Trinaesto muzičko osvežavanje: „Todo Mundo Festival 2025”

Trinaesto muzičko osvežavanje: „Todo Mundo Festival 2025”

Festival „Todo Mundo” ostvaruje svoje trinaesto izdanje, donoseći šest muzički raznovrsnih koncerata, koji će biti održani na tri beogradske lokacije, 25, 27. i 28. septembra 2025. godine.

. . .

Krajem septembra, beogradski koncertni život će ponovo biti obogaćen neuobičajenim zvukovima, koji imaju korene u različitim kulturnim nasleđima. Trinaesti festival „Todo Mundo” doneće nastupe sasvim različitih muzičkih i energetskih osobina, objedinjene kišobran-terminom „world music” ili „globalna muzika” (što je poslednjih godina sve češća odrednica u evropskim krugovima).

Tokom tri festivalske večeri, publika će imati retku priliku da čuje neke od zapaženih aktera na savremenoj svetskoj sceni, te da se bliže upozna sa muzikom nadahnutom tradicijom raznolikih regija, poput Štajerske, Sredozemlja, Zapadne Afrike, Srednje Evrope, Turske…

Kao i svake godine, program festivala je zasnovan uglavnom na projektima koje publika u Beogradu i Srbiji prethodno nije imala priliku da čuje. Tako će trinaesto izdanje obeležiti pet srpskih premijera (neke su i regionalne), od ukupno šest koncerata.

Prva festivalska lokacija je Ložionica (Ulica ideja 2), centar kreativnih industrija i inovacija, gde će se 25. septembra predstaviti najpre Jakob Štajnkelner, austrijski harmonikaš, specijalizovan za zvuk, tehniku i izraz dijatonske štajerske harmonike. Osim što je izvrstan instrumentalista, Jakob je i autor muzike koju izvodi, a pored izvođaštva, profesionalno se bavi muzikoterapijom, te radom sa ljudima sa posebnim potrebama.

Nakon njegovog solo koncerta, slušaćemo kvartet Tamala, sastavljen od senegalskih i belgijskih muzičara. Motor grupe je Mola Sila, pevač i svirač na nizu instrumenata koje sam pravi. Pored njega, glavni doprinos zvuku Zapada Afrike pruža Bau Sisoko, virtuoz na kori. Druga dvojica (belgijskih) muzičara, Olivje Vander Baovede (usna harmonika) i Vauter Vandenabele (violina), ugrađuju drugačije „jezike” u ovu osvežavajuću, umereno pulsirajuću i neodoljivu muziku.

Drugo veče „Todo Mundo”-a, nakon „day off”-petka, biće održano u subotu, 27. septembra u Češkom centru (Svetozara Markovića 79). Holandsko-tursko-italijanski AVA Trio stvara složen zvučni svet, baziran na džezu, improvizaciji i makamima, koji sastav rado definiše kao mediteranska avangarda. Trio čine muzičke erudite i virtuozi: Đuzepe Doronco (bariton saksofon), Esat Ekindžiolu (kontrabas) i Pino Bazile (udaraljke sa okvirom i kupafon).

Češki sekstet Tomáš Kočko & ORCHESTR zaokružiće ovo veče izmeštanjem iz opojno-ritmičnog Mediterana u Srednju Evropu, u muzički milje koji je čvrst, energičan i sirov, sa jakim uticajem češke tradicije provučene kroz rok-filter. Publika će moći da se prepusti energiji i lepoti moćnih glasova i bogatom instrumentarijumu. A možda će i zaigrati uz bend!

Igranje će biti neizostavna aktivnost na završnici festivala, u nedelju, 28. septembra, u klubu Karmakoma. Iz Mađarske dolazi kvintet Nasip Kısmet, koji kombinuje anadolsku tradicionalnu lirsku poeziju sa prepletima ritmike i melodike psihodeličnog roka i džeza. Noseći stubovi benda su brat i sestra Arif Erdem Odžak (gitara, glas) i Derja Odžak (glas), a prepoznatljivosti zvuka doprinose i mađarski džez muzičari, David Sege (bubnjevi), Danijel Mešter (saksofon, klarinet) i Marton Eged (bas gitara).

Na samom kraju, trinaesti „Todo Mundo” upriličiće žurku, uz gosta iz Francuske. Di-džej Click je dobro poznat publici u Srbiji, budući da je nastupao nekoliko puta do sada, na „Kustendorfu”, „Exit”-u i u Guči. Neuhvatljivog izraza i velike muzičke otvorenosti, DJ Click se kreće po žanrovima tehno-trajbal, Balkan-bits, tropikal-bejs, elektro-džez, trip-hop itd. U svojoj karijeri bavi se i remiksima, te saradnjama sa velikim imenima, kao što su Manu Čao, Watcha Clan, Mahala Raï Banda, La Caravane Passe i mnogi drugi.

Cena ulaznice iznosi 1.200 dinara za pojedinačno veče. Cena festivalskog kompleta iznosi 3.000 dinara. Ulaznice je moguće nabaviti preko sajta i na prodajnim mestima Tickets.rs ili putem imejla: todomundofestival@gmail.com.

Organizator festivala „Todo Mundo” je Udruženje „Ring Ring” u saradnji sa Muzičkim informativnim centrom Srbije. Festival su podržali: Sounds of Europe, UpBeat, Collegium Hungaricum, Češki centar Beograd, Ministarstvo kulture Češke, Austrijski kulturni forum Beograd, Francuski institut u Srbiji, Ložionica, Karmakoma i magazin Etnoumlje.

. . .

🔗  Kompletan program „Todo Mundo 2025” na početnoj stranici festivala

🔗  Facebook Događaj „Todo Mundo Festival 2025”

🔗  YouTube:   Jakob Štajnkelner   ǀ   Tamala   ǀ   AVA Trio   ǀ   Tomáš Kočko & ORCHESTR   ǀ

Nasip Kısmet  ǀ   DJ Click

🔗  Tickets.rs


 

„Play it!” – Jačanje saradnje u muzičkoj industriji

„Play it!” – Jačanje saradnje u muzičkoj industriji

Tri srpska udruženja u kulturi, World Music Asocijacija Srbije, Muzički informativni centar Srbije i Ring Ring ponosno najavljuju početak realizacije projekta „Play it!” (Zasviraj!), usmerenog na jačanje saradnje u muzičkoj industriji i pokretanje pozitivnih promena. Projekat se ostvaruje od avgusta 2025, do jula 2026. godine.

. . .

Projekat „Play it! – Strengthening cooperation in music industry to make a change” razvijen je u skladu sa principima i ciljevima UNESCO-ve Konvencije o zaštiti i promovisanju raznolikosti kulturnih izraza iz 2005. godine.

Noseća ideja projekta jeste podsticanje strateškog planiranja razvoja muzičke industrije u Srbiji kroz povezivanje njenih različitih aktera: muzičara, dizajnera zvuka, producenata, izdavačkih kuća, distributera, organizatora koncerata i festivala, muzičkih kritičara i novinara, donosioca odluka na lokalnom, pokrajinskom i republičkom nivou…

Naglašavajući potrebu za otvorenim i inkluzivnim sistemom muzičke industrije, projekat će biti otvoren za pripadnike različitih sektora, bez obzira na pol, uzrast, etničko poreklo, invaliditet, stepen iskustva u studijskom i koncertnom angažovanju i slično.

Projektom je obuhvaćeno šest vrsta aktivnosti: ankete, fokus grupe, konferencija, radionice, koncertni nastupi i portal.

Anketa „Šta sve treba znati o muzičkoj industriji u Srbiji?” pomoći će nam da spoznamo jake strane domaće muzičke industrije, kao i njene ključne slabosti. Rasvetlićemo dobre mogućnosti, ali i pretnje sistematičnom unapređenju muzičkog stvaralaštva u Srbiji. Razmotrićemo načine uspostavljanja dugoročnih partnerstava. I, konačno, putem ankete ćemo utvrditi koje informacije moraju biti dostupne na onlajn portalu „Play it!”. Anketa će biti ostvarena sa gorepomenutim akterima u muzičkoj industriji koji će podeliti svoja dragocena praktična iskustva.

Anketa „Šta nam treba? Muzika!” uključiće građane Srbije, sa ciljem upoznavanja njihovih sklonosti i navika u konzumaciji muzike. Šta je ono što građani smatraju potrebnim da bi aktivnije učestvovali u muzičkom životu, proširili sopstvene vidike i razvili svoja interesovanja? – jedno je od važnih tema ove ankete.

Fokus grupe imaće oblik razgovora sa predstavnicima različitih segmenata muzičke industrije, uključujući mlade i neafirmisane muzičare, muzičare sa invaliditetom, tonce početnike i slično.

