores sefaradis”.

Pored glavnog, koncertnog programa, Pocket Globe donosi i tri predavanja (Pozorište mladih / Kulturna stanica Svilara), koja će održati neki od muzičara. Članovi benda Bab L’ Bluz, Jusra Mansur i Bris Botan (11.11) govoriće o muzici etničke grupe Gnava, ulozi žene u muzici Maroka, rušenju stereotipa i društvenom pokretu Nayda. Damir Imamović će svoje predavanje (12.11) fokusirati na saz i mesto ovog instrumenta u muzičkoj istoriji Sarajeva. Ta tema, kojom se već duže vreme bavi, biće uskoro pretočena u knjigu.

Sam kraj festivala Pocket Globe (13.11) biće obeležen upravo još jednim vrednim predavanjem, na kom će nas Kejhan Kalhor upoznati sa muzikom Irana, uz poseban osvrt na pojam radif i njegovu važnost u improvizaciji.

Ulaz na predavanja je besplatan, dok cena ulaznice za svako koncertno veče iznosi 800 dinara u pretprodaji, a na dan koncerata 1000 dinara. Karte za prvo veče se mogu nabaviti preko sajta Gigs Tix, a za drugo i treće veče na blagajni Pozorišta mladih, uz mogućnost onlajn rezervacije.

Festival Pocket Globe podržali su: Novi Sad – Evropska prestonica kulture, Grad Novi Sad, Sounds of Europe / Kreativna Evropa i Francuski institut u Srbiji.

 

This site is registered on wpml.org as a development site.