Konferencija „Strateški pravci i prioriteti razvoja muzičke industrije u Srbiji” okupiće stručnjake i profesionalce oko nekoliko glavnih tema: 1) Čemu nas uče iskustva aktera i kako ona korespondiraju sa potrebama građana/publike?; 2) Kako muzička industrija u Srbiji može biti inkluzivna?; 3) Koncerti u dnevnim sobama i dvorištima kao inovativni pristup u podsticanju mladih i neafirmisanih muzičara uključujući muzičare sa invaliditetom i pripadnike/ce nacionalnih manjina; 4) Kako jačati mreže i strateška partnerstva?

Radionice „Nastupamo zajedno!” biće namenjene mladim i neafirmisanim muzičarima i toncima, a slično je i sa koncertnim nastupima, koji će opet udružiti snage, i to mladih, neafirmisanih muzičara i mladih tonaca.

Jedna od aktivnosti i ujedno jedan od najtransparentnijih rezultata projekta je onlajn platforma „Play It!”, koja će omogućiti povezivanje aktera i udruživanje snaga za otvorenu i inkluzivnu muzičku industriju Srbije. Muzičko informativni centar Srbije (MICS) ima zadatak da dugoročno administrira i tehnološki razvija ovu platformu. Portal će biti dostupan javnosti od 30. decembra ove godine.

Projekat je podržan od strane UNESCO-vog Međunarodnog fonda za kulturnu raznolikost (UNESCO IFCD Fund).

. . .

🔗  Play it!:  Facebook   ǀ   Instagram   ǀ   YouTube


 

Jedna lična priča o „Ring Ring”-u

Jedna lična priča o „Ring Ring”-u

Pred nama je Skočina priča o festivalu Ring Ring i koncertu japanskog kvinteta ONJQ održanom na završnici 29. festivalskog izdanja, u klubu Karmakoma, 25. maja 2025. Tekst je preuzet sa Skočinog Fejsbuk profila.

. . .

Znate one trenutke u životu kada u sebi bukvalno osetite da se menjate? Nema ih mnogo i zato su mnogo veliki. Meni se jedan takav desio baš u ovo vreme pre 28 godina. Tada su mi se otvorila vrata celog jednog novog sveta. Ušao sam krišom i hodajući na prstima počeo da razgledam. Toliko toga u tom svetu nisam razumeo, ali sam samo tako znao da mi se mnogo dopada. I da je mnogo moj.

Prošle su gotovo tri decenije, a ja sam i dalje u tom svetu. Volim ga još više nego onda, a bogu hvala i mnogo bolje razumem. I ne hodam više krišom, već sedim u udobnoj fotelji i sa velikim osmehom gledam klince koji zbunjeno ulaze na ista ona vrata. Sve je to mnogo lepo onomad opevala Džoni Mičel u „Cirlcle Game”, ali i Rolling Stones u „As Tears Go By”.

 

 

Imao sam devetnaest godina i ništa nisam znao ni o čemu. Ali, i tada sam mnogo voleo muziku. Na radiju sam čuo da u Beograd dolazi neki japanski džez bend, na neki festival u čijem podnaslovu je pisalo „nova muzika”. Kada imaš devetnaest, za tebe je sve novo. Kupio sam kartu i otišao u Kulturni centar „Rex” u Jevrejskoj ulici. Bend koji je svirao zvao se Ground Zero. Posle tog koncerta ništa u mom životu nije bilo isto.

Na bini je bilo desetak muzičara, svirali su mešavinu džeza, tradicionalne japanske muzike, avangarde, pa čak i popa, ali na potpuno jedinstven način, na Njihov način, sa velikim početnim slovom.

Duvači su režali, gitare vilenele, japanski instrumenti su japanisali, a moje srce je lupalo kao ludo.

 

 

Bend je predvodio gitarista Otomo Jošihide (Yoshihide). U „Rex” sam ušao kao jedan čovek, izašao kao drugi. Nikad pre, a vala ni posle, ni na jednom koncertu nisam osetio takvu provalu svega. Reči zaista jesu moje igračke, ali ne umem da pronađem prave da bih opisao to osećanje.

Sve se to desilo na festivalu „Ring Ring” na kome sam tada bio prvi put. Posle sam odlazio svake godine. Taj kraj maja u „Rex”-u je bila jedna od najlepših tradicija u mom životu. One zelene krošnje u Jevrejskoj su za mene oduvek imale posebno značenje. Mnogo divne muzike i divnih bendova sam otkrio tamo.

U ovoj zemlji za mene nikada nije postojala dilema koji festival je najbolji. „Exit”? Daj, nemojte me zajebavati.

 

 

Vođa te grupe Ground Zero je posle sa raznim muzičarima svirao mnogo puta na „Ring Ring”-u. Ukupno sedam, od čega sam ga gledao pet puta. Uvek je bilo lepo, ali nikad ni približno kao krajem maja 1997. A taj njegov sedmi dolazak se desio sinoć, na 29. festivalu „Ring Ring”. Toliko godina je prošlo od onog koncerta koji mi je promenio život, ali od svih kasnijih dolazaka u Beograd, Otomo me nikad nije doveo bliže tom osećaju nego sinoć.

Otomo Yoshihide’s New Jazz Quintet su sinoć u klubu „Karmakoma” zatvorili ovogodišnji „Ring Ring”. U pitanju je bend kog je Otomo osnovao neposredno posle raspada Ground Zero, krajem devedesetih. Ako ste se nekad pitali kako bi se muzički preneo onaj doživljaj „orgazma”, jedan od odgovora ste mogli pronaći na njihovom sinoćnjem koncertu.

Tišina, buka, dahtanje, režanje, cviljenje, lomljenje i bajkovite melodije natopljene znojem iz svakodnevnog života ispunile su klub kraj Dunava.

 

 

Čuli smo „Lonely Woman” Orneta Kolmana, ali i „Eureku” Džima O’Rurka (koji je jedan od najvećih muzičara u mom životu već četvrt veka). Obe u potpuno iščašenoj Otomo-verziji. Žmarci su mi preplavili telo. A kada je počela „Eureka”, moj prijatelj sa kojim sam bio na koncertu Ground Zero, na koga je koncert delovao isto kao na mene, samo je prišao i poljubio me u obraz. Istih smo godina, obojica obožavamo Džima i obojica smo postali drugi ljudi posle onog koncerta iz 1997.

Ako bih morao sinoćni koncert da smestim samo u jednu reč, ona bi bila emocija. Kada vam oči zasuze na koncertu japanskog avangardnog džez benda, znate da je nešto mnogo veliko posredi.

Želim i javno da se zahvalim Bojanu Đorđeviću što je pre skoro tri decenije napravio „Ring Ring”, festival koji je uneo tone sreće u moj život, a to nastavlja da radi i dalje. Za mene stvarno ne postoji važniji muzički festival u ovoj nesrećnoj zemlji.

 

 

Te 1997. sam imao devetnaest godina. Da nije bilo tog koncerta Ground Zero, danas bih imao 47. Ali, bilo ga je. I pored milion divnih stvari koje je taj koncert uradio za mene, jedna od najvažnijih je što je uspeo da zaustavi vreme, pa vam sve ovo piše neko ko ima mnogo manje od 47. To može samo muzika.

. . .

PRISETIMO SE PROGRAMA 29. FESTIVALA „RING RING”

23. maj, Studio 6 Radio Beograda

Marina Džukljev & dieb13 (Srbija/Austrija)

24. maj, Jevrejski kulturni centar

Pavel Fajt (Češka)

Visente/Dajkman/Škorić/Radojković (Portugalija/SAD/Srbija)

25. maj, Klub Karmakoma

Oliver Štajdle & Kris Piciokos (Nemačka)

ONJQ (Japan)

. . .

🔗  Ring Ring FestivalVebsajt   ǀ   YouTube   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram

🔗  Vladimir Skočajić Skoča:  Facebook   ǀ   Patreon


 

Izmena u programu 29. „Ring Ring”-a

Izmena u programu 29. „Ring Ring”-a

Umesto Trija Šik/Hoker Flaten/Štajdle, treće večeri 29. festivala Ring Ring, u nedelju, 25. maja 2025, slušaćemo duo Oliver Štajdle i Kris Piciokos.

. . .

Umesto balkanske premijere Trija Šik/Hoker Flaten/Štajdle, na početku treće večeri 29. „Ring Ring”-a slušaćemo svetsku premijeru: duo Olivera Štajdlea (bubnjevi) i Krisa Piciokosa (saksofon).

Dešavaju se takve stvari… Kada organizujete festival, uvek morate biti spremni na rizik i neprijatna iznenađenja. Tako se, nažalost, dešava i da se neki koncert otkaže u poslednjem trenutku. Međutim, sasvim se retko dešava da isti umetnik dva godine zaredom otkaže nastup zbog ozbiljnih zdravstvenih problema. Upravo to se desilo Ignacu Šiku, koji je i na 28. „Ring Ring”-u trebalo da nastupi u triju sa Ingebrigtom Hoker Flatenom i Oliverom Štajdleom. Ipak, zdravlje mu se pogoršalo, pa smo taj koncert pomerili za 29. „Ring Ring”. Kad ono – ista situacija se ponovila.

Ignacu Šiku želimo brz i pun oporavak!

Tim Festivala „Ring Ring” je odmah našao rešenje i to uz ključnu savetodavnu i logističku pomoć prijatelja. Ovim putem želimo da se zahvalimo sjajnim Ringringovcima: Marini Džukljev i Marku Prokiću koji su nam i predložili da „isprobamo” duo Olivera Štajdlea i Krisa Piciokosa. Takođe, veliko hvala ide Gete-institutu koji je imao ogromno razumevanje i elastičnost u datoj situaciji.

Saksofonista, kompozitor i improvizator Kris Piciokos (Chris Pitsiokos) rođen je 1990. u Njujorku, ali već godinama živi u Berlinu. Domaća publika je imala priliku da ga sluša uživo na 27. „Ring Ring”-u. Reč je o koncertu sa Otomom Jošihideom (Yoshihide), održanom u Jevrejskom kulturnom centru, 19. maja 2023. godine. I, gle slučajnosti – na 29. „Ring Ring”-u, Piciokos i Jošihide će ponovo da dele scenu iste večeri, ali ovoga puta u različitim sastavima.

Vidimo se na ovoj večeri koju će ispuniti snažni fri-duh!

. . .

PROGRAM 29. FESTIVALA „RING RING”

23. maj, 20:30, Studio 6 Radio Beograda

Marina Džukljev & dieb13 (SRB/AUT)

24. maj, 19:30, Jevrejski kulturni centar

Pavel Fajt (CZE)

Visente/Dajkman/Škorić/Radojković (PRT/USA/SRB)

25. maj, 20:00, Klub Karmakoma

Oliver Štajdle & Kris Piciokos (DEU)

ONJQ (JPN)

. . .

🔗 Vebsajt:  Oliver Štajdle   ǀ   Kris Piciokos

🔗  Ring Ring FestivalVebsajt   ǀ   YouTube   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram

🔗  Fejsbuk događajRing Ring Festival 2025

🔗  Ulaznice24.05  ǀ  25.05

 


 

Festivalski zvižduk „Ring Ring”-a za 29. okupljanje ljubitelja „drugačije muzike”

Festivalski zvižduk „Ring Ring”-a za 29. okupljanje ljubitelja „drugačije muzike”

Dvadeset deveto izdanje jedinstvenog beogradskog festivala nove, eksperimentalne muzike, biće održano od 23. do 25. maja 2025, u Studiju 6 Radio Beograda, Jevrejskom kulturnom centru i klubu Karmakoma. Tokom tri izazovne muzičke večeri slušaćemo umetnike i bendove iz Norveške, Japana, Nemačke, Austrije, Portugalije, Češke, SAD i Srbije.

. . .

Najdugovečniji festival alternativne, eksperimentalne, fri-džez i impruv muzike u Srbiji, „Ring Ring” je od svojih početaka, 1996. godine, prolazio kroz razne periode, ostvarujući se u različitim okolnostima. Tako je ponekad imao raskošan program u trajanju i do sedam dana, a u nekim trenucima značajno svedeniju formu. Ipak, bez obzira na broj koncerata, „Ring Ring” je uvek insistirao na kvalitetnom, izazovnom i raznolikom sadržaju.

Upravo je takav 29. „Ring Ring”, koji će uprkos nezahvalnim okolnostima, biti održan u svom redovnom, majskom terminu, donoseći pet koncerata na radost obožavalaca „drugačije muzike”. Tokom tri koncertne večeri, koje će se odvijati u tri koncertna prostora u Beogradu, slušaćemo muzičare iz osam zemalja.

Pored ljubimaca domaće publike, među kojima su Otomo Jošihide, Luiš Visente i Marina Džukljev, na programu će se naći još neki stari poznanici, ali i nova imena vrhunske improvizovane i inovativne muzike, sa blagim ovogodišnjim naglaskom na fri-džez jeziku.

Festival otvara srpsko-austrijski duo koji čine MARINA DŽUKLJEV (klavir) i DIEB13 (gramofoni), dvoje umetnika čiji hvaljeni album „Štrudel” predstavlja plod saradnje na daljinu i sinhronog nastupa iz Novog Sada i Beča, u „kovid-oktobru” 2020. godine. Nastup, koji jeste balkanska premijera, zakazan je za petak, 23. maj, u Studiju 6, sa početkom u 20:30.

Ulaz na ovo veče je besplatan, uz obavezno prijavljivanje unapred, putem imejla: ringringfestival@gmail.com.

Drugo veče, subota, 24. maj, biće održano na slavnoj, „ringringovskoj” lokaciji, u Jevrejskom kulturnom centru „Oneg Šabat”. Češki perkusionista PAVEL FAJT, koji je na „Ring Ring”-u poslednji put nastupio 2012. kao član Trija Mie Zabelke, ovoga puta prikazaće bogatstvo i uzbudljivost svog solo-nastupa, donoseći na 29. „Ring Ring” još jednu balkansku premijeru.

Na koncertu koji će zatvoriti drugo veče, publika će imati priliku da prisustvuje svetskoj premijeri portugalsko-američko-srpskog kvarteta u sastavu: LUIŠ VISENTE (truba), DŽON DAJKMAN (saksofon), BRANISLAV RADOJKOVIĆ (kontrabas) i ALEKSANDAR ŠKORIĆ (bubnjevi). Biće to fri-džez vatromet istaknutih improvizatora.

Treće, završno veče, u nedelju, 25. maja u klubu Karmakoma, donosi najpre još jednu balkansku premijeru. Nemačko-norveški akustični trio koji čine IGNAC ŠIK (saksofon), INGEBRIGT HOKER FLATEN (kontrabas) i OLIVER ŠTAJDLE (bubnjevi) jeste sastav trojice legendarnih umetnika na savremenoj evropskoj sceni džeza, improvizovane i eksperimentalne muzike.

I, za sam kraj, među tolikim velikim imenima 29. „Ring Ring”-a, pred domaću publiku dolaze prave međunarodne zvezde, veterani na čijem čelu je čuveni japanski gitarista OTOMO JOŠIHIDE. Otomo je nekoliko puta gostovao na festivalu, a sada dolazi sa svojim priznatim japanskim kvintetom ONJQ (Otomo Yoshihide’s New Jazz Quintet), koji je počeo sa radom i promocijom energične fri-džez i eksperimentalne muzike još 1999. godine.

Biće ovo njihov prvi nastup u Srbiji i, kako se očekuje, izrazito ubedljiva završnica još jednog izdanja „Ring Ring”-a, festivala koji slavi nove zvuke, ljudsku kreativnost i zajedništvo u muzici!

Ulaznice za drugo veče (1200 dinara), kao i za treće veče (1700 dinara), moguće je nabaviti preko sajta tickets.rs i putem mejla: ringringfestival@gmail.com.

Festival su podržali: Austrijski kulturni forum Beograd, Gete-institut, Češki centar Beograd, Radio Beograd 3, Jevrejski kulturni centar „Oneg Šabat” i Klub „Karmakoma”. Organizator je Udruženje „Ring Ring” u saradnji sa MICS-om.

. . .

PROGRAM 29. FESTIVALA „RING RING”

23. maj, 20:30, Studio 6 Radio Beograda

Marina Džukljev & dieb13 (SRB/AUT)

24. maj, 19:30, Jevrejski kulturni centar

Pavel Fajt (CZE)

Visente/Dajkman/Škorić/Radojković (PRT/USA/SRB)

25. maj, 20:00, Klub Karmakoma

Šik/Hoker Flaten/Štajdle (DEU/NOR)

ONJQ (JPN)

. . .

🔗  Ring Ring FestivalVebsajt   ǀ   YouTube   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram

🔗  Fejsbuk događajRing Ring Festival 2025

🔗  Ulaznice24.05  ǀ  25.05 

 


 

Javni poziv: „Zvučni pejzaži Zapadnog Balkana”

Javni poziv: „Zvučni pejzaži Zapadnog Balkana”

Javni poziv umetnicima za učešće u ovogodišnjem regionalnom mentorskom programu „Zvučni pejzaži Zapadnog Balkana”, koji se odnosi na podsticaj umetničke kreativnosti i inovativnosti, otvoren je do 19. aprila 2025.

. . .

Sa zadovoljstvom objavljujemo otvoreni poziv za umetnike da učestvuju u regionalnom mentorskom programu „Zvučni pejzaži Zapadnog Balkana”! Ovaj program izgradnje kapaciteta otvoren je za muzičare, zvučne umetnike, producente i kulturne radnike.

Program će obuhvatiti radionice, terenske posete i mentorstvo, što će rezultirati jedinstvenim mini-projektima. Mentorstvo i podrška biće pruženi tokom celokupnog kreativnog procesa. Program će takođe omogućiti profesionalnu vidljivost u kontekstu različitih događaja koji će biti održani tokom njegovog trajanja.

Program će kulminirati finalnim događajem koji će proslaviti kreativnost i inovaciju, razvijane tokom programa, te pružiti platformu umetnicima da podele svoj rad sa širom publikom. Događaj će uključiti izložbu zvučnih projekata zajedno sa drugim rezultatima iz celokupnog projekta „Zvučni pejzaži Zapadnog Balkana”.

USLOVI ZA UČEŠĆE:

Ovaj otvoreni poziv je namenjen umetnicima svih predistorija i disciplina, posebno onima koji na inovativne i eksperimantalne načine rade sa zvukom. Umetnici treba da su dostupni i aktivni u procesu završavanja svojih mini-zvučnih projekata u vremenu predviđenom za finalni događaj, kao i da budu spremni da predstave svoj rad na izložbi.

Tražimo 12 umetnika koji će učestvovati u regionalnom mentorskom programu. Svi muzičari, zvučni umetnici, producenti i kulturni radnici pozvani su da se prijave, ako ispunjavaju sledeće kriterijume:

  • Prijavljeni mogu biti pojedinci ili predstavnici grupe;
  • Umetnici svih muzičko-žanrovskih izraza su dobrodošli da se prijave;
  • Da bi bili prihvaćeni za ovu priliku, prijavljeni moraju imati između 18 i 40 godina na dan kada je javni poziv objavljen;
  • Aplicirati mogu pojedinci ili predstavnici grupe iz zemalja Zapadnog Balkana.

OSTALE VAŽNE NAPOMENE:

  • Umetnici treba da budu zainteresovani za stvaranje projekata zasnovanih na zvuku koji su u skladu sa temama i ciljevima mentorskog programa;
  • Projekti treba da budu eksperimantalni, angažovani i izazovni, prikazujući mogućnosti zvuka kao umetničkog medijuma;
  • Zvučni radovi mogu istraživati inovativnu upotrebu tehnologije, kompoziciju, terenske snimke, zvučne pejzaže ili interaktivna audio iskustva;
  • Projekti treba da budu u formatu koji može biti prikazan ili izveden u galeriji ili na događaju;
  • Rezultat projekta mora biti zvučni uzorak koji će kasnije biti javno dostupan putem onlajn platforme;
  • Svi učesnici moraju lično prisustvovati radionicama u Mostaru i Beogradu.

KAKO SE PRIJAVITI:

Zainteresovani umetnici pozvani su da pošalju sledeće:

  • Kratku biografiju;
  • Portfolio ili primere prethodnog rada (linkovi do snimaka, videa ili bilo kog relevantnog formata) – maksimalno 3 dela;
  • Snimak ili video u kojem se umetnik predstavlja;
  • Kontakt informacije (imail, telefon).

ADMINISTRATIVNI DETALJI:

Svaki učesnik programa potpisuje ugovor sa relevantnom organizacijom, obavezujući se da stvori jedan mini-zvučni projekat i organizuje jedan događaj ili muzičku radionicu u svom gradu. Kao deo programa, učesnici će dobiti produkcijski honorar za pokriće povezanih troškova.

  • 60% produkcijskog honorara biće isplaćeno po potpisivanju ugovora;
  • Preostalih 40% biće isplaćeno po uspešnom završetku svih obaveza prema ugovoru;
  • Moguće je dogovoriti druge metode isplate.

KRATAK VREMENSKI OKVIR:

Mart Otvoreni poziv za učešće (13. mart – 19. april)
April Pregled prijava i selekcija (19. april – 24. april)
Finalna selekcija biće objavljena do 1. maja
Uvođenje i potpisivanje ugovora
Isplata pvih 60% produkcijskog honorara
Maj Početna radionica u Mostaru (10. maj – 12. maj)
Jun Onlajn 1:1 mentorska sesija i grupne diskusije: „Dokumentacija i arhiviranje muzike”
Jul Onlajn 1:1 mentorska sesija i grupne diskusije: „Samo-promocija i monetizacija”
Avgust Onlajn 1:1 mentorska sesija i grupne diskusije: „Terenski snimci i dizajn zvuka”
Septembar Onlajn 1:1 mentorska sesija i grupne diskusije: „Kraudfanding i grantovi”
Druga radionica u Beogradu (26. septembar – 28. septembar)
Oktobar Finalizacija kreativnih zvučnih projekata
Onlajn slušanje i povratne informacije mentora
Novembar Finalizacija kreativnih zvučnih projekata
Onlajn slušanje i povratne informacije mentora
Događaji sa angažovanjem zajednice
Decembar Događaji angažovanja zajednice (novembar – decembar)
Finalna izložba i premijera dokumentarca u Mostaru (6. decembar – 7. decembar)
Isplata finalnih 40% produkcijskog honorara

ROK ZA PRIJAVE: Subota, 19.04.2025.

Svi prijavni materijali i upiti mogu se slati na: soundscapesofthewesternbalkans@gmail.com.

Ako morate poslati velike fajlove putem imejla za prijavu, možete koristiti uslugu za deljenje fajlova kako biste osigurali da fajlovi budu lako dostupni bez preopterećenja Vašeg imejla.

Potvrdićemo prijem svih Vaših priloga. Nakon što dobijete potvrdu putem imejla, prijava se smatra prihvaćenom za pregled. Radujemo se otkrivanju inovativnih i inspirativnih zvučnih dela! Ne propustite priliku da budete deo ove jedinstvene prilike!

. . .

 

Pa, kako je zvučao taj ženski „glas” na festivalu „Pocket Globe 2024”?

Pa, kako je zvučao taj ženski „glas” na festivalu „Pocket Globe 2024”?

Treći festival „Pocket Globe” održan je u Novom Sadu, od 12. do 14. novembra 2024. godine, na nekoliko lokacija. Programom, koji je obuhvatio šest koncerata, radionicu i prezentaciju, bačen je fokus na žene – umetnice.

. . .

Prvo što želim da kažem, na samom početku članka, jeste to da nam nikad nisu teže pale završne pripreme i organizacija festivala „Pocket Globe”. Razlog je ozbiljan i mračan: jedanaest dana pre trećeg izdanja našeg festivala, srušila se nadstrešnica Železničke stanice Novi Sad i tom prilikom usmrtila 14 ljudi, dok je jedna od teže povređenih osoba preminula šesnaest dana kasnije, 17. novembra.

Ovaj tragični događaj nastaviće s pravom da potresa društvo i političku scenu Srbije, a mi smo, u periodu najvećeg šoka i prvih najtežih patnji žitelja Srbije, posebno građana Novog Sada, ipak morali da održimo ono što je već bilo zakazano i koncipirano, budući da je prošao i period zvanične trodnevne žalosti.

Forma opšte tuge na državnom nivou jeste prestala, ali su ogroman i istinski očaj, patnja i nezadovoljstvo nastavili i nastavljaju da žive u srcu ljudi.

Takva situacija i atmosfera, prirodno su doveli do toga da je festival „Pocket Globe” posetilo nikad manje publike. Oni koji su došli, kažu da je to iskustvo za njih čak bilo lekovito, makar na trenutak im nahranivši izmučenu psihu nečim lepim, prijatnim, emotivnim, kontemplativnim, dirljivim, potresnim, oporavljajućim, radosnim – sve u zavisnosti od konkretnog koncerta. Pritom, moglo bi se reći da je svojim programom, treće izdanje „džepnog festivala” upravo ponudilo prigodan, intimni zvuk i sadržaj, onaj koji ne uznemiruje, niti poziva na zabavu. Eto, tako se, nažalost, nekako „namestilo”…

Koncertni program trećeg „Pocket Globe”-a je održan u novoj zgradi Studentskog kulturnog centra Novi Sad, u ulici Vladimira Perića Valtera. Jako lep prostor velike sale u prizemlju, sa prostranom binom, odličnim ozvučenjem i barom koji omogućava lak i brz pristup osvežavajućem piću, predstavljali su prijatno, praktično i prigodno okruženje za koncerte koji su se tu odvijali tokom tri festivalske večeri. Reklo bi se da su svi bili zadovoljni: muzičari, publika i organizatori.

Prvi se publici koncertno predstavio francuski ženski trio Samaïa, 12. novembra. Iskrena, gotovo detinja vedrina tri izuzetno vešte i iskusne mlade umetnice – Eleonor Furnio, Noemi Nael i Luna Silva – ostvarila je lak put do publike, koja je vidno uživala i bodrim apaluzima nagrađivala predivna, harmonična vokalna višeglasja, zatim divne, ukusno aranžirane instrumentalne deonice (hardi-gardi, bendir, rik, bubanj leguero, bas-bubanj, daf, mandola), a konačno i atraktivan program sačinjen od raznolikih tradicionalnih pesama Evrope i Bliskog istoka.

Može se slobodno reći da je trio Samaïa bio otkrovenje i za publiku i za nas, organizatore, budući da njihovo vreme tek dolazi, tako da smo i mi, na neki način, napravili eksperiment, pozvavši sastav za koji nismo ni sami bili sigurni da li će se pokazati kao dobar ili izvanredan, a na kraju se ovo drugo ispostavilo kao tačno.

Nakon mladog, francuskog trija, na scenu je izašla najstarija (48) i najpoznatija muzičarka ovog izdanja festivala (koje je bilo u znaku žena, zatim sve samih srpskih premijera, ali i dominacije mlađih umetnika) – Ana Alkaide iz Španije, svojevrsna zvezda savremene španske muzičke scene. Uz podršku dugogodišnjeg kolege i životnog partnera Bila Kulija (ud, psaltir, buzuki, bas-pedala, programiranje), Ana je na svoj prepoznatljivi, pomalo njuejdževski način, raširila magiju i skrojila atmosferu ambijentalnog, eteričnog i transcendentalnog.

Njen nastup je bio anđeoski prefinjen, vođen lepotom glasa i vanvremenskim zvukom nordijske nikelharpe. Prošetala nas je Mediteranom, stazama Sefarda…

Čini se da je Ani smetao skromni broj glava u redovima publike, jer je umetnica njenog ranga navikla na više. Međutim, ništa mi tu nismo mogli da pomognemo. Takva je bila kob „Pocket Globe”-a u pretposlednjem mesecu 2024. godine.

Drugo veče, 13. novembra, obuhvatilo je nastupe dva dua. Najpre su Hiram Salsano i Marčelo De Karolis obradovali publiku zanosnim i energičnim interpretacijama tradicionalne muzike italijanskog juga, naročito regija Kampanije i Bazilikate. Sve je bilo onako kako i očekujemo od temperamenta ovog dela Evrope: moćan Hiramin vokal i strastveno trešenje daira kao i pulsiranje drombulja, ostvarili su savršeni spoj sa Marčelovom virtuoznošću na gitari batente, dok su luperi dodatno podgrejali atmosferu, ne remeteći vitalnu izvornost starih pesama.

Odmereno igranje Marčela i dela publike u kolu u jednom trenutku dalo je notu toplog zajedništva među ljudima, što je imalo i posebnu važnost u tim teškim novembarskim danima.

Posle Italijana, usledio je koncert koji je privukao posetioce zainteresovane ne samo za world music, već i za eksperimentalnu, avangardnu muziku. Neki od njih su došli iz Beograda u Novi Sad upravo zbog ovog koncerta. Poljski duo Maniucha & Ksawery bazira svoje nastupe na albumu „Oj borom, borom…” koji i dalje, sedam godina od objavljivanja, nadahnjuje i uzbuđuje, tako da se od ovo dvoje umetnika ni ne očekuje da pod obavezno „izbace” sledeći album.

Koncert Manijuhe Bikont i Ksaverija Vojćinskog kao da se najdublje uvezao sa turobnom situacijom u Srbiji tih novembarskih dana.

Nežnim, ali i prodornim, sirovim glasom koji odlično poznaje emociju seoskih žena ukrajinskog dela Polesja (pogranične oblasti Poljske, Ukrajine, Rusije i Belorusije, gde je Manijuha godinama vodila terenska istraživanja), Manijuha je dočarala razna lica tuge iz seoske svakodnevice u prošlosti, ali tuge kroz koju ruralne pevačice ujedno sebe oslobađaju teskobe, rehabilitujući svoje psihičko stanje.

Kontrabasista Ksaveri, kao još jedan tumač i saigrač u ovoj eksperimentalno-izvornoj interpretaciji tradicionalnog ukrajinskog nasleđa, takođe je podario tonove i harmonije nežnosti, patnje, rascepa, traganja i ponovnog ostvarivanja unutrašnjeg mira.

Treće veče, 14. novembra, otvorila je finska umetnica Teja Niku, koja je sa harmonikom u rukama i na krilu pružila publici pedesetak čistih „čil-aut”-minuta, smenjujući privlačnu melanholiju severa Evrope i strastvenu pokretljivost Balkana, gradeći jedan prirodan i intiman niz, koji ni melodija hit-pesme „Ajde, Jano” nije učinila drugačijim, tako da je, uprkos pozivu umetnice da se uz ovu nama vrlo blisku temu zapleše (što bismo inače uradili u nekom drugačijem kontekstu), sva publika ostala mirna na svojim mestima, prepuštajući se milini svakog tona i melodijskog ukrasa.

Teja je imala najviše publike, a razlog je bio u priličnom broju učenika novosadske Muzičke škole „Isidor Bajić”, koje je doveo njihov nastavnik harmonike Marko Asurdžić. Lep primer truda da se mladim ljudima podstiče i vanškolsko slušalačko iskustvo, te šire vidici u oblasti kojom se bave.

Na samoj završnici „Pocket Globe”-a, sve priznatija srpsko-austrijska umetnica Jelena Popržan, predstavila je jedan od aktuelnih projekata – Jelena Popržan Quartett. Nakon više od deset godina koliko je prošlo od prethodnog nastupa (sa duom Catch-Pop String-Strong) u jednom od „njenih” gradova, ova rođena Novosađanka imala je ogromnu potrebu da publici pokloni sav svoj unutrašnji žar, ideje i kreativnost… Ta potpuna i iskrena predaja muzici, trenutku, prostoru i okupljenoj zajednici, rezultirala je ubedljivom interpretacijom sadržaja albuma koji je sa Kvartetom objavila 2022. godine.

I mada su instrumentali bili jednako fascinantni kao i pesme bazirane na poeziji jevrejsko-poljsko-austrijske pesnikinje Tamar Radziner, ipak su, u emocionalnom smislu, ti vokalno-instrumentalni koncertni trenuci još intenzivnije uzdrmali publiku.

Od pratećeg sadržaja festivala, jedan je događaj, baš kao i prošle godine, zapravio otvorio festival, u utorak, 12. novembra, u predvečerje. Reč je o radionici sa članovima Dečjeg operskog studija Srpskog narodnog pozorišta, koju je prethodne godine vodila Iva Bitova, a ove – Manijuha Bikont. Još jednom: pun pogodak! Manijuha je bila veoma posvećena, radeći sa radoznalom i muzikalnom decom na nekoliko ukrajinskih pesama, a usput i na nekim fenomenima tradicionalne muzike i narodnog života, dok je Verica Pejić, dirigentica hora, zadovoljno sve posmatrala i takođe povremeno pružala aktivnu podršku.

Neka deca su došla naredne večeri na koncert Manijuhe i Ksaverija, a jedna od devojčica se odvažila da se, na poziv Manijuhe, popne na scenu i zajedno sa umetnicima otpeva pesmu.

Drugi prateći događaj odigrao se u Muzičkoj školi „Isidor Bajić”, u sredu, 13. novembra, u popodnevnim satima, i to u saradnji sa Udruženjem „Eufonija” koje neguje i promoviše umetnost harmonike. Teja Niku je održala prezentaciju za učenike i nastavnike odseka harmonike, govoreći kako o svom razvojnom umetničkom putu tako i o harmonikaškoj sceni u Finskoj.

Poseban osvrt je napravila i na jedinstveni tip klasične harmonike, koji je karakterističan za Finsku i delimično se razlikuje od modela u ostatku „klasične” Evrope i sveta.

Pomenuta dva događaja predstavljala su dodatne aktivnosti gostujućih umetnika, predviđene u okviru projekta „Sounds of Europe”, a u vezi sa konkretnim umetnicima čiji su dolasci podržani kroz pomenuti projekat, u ovom slučaju – Manijuhom i Ksaverijem, kao i Tejom Niku. Pored Manijuhine radionice i Tejine prezentacije, koje su se formalno odigrale u okviru festivala „Pocket Globe”, još dve aktivnosti su odgovorile zahtevima projekta, samo izvan festivalske organizacije i programa. Jedno je bio koncert trija WOŠ u Novom Sadu, u Kulturnom centru Vojvodine „Miloš Crnjanski”, 11. novembra, na kom je Ksaveri Vojćinjski nastupio sa lokalnim muzičarima – Predragom Okiljevićem (tenor saksofon) i Aleksandrom Škorićem (bubnjevi). Drugo je Tejin koncert, održan u Kulturnom centru „Mija Aleksić” u Gornjem Milanovcu, 12. novembra, u sklopu specifičnog, „putujućeg” festivala „Kreativna Evropa”.

Festival „Pocket Globe” organizuje Udruženje „Ring Ring” u saradnji sa Muzičkim informativnim centrom Srbije, a ovoga puta i sa Studentskim kulturnim centrom Novi Sad.

Treći „Pocket Globe” su podržali: „Sounds of Europe” (Kreativna Evropa), Ministarstvo kulture Republike Srbije, Ambasada Španije u Beogradu, Poljski institut u Beogradu, Institut „Adam Mickjević”, Francuski institut u Srbiji, Austrijski kulturni forum Beograd, Italijanski institut za kulturu u Beogradu i magazin „Etnoumlje”

. . .

🔗  Pocket GlobeVebsajt   ǀ   YouTube   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram

🔗  Pocket Globe 2024Reportaža na portalu Remix Press

 

Ženski „glas” na trećem „džepnom festivalu”

Ženski „glas” na trećem „džepnom festivalu”

Treći festival muzike sveta Pocket Globe biće održan u Novom Sadu, u novoj zgradi Studentskog kulturnog centra (ul. Vladimira Perića Valtera 5), od 12. do 14. novembra 2024. Svaki od šest koncerata u okviru festivalskog programa, na svoj način će veličati kreativnu snagu žena i njihov liderski duh u oblasti muziciranja i umetničkih projekata. Početak svake večeri zakazan je za 20 sati.

. . .

Prva dva izdanja festivala „Pocket Globe”, održana 2022. i 2023. godine, svojim raznolikim sadržajima, brojnom publikom i izvanrednom atmosferom, pokazala su da Novi Sad jeste prikladno mesto za predstavljanje zvučnih i kulturnih nasleđa iz raznih krajeva sveta, tradicionalno ili moderno interpretiranih, izvornih ili aranžiranih.

Nakon tih uzbudljivih, obećavajućih i hvaljenih početnih koraka, festival „Pocket Globe” sa radošću nastavlja svoju misiju, koja podrazumeva širenje muzičkih vidika i slušalačkih navika, svojevrsnu spontanu muzičku edukaciju, te obogaćivanje kulturne ponude Novog Sada i Srbije retkim, manje poznatim koncertnim programima, a neretko i premijerama: novosadskim, srpskim, pa i regionalnim.

Kada je reč o ovogodišnjem izdanju, „Pocket Globe” može da se pohvali koncertnim programima koji će svi do jednog biti premijerno izvedeni u Srbiji.

Festival je ove godine u znaku žena. Njihov „glas” – u doslovnom i metaforičnom smislu – dominiraće koncertnim programom koji čini šest koncerata podeljenih na tri večeri. Na nekim koncertima, žene će biti jedini akteri na sceni, a tamo gde će slika biti mešovita, opet su žene te koje imaju lidersku ulogu!

Na samom početku, u utorak, 12. novembra, slušaćemo francuski trio Samaïa, koji čine tri mlade umetnice opčinjene vokalnom polifonijom, različitim muzičkim tradicijama i jezičkom raznovrsnošću.

Svojim blistavim i reskim glasovima, katkad prateći sebe na instrumentima – Eleonor, Noemi i Luna interpretiraju pesme na više od deset jezika, služeći se tradicionalnim bretonskim, oksitanskim, anadolskim, kavkaskim i mnogim drugim evropskim i evroazijskim izvorima pesama, oplemenjujući repertoar i sopstvenim autorskim radom.

Iza sebe imaju dva albuma, a najnoviji „Travers​é​es” objavljen je juna 2023.

Nakon njih, nastupiće zvezda ovogodišnjeg „Pocket Globe”-a, Ana Alkaide (Alcaide). Ova jedinstvena španska umetnica duboko je posvećena drevnim tradicijama, u kojima nalazi inspiraciju za sopstveni kompozitorski rad.

Anina originalnost u velikoj meri je bazirana na kombinaciji svirke na instrumentu nikelharpi i izvođenju srednjovekovnih španskih melodija, među kojima su se neke vremenom raširile po Mediteranu, pa je tako, prirodno, Anina umetnička otvorenost obuhvatila i sefardsko nasleđe, te pevanje na judeo-španskom jeziku.

Na svom umetničko-istraživačkom putu, Ana je ostvarila brojne saradnje sa muzičarima iz raznih zemalja, a među stalnim saradnicima je američko-španski muzičar Bil Kuli (Bill Cooley), ujedno i njen životni partner, koji svira razne orijentalne žičane instrumente i služi se elektronikom. Na koncertu u Novom Sadu, naslovljenom „Essentia”, slušaćemo upravo Bila Kulija sa Anom Alkaide, a koja će pored nikelharpe, svirati i hardangersku violinu i uz to pevati.

Drugo veče, 13. novembra, otvoriće duo Hiram Salsano i Marčela De Karolisa (Marcello De Carolis), iza čijeg svežeg, zajedničkog projekta „Fronni D’Alia” stoji dugogodišnja posvećenost Hiram Salsano muzici južne Italije, koju terenski istražuje, a potom izvodi i re-kreira svojim izuzetnim vokalom, kao i svirkom na italijanskim dairama (tamorra i tamburello) i drombuljama (marranzano), vešto se koristeći i luperom. Hiram je višestruko nagrađivana u Italiji za svoj dosadašnji rad. Marčelo, Iramin partner u ovom atraktivnom muzičkom eksperimentu, svira gitaru batente, takođe upotrebljavajući luper.

Spoj njihovih sklonosti prema arhaičnim temama i modernoj virtuoznosti, donosi fascinantno putovanje predelima južne Italije i upoznavanje duha i suštine narodnih narativnih pesama, serenada, posleničkih pesama itd.

Ovo „veče dua” zaokružiće Manijuha Bikont (Maniucha) i Ksaveri Vojćinjski (Ksawery Wójciński), poljski umetnici čiji projekat, kao i album „Oj borom, borom”, objavljen 2017, ne prestaje da ushićuje evropsku publiku, i to ne samo ljubitelje world muzike i tradicionalnih pesama, nego i poklonike eksperimentalog, avangardnog zvuka.

I ovom projektu je bazu dala žena, tj. Manijuhino dubinsko terensko istraživanje pe svega ukrajinskih pesama sa pograničnog područja Polesja, koje umetnica izvodi svojim rustično-vilinskim glasom.

Ona je u kontrabasisti Ksaveriju našla savršenog saradnika, koji sa puno razumevanja utapa svoj avangardni vokabular u arhaični glas i poruke.

Nakon jednog trija i tri dua, „Pocket Globe” će završne večeri imati najmanji i najveći sastav na svom trećem izdanju. U četvrtak, 14. novembra, publici će se najpre predstaviti Teja Niku (Teija), akademski školovana harmonikašica iz Finske, koja osim svoje tehničko-izvođačke vrsnosti poseduje i muzički kosmopolitizam. Otvorena ka raznim uticajima, Teja u svom sviračkom i kompozitorskom radu često kombinuje različite tradicije i žanrove, a možda je najprepoznatljivija po svojoj ljubavi prema skandinavskom Severu i balkanskom Jugu, o čemu svedoče i dosadašnja tri solo-albuma: „Finsko Pajdusko”, „Memento” i „Hetkessä”.

Za sam kraj festivala, organizatori su odabrali sve priznatiju našu i austrijsku umetnicu Jelenu Popržan, autentičnu i neponovljivu. Mada je domaća publika imala puno prilika do sada da je uživo sluša u Srbiji (u rodnom Novom Sadu Jelena je poslednji put nastupila 2013), ovo će biti premijerni koncert njenog sastava i projekta Jelena Popržan Quartett, u kom su Jeleni (glas, viola) priključeni cenjeni džez muzičari Austrije: Riči Vinkler (klarinet, alt saksofon), Klemens Zajnicer (violončelo) i Lina Nojner (kontrabas).

Projekat ovog kvarteta, materijalizovan na istoimenom albumu iz 2022. godine, donosi Jelenine autorske kompozicije inspirisane poemama Tamar Radziner (1927 – 1991), poljsko-bečke pesnikinje jevrejskog porekla. Ovaj koncertni program objedinjuje formu ciklusa pesama i niz živopisnih instrumentalnih kompozicija.

Nastupom kvarteta Jelene Popržan, koji dijahrono ujedinjuje dva silna ženska potpisa, na ubedljiv način će biti zaokruženo treće izdanje festivala „Pocket Globe” posvećeno snazi ženskog glasa, te kreativnoj moći i doprinosu žena u društvu, kulturi i muzici.

Pored koncertnog programa, festival će podariti publici i neke prateće sadržaje, o čemu će uskoro biti više informacija.

Ulaznice za festival se mogu nabaviti preko sajta Gigstix. Cena ulaznice za pojedinačno veče je 1.000 dinara, dok cena kompleta ulaznica za ceo festival iznosi 2.500 dinara.

Festival su podržali: Međunarodni projekat „Sounds of Europe” (podržan od Kreativne Evrope), Ambasada Španije, Poljski institut u Beogradu, Austrijski kulturni forum, Francuski institut, Italijanski institut za kulturu u Beogradu i Studentski kulturni centar Novi Sad. Organizator je Udruženje Ring Ring u partnerstvu sa Muzičkim informativnim centrom Srbije.

. . .

🔗  Pocket Globe 2024Vebsajt   ǀ   Facebook Događaj „Pocket Globe Festival 2024”   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram

🔗  SamaïaBandcamp   ǀ   YouTube   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram

🔗  Ana Alcaide:  Vebsajt   ǀ   Spotify   ǀ   YouTube   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram   

🔗  Hiram Salsano & Marcello De CarolisYouTube   ǀ   Hiram / Vebsajt   ǀ   Marcello / Vebsajt

🔗  Maniucha & KsaweryFacebook   ǀ   Bandcamp   ǀ   YouTube

🔗  Teija NikuVebsajt   ǀ   Spotify   ǀ   YouTube   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram

🔗  Jelena Popržan QuartettYouTube   ǀ    Bandcamp   ǀ   Jelena / Vebsajt

 

Šarenilo romske kulture: „Todo Mundo 2024” je završen

Šarenilo romske kulture: „Todo Mundo 2024” je završen

Dvanaesti festival „Todo Mundo” održan je u Beogradu, od 20. do 22. septembra 2024. godine, na nekoliko lokacija. Program je bio posvećen Romima i romskoj muzici, obuhvativši šest koncerata, javni razgovor, mentorske sesije, dodelu nagrade i međunarodnu konferenciju.

. . .

Ne može se reći da je tako nešto neophodno, ali jeste lepo i dopadljivo da jedan muzički festival objedini program nekog svog izdanja određenom temom. Tako je i „Todo Mundo” nekoliko puta od sebe pravio „priču” koje teče kroz koncerte, pa i druge programske sadržaje. Iskusni Todomunđani se mogu prisetiti festivalskih fokusa na afričkoj (2012), balkanskoj (2014) i mađarskoj muzičkoj sceni (2019), odnosno na ženama (2021) i Romima, koji su predstavljali tematsku nit najnovijeg, dvanaestog izdanja festivala.

Osmišljavanje programa je pomogla činjenica da je naše Udruženje „Ring Ring” od 2022. partner u evropskom projektu „Sounds of Europe”, tako da smo i ove godine posegli za portfolijima partnera iz različitih zemalja Evrope. Birali smo umetnike i grupe i konačno kreirali spisak sve samih izvođača romske muzike: Ća Limberher, Julija Kozakova, Romano Drom i Terne Čhave. Trebalo je, nakon toga, dodati i prigodan „domaći” koncert, a odluka je bila jednostavna: beogradska grupa Kal, koja nikada do sada nije nastupala na „Todo Mundu”.

I nije to sve, kad je reč o romskoj temi – javni razgovor sa Julijom Kozakovom u Muzikološkom institutu SANU takođe je bio u znaku Roma, baš kao i međunarodna konferencija „Romi i muzika: sloboda, prilagođavanja, osvajanja”…

SVE ŠTO NISMO ZNALI O SLOVAČKIM ROMIMA

Prvi događaj u okviru ovogodšnjeg festivala odigrao se u kancelariji 410 Muzikološkog instituta SANU. Javni razgovor sa Julijom Kozakovom predstavlja nastavak niza razgovora sa umetnikom koje je festival „Todo Mundo” do sada uspešno razradio sa idejom da etnomuzikološkoj zajednici (uz otvorenost i ka široj publici) ponudi priliku da se kroz direktan kontakt zbliži sa predstavnikom određene muzičke tradicije ili žanra.

Ovakvi razgovori su do sada organizovani na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, u uvek lepoj saradnji sa Katedrom za etnomuzikologiju, a 2024. godine smo odlučili da to učinimo na Muzikološkom institutu. Razgovor sa Julijom Kozakovom, održan u petak, 20. septembra, rano popodne, vodila je etnomuzikolog Marija Dumnić Violotijević, viši naučni saradnik Instituta.

Okupljeni su uživali u raskošnoj količini informacija i zanimljivim činjenicama kako iz profesionalnog života Julije Kozakove, naročito u vezi sa njenom ljubavlju prema romskom nasleđu rodne Slovačke (sama Julija nije Romkinja, već Slovakinja), tako i podacima o romskoj tradicionalnoj muzici i kulturi Slovačke i okolnih zemalja.

Tema naslovljena „Reinterpretacija tradicionalnih pesama Roma iz Centralne Evrope” pokazala se kao veoma inspirativna i za publiku, tako da je čitav događaj trajao mnogo duže od planiranog.

ČVRSTO I NEŽNO VEČE

Te večeri smo u Jevrejskom kulturnom centru odslušali prva dva koncerta na festivalu. Najpre je beogradski bend Kal po sali razlio čvrstu svirku i snažnu energiju, skladno kombinujući tipične rok instrument poput električne gitare, bas gitare i bubnjeva, sa izvorima zvuka karakterističnim, pored ostalog, za milje narodne, pa i romske muzike: harmonika i violina. Atmosferu je vodio frontmen Dragan Ristić (vokal, gitara), uvek sa naglašenom željom da podstakne što više ljudi na ples.

A potom – nakon druženja uz cigarete i pivo u holu i ispred JKC-a – odigrala se potpuna suprotnost koncertu Kala. Okupljene su sada omađijali intimnost i toplina. Belgijski muzičar Ća Limberher je svirkom i glasom, pletući niti emocionalne nežnosti i prefinjenog humora, vodio svoj belgijsko-britansko-mađarsko-rumunski Kalotaszeg Trio, u kom su još Toni Rudi (brač) i Vilmoš Čikoš (kontrabas), autentični predstavnici stila. Reč je o zvuku Transilvanije i tamošnje oblasti Kalotaseg. Ali, reč je i o divnom, živopisnom Ćaovom pripovedanju, zahvaljujući kom je publika još dublje mogla da razume muziku ovog specifičnog područja.

MENTORSKE SESIJE

Sunčana subota, 21. septembra, okupila nas je najpre usred dana u Bašti Hotela „Rex”, gde su prvi put u okviru festivala „Todo Mundo” održane mentorske sesije. Naši delegati – Martina Van Nijuland (Holandija/Poljska), Ćiro De Roza (Italija) i Kristijan Plifke (Nemačka), iskusni profesionalci na evropskoj world music sceni, razgovarali su uz kafu i pirkanje povetarca sa zainteresovanim muzičarima oko njihovih planova, razvoja, karijere itd. Sa izuzetkom Julije Kozakove, na mentorske sesije su se odazvali domaći muzičari i to različitih žanrovskih opredeljenja.

HOP, PA HEVI

I drugo veče u JKC-u su obeležila dva sasvim različita koncerta. Julija Kozakova, nepoznato ime beogradskoj publici, iznenadila je atraktivnošću svoje pojave i lepršavošću interpretacije, a uz izvanredan, autentičan zvuk njenog pratećeg, romskog benda Manuša, Julija je razgalila publiku. Osmesi, tapšanja, uzvici i ona pozitivno nastrojena zviždanja pratili su svaku romsku pesmu i instrumentalnu improvizaciju na sceni. Duh romskog nasleđa Srednje Evrope i živopisnost te žičane tradicije, ozarili su publiku, koja je posle pauze trebalo da se emotivno prilagodi drugačijem raspoloženju – nastupu Lenharta Tapes-a i Tijane Stanković.

Pre ovog jedinog neromskog koncerta na 12. festivalu „Todo Mundo”, mi smo kao predstavnici World Music asocijacije Srbije dodelili godišnju nagradu Povelja sa statuetom „Vojin Mališa Draškoci” Vladimiru Lenhartu za njegov posvećen umetnički rad i unikatne rezultate na planu spajanja raznolikih oblika narodnog i kulturnog nasleđa sa savremenim zvučnim oruđima (vokmeni, audio-kasete) i izrazima.

Usledio je prepoznatljivi nojz Lenharta Tapes-a, satkan od lepote, moći, sugestivnosti, uzbudljivosti, besa i mnogih drugih lica šuma, a „fasilitator” Lenhartove umetničke poruke – njegova dugogodišnja saradnica, vokalistkinja i violinistkinja Tijana Stanković, mađioničarski je vešto i zadivljujuće vladala svojim instumentalnim i glasovnim vokabularom.

Njihov zajednički nastup je bio očekivano ubedljiv, a jedna nova, još neobjavljena numera „preti” da postane hit, u okvirima ovog „industrijskog zvuka”, naravno.

POGLEDI NA ROME

Završni dan 12. festivala, nedelja, 22. septembar, imao je u pratećem delu programa najpre međunarodnu konferenciju, četvrtu u organizaciji Udruženja Ring Ring i to u okviru festivala Todo Mundo. Tema „Romi i muzika: sloboda, prilagođavanja, osvajanja” okupila je, tokom dve sesije, devetoro govornika, veoma iskusnih i istaknutih ljudi i profesionalaca, muzičara, menadžera, izdavača, organizatora, etnologa, etnomuzikologa itd. Među učesnicima su bili pripadnici različitih naroda, pa tako i Romi.

Govornici su došli iz devet evropskih zemalja, svako sa svojim specifičnim znanjem i iskustvom, perspektive su bile raznovrsne i svaka je podstakla pitanja publike.

Na konferenciji, održanoj u Jevrejskom kulturnom centru, učestvovali su: Martina Van Nijuland (Holandija/ Poljska), Ćiro De Roza (Italija), Ća Limberher (Belgija), Julija Kozakova (Slovačka), Kristijan Plifke (Nemačka), Dušan Sviba (Češka), Antal Kovač (Mađarska), kao i Dragan Ristić, Maša Vukanović i Marija Dumnić Vilotijević iz Srbije.

EKSPLOZIJA RITMA I VEDRINE

Sam kraj festivala nije mogao biti energičniji! Koncerti održani u JKC-u, koliko god bili različiti, podstakli su sličnu atmosferu i rasplesano raspoloženje u publici. A imali su još jedan zajednički imenitelj: romsku muziku Srednje Evrope, najpre mađarske, a potom češke.

Romano Drom je veliko ime mađarske muzičke scene, koje nije nepoznato ni srpskoj koncertnoj publici, mada je svakako bilo potrebno iznova na terenu „objasniti” svoju izuzetnost. Međutim, stvar se razvijala neometano. Iskričava svirka i poletni glasovi muzičara na sceni preneli su duh nasleđa Vlaških Roma iz Mađarske, onu neodoljivu pokretljivost vrele akustične svirke i upečatljivo „praskanje” glasova. Veselost i razdraganost publike je bila očigledna.

Potom je, uz manje tradicionalan, a više rokerski pristup, češki bend Terne Čhave, takođe veliko ime na sceni svoje zemlje, podigao publiku na još energičnije noge. Reakcije su bile sjajne, iako je reč o premijeri u Srbiji, mada su predvodnici rasplesanog raspoloženja dolazili iz redova Češkog centra Beograd i njihovih prijatelja – Čeha i ljubitelja češke kulture.

Vrhunac večeri i čitavog festivala bilo je zajedničko izvođenje nekoliko pesama, tokom kojih su na sceni grupi Terne Čhave bili pridruženi članovi Romano Drom-a. Eksplozija ritma i vedrine!

Festival „Todo Mundo” organizuje Udruženje „Ring Ring” u saradnji sa Muzičkim informativnim centrom Srbije.

Dvanaesti „Todo Mundo” su podržali: „Sounds of Europe” (Kreativna Evropa), Ministarstvo kulture Republike Srbije, Collegium Hungaricum Beograd, Ministarstvo kulture Češke Republike, Češki centar Beograd, EFFEA/World Music Festival Bratislava, European Folk Network/European Folk Day, World Music asocijacija Srbije, Jevrejski kulturni centar „Oneg Šabat” i magazin „Etnoumlje”.

. . .

🔗  Todo MundoVebsajt   ǀ   YouTube   ǀ   Facebook   ǀ   Instagram

🔗  Todo Mundo 2024Reportaža u magazinu Etnoumlje

 

„Todo Mundo 2024” u duhu romske muzike

„Todo Mundo 2024” u duhu romske muzike

Dvanaesto izdanje festivala Todo Mundo obuhvata šest koncerata, međunarodnu konferenciju, mentorske sesije i razgovor sa umetnikom. Festival će biti održan u Beogradu, od 20. do 22. septembra 2024. godine.

. . .

U vreme kada su deca i roditelji već naviknuti na školski ritam, a jesen preuzima štafetu od leta, festival „Todo Mundo” daruje publici svoje dvanaesto izdanje, koje je u velikoj meri posvećeno muzici Roma.

Tokom tri festivalska dana – Pokreni!, Zavrti! i Poskoči! – odvijaće se dnevni i večernji sadržaji. Glavni, večernji program čini šest koncerata” (Jevrejska 16).

Koncertni program (20.09) otvoriće beogradski bend Kal – dobro poznat i domaćoj i međunarodnoj publici – sa prepoznatljivim, čvrstim ritmovima, snažnom energijom i ubedljivim vokalom frontmena Dragana Ristića. Veče će biti zaokruženo u sasvim drugačijem raspoloženju, koncertom Ćaa Limberhera (Tcha Limberger) i njegovog Kalotaszeg Trija.

Velika ljubav violiniste i vokaliste Limberhera prema muzici Karpata, Transilvanije, Rumunije i Mađarske, uvela je ovog izuzetnog, veštog i versatilnog umetnika u krug vrhunskih interpretatora romskog nasleđa regije koja je prilično udaljena od njegove rodne zemlje, Belgije.

U Ćaovom triju sviraju dvojica romskih muzičara: Toni Rudi Junior (viola) i Vilmos Čikoš (kontrabas).

Drugo veče (21.09) otpočinje nastupom blistave mlade slovačke pevačice Julije Kozakove (Júlia Kozáková) i petočlanog romskog instrumentalnog sastava Manuša, koji zajedno sa Julijom gradi lepršavu, ushićujuću atmosferu, sa dubokim korenima u tradiciji slovačkih Roma. Juljiin topao, pokretljiv alt savršeno podržavaju violina, cimbalo, viola, kontrabas i gitara.

Nakon koncerta Julije i Manuše sledi uručenje nagrade „Vojin Mališa Draškoci” za 2024. godinu, koju World Music asocijacija Srbije dodeljuje ovoga puta Vladimiru Lenhartu, poznatijem na sceni pod imenom Lenhart Tapes.

Jedinstveni domaći muzičar, Lenhart je virtuoz na vokmenima, koji semplujući zvuke sa audio-kaseta kreira istovremeno klupski i eksperimentalni izraz. Po dobijanju nagrade, Lenhart Tapes će zajedno sa vokalistkinjom Tijanom Stanković održati koncert.

Završno muzičko veče (22.09) obeležiće nastupi legandarnih bendova iz Mađarske i Češke – Romano Drom i Terne Čhave. Oba benda stvaraju moderan džipsi zvuk, koji u slučaju grupe Terne Čhave ima i svoj poseban slogan: It’s only Rom’n’Roll. Drugačije od njih, Romano Drom gradi modernost na bazi tradicije Vlaških Roma, koju bend sa pažnjom neguje, ali i osavremenjuje. Koncertom u Beogradu i čitavom ovogodišnjom turnejom, Romano Drom obeležava 25 godina uspešnog rada.

Prateći program festivala „Todo Mundo” obuhvata nekoliko događaja. U saradnji sa Nacionalnim komitetom Srbije ICTMD i Muzikološkim institutom SANU, biće održan razgovor sa Julijom Kozakovom (na engleskom jeziku), na temu: „Reinterpretation of Traditional Songs of Romani from Central Europe”. Intervju će se odvijati u Muzikološkom institutu (Kneza Mihaila 36/4), 20. septembra, sa početkom u 12 sati.

U subotu, 21. septembra, počev od 11 sati, u bašti Hotela „Rex” biće održane mentorske sesije domaćih i stranih delegata sa muzičarima. Svoje učešće muzičari moraju unapred da prijave putem mejla: todomundofestival@gmail.com.

Dnevni program festivala obuhvata i međunarodnu konferenciju, na engleskom jeziku, pod naslovom: „Roma People and Music: Freedom, Adaptation, Taking Over”. Konferencija je zakazana za 22. septembar, sa početkom u 11 sati, u Jevrejskom kulturnom centru.

Programom poslednjeg dana, festival se, kao i prošle godine, priključuje proslavi „Evropskog dana narodne umetnosti” (European Folk Day), samo dan ranije, uoči pravog datuma, 23. septembra.

Cena ulaznice iznosi 1.000 dinara za svako pojedinačno koncertno veče. Cena festivalskog kompleta iznosi 2.500 dinara. Ulaznice je moguće nabaviti preko sajta i na prodajnim mestima Tickets.rs. Ulaz na prateće sadržaje je slobodan.

Organizator festivala „Todo Mundo” je Udruženje „Ring Ring” u saradnji sa Muzičkim informativnim centrom Srbije. Festival su podržali: Sounds of Europe, Ministarstvo kulture Srbije, Collegium Hungaricum, EFFEA, World Music asocijacija Srbije, Češki centar Beograd i Ministarstvo kulture Češke.

. . .

🔗  Kompletan program „Todo Mundo 2024” na početnoj stranici festivala

🔗  Facebook Događaj „Todo Mundo Festival 2024”

🔗  YouTube:  Kal   ǀ   Tcha Limberger   ǀ   Julia Kozakova   ǀ   Lenhart Tapes feat. Tijana Stanković   ǀ

Romano Drom   ǀ   Terne Čhave

 

This site is registered on wpml.org as a development site.